27 april 2024, 00:51:18

o jee eieren

Gestart door adnaloj, 17 maart 2004, 22:08:37

« vorige - volgende »

adnaloj

hallo allemaal.

mijn valkje heeft een ei gelegt vandaag.... maar die zijn 100% niet bevrucht, omdat het mannetje niet wil.

wat moet ik doen?
ze legt haar eieren op de bodum van de kooi en ik heb ze in het nestblok gelegt. is dit oke. ze is niet of ooit in het nestblok geweest.

wie heeft er antwoorden voor me??
groetjes jolanda

Inger m

Hoi Jolanda,
Mss hangt het nestkast op een voor haar ongeschikte plaats als ze er geen interesse in heeft. Als ze idd nooit in de nestkast komt, dan weet ze ook niet dat daar een eitje inligt en schiet dat dus niet op.

Je kunt de nestkast verplaatsen, bv neerzetten op de plaats waar het ei ligt. Is de nestkast zelf groot genoeg voor een valkparkiet (zie eerste topic kweken van Stijn) en invlieggat een diameter van circa 7 cm?

Als de vogels niet hebben gepaard, dan klikt het ws niet zo tussen dit 'koppel' en om toch te kunnen broeden heb je een andere man nodig. Je kunt haar laten broeden op de onbevruchte eitjes (circa drie weken) en ze dan weghalen om te voorkomen dat ze eitjes blijft leggen.

Een valkparkietenman lenen lijkt mij geen goed idee. Ten eerste neem je dan de verantwoordelijkheid op je voor een andermans vogel en als er dan iets gebeurd...

Maar stel dat ze een koppel vormen, dan zou je ze daarna weer uit elkaar moeten halen en dat is voor valkparkieten niet zo'n goed idee. Bovendien keert het probleem dan steeds terug. Je zoe een man kunnen lenen om te kijken of het klikt en daarna bv overnemen.

Succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

adnaloj

heey inger allemaal hele goeie tips...
alleen 1 probleem ik heb een vogelkooi (binnenkooi)
en het blok kan niet in de kooi, daarom doe ik het deurtje open en zet ik het blok ervoor. de maten kloppen wel trouwens. dus die kan ik niet verplaatsen is het nu verstandig om haar gewoon op de bodum te laten broeden voor 3 weken? en dan de eitjes weghalen?
hellaas heb ik nu (nog) niet de ruimte om een mannetje erbij te kopen. wel krijgen we binnenkort een grootte voliere waar meerdere valkjes bij in komen. hopen dat daar een partner bij zit voor haar. weer veel vragen en hoop dat je weer antwoorden weet.... of iemand anders natuurlijk

groetjes jolanda

Paul

Hoi Jolanda,

Je kan even kijken of ze de volgende eitjes nu bij het eerste in het broedhok legt.
Als ze de volgende ook weer op de grond legt is dat jammer want dan wil ze het broedhok niet in.
Wat je kan doen is een stengel trosgierst in het broedhok leggen met een stukje voor de opening.
Dan heb je kan dat ze er wel in gaan want van trosgierst kunnen ze niet afblijven :-)
Als ze er eenmaal in geweest zijn blijven ze dat ook vaak doen.
Wat nog een oplossing is dat is de deksel een beetje open zetten zodat er meer ligt in het broedhok komt als ze bang zijn in het donker gaan ze er met een beetje licht vaak wel in.

Groetjes, Paul

adnaloj

hai paul.

thanx voor de tips. ik heb inderdaad de bovenkant van het broedhok eraf gehaal en vervangen door een matglazen plaat zodat ze alle rust heeft maar wel genoeg licht, ik zal kijken wat ik kan doen.

groetjes jolanda

kan ik trouwens het broedhok altijd laten staan zodat ze er aan wennen? ik zet het nu pas neer als ze hitsig beginnen te gedragen

Paul

Hoi Jolanda,

Als je toch geen jongen wilt hoef je het niet altijd te laten hangen alhoewel ze misschien dan wel sneller wennen.
Maar nu ze eitjes legt zou ik het wel laten hangen in elk geval.
Een broedhok stimuleerd ook het leggen van eitjes namelijk en dat wil je juist niet omdat ze toch niet bevrucht zijn.
Als ik geen broedhokken neerhang leggen ze hier geen eitjes maar hang ik een broedhok neer komen er meestal in een mum van tijd eitjes dus dan kan je het een beetje regelen.

Groetjes, Paul

adnaloj

ik zou juist heel graag eitjes willen! maar wel bevrucht ;D
maar tja als ik het nest blok er niet heb staan gaan ze hu eitjes wel leggen op de bodum van de kooi :-/
ojee dilemma gheghe

ik zal kijken wat we het beste kunnen doen,.
ik heb trouwens hennepzaad gekregen om het mannetje hitsig te krijgen werkt dat???

groetjes jolanda

Paul

Hoi Jolanda,

Ik geloof dat ze dat aan duiven geven en dat dat daar wel bij werkt maar van valkjes heb ik er nooit iets van gehoord of het helpt.
Ze mogen het uiteraard wel hebben.
Als je ze tarwekiemolie geeft schijnt dat de vruchtbaarheid te bevorderen daar word het voor verkocht maar ik weet niet of ze dan beter paren of dat de kans op goede eitjes groter is.
Veel licht geven en groente geven en elke dag even besproeien met de plantenspuit schijnt ook te helpen.
In de zomer regelnt het veel en ze krijgen dan meer het idee dat het broedseizoen begonnen is en ze gaan dan meer interesse tonen in een nestje.
Sterkte met het paren van de valkjes.

Groetjes, Paul

Bianca

Ik heb ook hennepzaadjes maar dat is voor de rui.wacht ik zal de verpakking 's opzoeken.
Ik heb nog even op de vitakraft site gekeken maar daar staat het niet bij.




Zoals je ziet zijn dit dus eigenlijk ook gewoon hennepzaadjes.
Maar als dat inderdaad werkt, kun je het ook van vitakraft krijgen.
Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Paul

Hoi Bianca,

Ik denk wel dat die zaadjes zijn ingesmeerd met bepaald stoffen en dat het niet alleen om de zaadjes gaat in dit geval.
Honing zit standaard niet in hennepzaad volgens mij :-)
Je kan ook eens kijken bij de dierendrogist die heeft ook erg veel natuurlijke middeltjes voor vogels en andere huisdieren die totaal geen kwaad kunnen.
Ik heb er van de week een warmtelamp en wondpoeder besteld en ik kan het op het postkantoor ophalen morgen.
http://www.de-dierendrogist.nl/
Een leuke site om even te neuzen wat ze voor medicijnen hebben en natuurmiddeltjes :-)

Groetjes, Paul