28 april 2024, 10:48:37

Nieuw valkje

Gestart door Anck-Su-Namun, 15 maart 2004, 14:58:15

« vorige - volgende »

Anck-Su-Namun

Hoihoi,
Gisteren heb ik mijn eerste valkje opgehaald, Azrael, een witmasker cinnamon (waarschijnlijk mannetje) van 6 weken oud. Hij is echt ontzettend lief, eet en drinkt al meteen en als ik met mijn hoofd dichtbij de kooi zit komt hij naar me toe lopen. Ik wil absoluut niks forceren ofzo, dus wil eigelijk de komende paar dagen veel tegen hem praten enzo, maar hem niet oppakken enzo. Nu vind ik de kooi waarin hij zit toch wel erg klein (50 breed, 35 diep en 75 hoog) en heb een bredere, diepere kooi gekocht. Maar nu is het probleem, is het wel verstandig om hem na een dag al in een andere kooi te doen? Ook vooral omdat ik hem dan toch zal moeten pakken en ik wil hem niet bang of gestrest maken. Hij is wel de hele tijd bezig in de kooi met klimmen enzo, dus een grotere kooi zou veel beter zijn. Heeft iemand een tip over hoe ik hem het beste kan overzetten? Of kan ik beter nog even wachten totdat hij aan m'n handen gewent is? Verder wilde ik ook nog weten of iemand weet of maagkiezel ergens via internet te bestellen is. Ik woon in Haarlem en ben daar bij 5 dierenwinkels geweest en ze hadden het nergens, alleen grit.
Alvast bedankt!

Paul

15 maart 2004, 15:15:39 #1 Last Edit: 15 maart 2004, 15:17:52 by Paul
Hoi Anck-Su-Namun,

Wat leuk dat je een valkje hebt aangeschaft.
Je zal er zeker erg veel plezier aan beleven.
Wat betreft het overzetten, dat kan je het beste meteen al doen want hij is nu nog niet echt gewend aan zijn kooi en dan kan hij meteen aan de goeie kooi wennen.
Zorg dat de nieuwe kooi helemaal is ingericht en hang er wat trosgierst in.
Als je dan beide kooien met de openingen tegen elkaar zet dan wipt ie waarschijnlijk wel over omdat hij wat lekkers ziet hangen en dan hoef je hem niet vast te pakken.
Dat ze in Haarlem geen maagkiezel hebben is vreemd dan zijn het geen goeie dierenwinkels want de meeste zullen dat hebben.
Ik ga vaak naar een pets place winkel en die hebben MaKi maagkiezel van Esve.
De grootte van de kiezel scheelt per vogel dus wel opletten dat je de goeie neemt.
Ik heb ook vogelgrit waar al maagkiezel doorheen zit dat is van cede en het heet vogelmineralen.
Ik heb wel een adres van een goeie dierenwinkel die via internet levert met een mooie site waar je alles kan bestellen.
Alleen zit je altijd wel aan portokosten vast dan helaas.
Kijk maar eens op www.dedierenvriend.nl die leveren bijna alles voor huisdieren en voor vogels hebben ze heel erg veel.
Ik ga zelf ook naar die winkel toe want het is hier in de buurt maar via de post leveren ze ook alles.
Als je geen maagkiezel ziet staan kan je ze even bellen of een email sturen ze hebben het zeker want ik heb busjes met maagkiezel in de winkel zien staan.

Groetjes, Paul

Anck-Su-Namun

Heel erg bedankt voor de tips! Ik heb de kooien tegen elkaar gezet en in de nieuwe torsgierst en een knabbelstaaf gehangen en hem een beetje gelokt, t duurde wel even, maar uiteindelijk ging hij erin. Hij zit nu heel tevreden te knabbelen en heeft het reuze naar z'n zin. Deze kooi is 20 cm breder dus een stuk beter voor hem. :)

Paul

Hoi Anck-Su-Namun,

Fijn dat het toch zo gelukt is dan heb je hem niet vast hebt hoeven pakken dat kan zeker in het begin slecht zijn voor het tam maken.
Je moet inderdaad geen haast hebben maar als je ze rustig hun gang laat gaan dan springen ze vaak vanzelf wel in de andere kooi zoals je gemerkt hebt :-)
Dat scheelt zeker een stuk die 20 cm dus hij heeft nu lekker extra de ruimte :-)
Als je nog vragen hebt kan je ze altijd nog stellen op het forum.

Groetjes, Paul

Anck-Su-Namun

Owja, hij is nu ook een heel stuk rustiger. In die kooi van 50 cm breed was hij steeds bezig met klimmen en schreeuwen en heel nerveus, nu is hij heel rustig, maar absoluut niet bang ofzo, want hij komt gewoon naar me toe als ik voor de kooi zit. Ik heb hier een aantal keer gelezen dan 50 cm de minimale maat is voor een valkparkietenkooi, maar ik denk  dat dat te klein is (zeker voor AzraĆ«l).

Paul

Hoi Anck-Su-Namun,

50 cm moet voor eentje net gaan maar je schrikt je wilt hoeveel mensen een nog kleinere kooi hebben :-(
Ik heb toen ergens twee afdankertjes opgehaald die met zijn tweeen in een kooi van 50cm zaten.
Als ik ze niet had gehaald daar waren ze of losgelaten buiten of nog erger misschien :-(
Ze zouden last hebben van bloedluis en waren helemaal kaal.
Achteraf bleek het gewoon zo te zijn dat het mannetje door de stress van onder andere de te kleine kooi zichzelf en zijn popje kaalplukte :-(
Nu ruim een jaar later is het mannetje behoorlijk in de veren gekomen maar hij blijft helaas het popje plukken maar het is inderdaad wel een stuk minder stress nu voor ze.
Het maakt natuurlijk ook uit of ze soms uit de kooi mogen, de twee valkjes die ik ophaalde kwamen er nooit uit en konden ook niet meer vliegen door de kale veren :-(
Nu vliegen ze regelmatig een rondje buiten de kooi en dat hebben valkjes echt nodig.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

Paul, wat erg wat die valkjes is overkomen, gelukkig hebben ze nu een goede thuis. :)

Ik ben zelf onlangs veranderd van kooi en het scheelt echt heel veel, vroeger was m'n kooi ook maar 50 cm breed en ik vind dit nu veel te klein voor valkjes.  Nu heb ik er een van 56x56x115 en die is een pak beter voor ze, Yoda heeft wel nooit in die kleinere kooi gezeten maar voor 1 valkje (Chewy) vond ik het ook te klein.

Ik zeg altijd maar dat een kooi nooit te groot kan zijn.

Groetjes
Annouschka

Bianca

ligt het er alleen nog maar aan hoe groot de kamer is waar de kooi komt te staan.
hihihihiihihihihihi ;D ;D ;D ;D
Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.