8 mei 2025, 08:07:30

Vlieg Probleem

Gestart door Tercesdblife, 29 oktober 2002, 03:17:32

« vorige - volgende »

Tercesdblife

Hoi ik heb nu al een jaar 2 valkparkieten in het begin heb ik ze eigenlijk nog niet echt losgelaten en tam zijn ze ook nog niet echt! 1 komt wel naar me toe maar durft nog niet helemaal nu ben ik de laatste week bezig om ze wat vaker los te laten maar het vliegen gaat ze niet helemaal goed af vliegen tegen plafond deuren en muren KAN IK HIER IETS AAN DOEN?of gaat dit gewoon helemaal niet lukken begin ik hier te laat mee of moeten ze gewoon wat wennen aan de kamer dat het op den duur vanzelf beter gaat ik ben een beetje bang dat het straks 1 keer fout gaat dat ze kapot vliegen ergens tegen aan wie weet raad??

V_Valkie

29 oktober 2002, 22:30:37 #1 Last Edit: 29 november 2002, 22:22:58 by V_Valkie
mischien kun je ze kortwieken, en voor mensen die gaan zeuren over dat je de benen van een baby er ook niet afhakt,als je goed kortwiekt groeit het weer aan.het is voor de valkjes eigen best wil,moeten ze anders tegen aan vliegen en hun nek breken?ik denk dat het beter is tot dat ze gewoon tam zijn.

Lieve

Ik weet natuurlijk niet of het te laat is, ik geloof het eigenlijk niet. Maar ook jonge valkparkieten moeten eerst de ruimte kunnen inschatten, zij vliegen ook vaak ergens tegen en landen ook niet altijd even zacht. Pookie deed dat ook en ik vond het ook wel eng maar inmiddels is hij 18 weken en vliegt als de beste zijn rondjes. Hij landt nu zelfs zacht. Ik zou zeggen, volhouden en zeker elke dag vrij laten vliegen.

Groetjes, Lieve

Karin

Ik kan me niet voorstellen dat je te laat bent. als je bedenkt dat een valkparkiet zeker 20 jaar kan worden, zijn jouw valkparkieten nog jong!
gewoon blijven proberen! ze leren het echt wel.
Succes
Karin

Richard

Je moet er voor zorgen dat er in de kamer een centraal punt is waar je valkjes kunnen landen. Bijvoorbeeld een vogelhuisje of iets dergelijks. Op deze manier raken ze niet zo snel in paniek wanneer ze los vliegen en alleen de kooi als landingsplek hebben. ::)  Wanneer je valkjes naar jouw toe vliegen, moet je midden in de kamer gaan staan zodat ze ook dat overzicht gaan krijgen. Let er wel op dat je niet te veel het interrieur veranderd, want dan zijn ze hun orientatie kwijt. Ook moet je je ramen zoveel mogelijk bedekken (vitrage dicht of zo). Bij mijn valkje heeft deze methode erg goed gewerkt, ze wennen op deze manier snel aan hun pas hervonden vrijheid. Wanneer je je valkjes maar vaak genoeg laat vliegen (en niet zo nu en dan), raken ze snel genoeg gewend.
Ik hoop dat je wat met deze info kunt.

Groetjes en succes met je valkjes.

Nanny, Richard, Jarie en Tommie

tiny

6 november 2002, 16:29:49 #5 Last Edit: 6 november 2002, 16:31:08 by tiny
hallo, ook ik denk dat het lukt,( zolang ze maar gekortwiekt zijn). dat is bij sommige nog altijd de beste methode om ze tam te maken.
Verkeerd.
Probeer ze zoveel mogelijk los te laten en na een tijdje wennen ze.
Ik heb hier een jonge binnen al 2 maanden en die vliegt ook nog overal tegen, maar hij heeft al heel wat bijgeleerd.
Uw valken hebben misschien in een kleine ruimte opgesloten gezeten en dan is het ook moeilijk om te vliegen
mar A.U.B niet KORTWIEKEN

groetjes

tiny

Mirjam-Moniek

Ik weet van 2 grasparkieten die 2 jaar in een kooitje hebben gezeten. Toen die eruit mochten, vlogen ze ook overal tegenaan, maar na een paar weken was dit over. Het ziet er zielig uit, maar lopen hebben wij mensen ook geleerd met vallen en opstaan. Bij mijn jonge valkparkiet gebeurde trouwens precies hetzelfde. Dus ik zou het gewoon rustig afwachten. Komt echt wel goed!

Paul

Hoi Tercesdblife,
In het begin als ze in een ruimte komen vliegen ze nooit zo goed en hebben problemen met landen.
Het beste is dat ze de kooi goed kunnen zien (want die kennen ze) en het vliegen leren ze dan vanzelf.
Vaak zoeken ze de kooi weer op na een rondje en blijven dan
soms een hele tijd op de kooi zitten.
Als je ze kortwiekt leren ze nooit vliegen dus dat lijkt me geen optie.
Ik heb nog nooit een vogel hoeven kortwieken want dat vliegen leren ze met een week a 2 weken al behoorlijk.
Ik heb zelf een kooi die aan de bovenkant open kan en dan zit er een zitstok bovenin waar ze op kunnen landen dus ze kunnen dan altijd zonder problemen in de kooi terug.

Veel succes met de vlieglessen,  Paul

Sonja

Hallo

;D
Ik zou me inderdaad ook niet zo veel zorgen maken. Ik heb sinds een aantal weken een valkje die eerst van een collega is geweest (de valk is nu ongeveer 2 jaar) en bij mijn collega kon hij ook niet veel rondvliegen aangezien ze nog twee katten en 3 honden had. De eerste keren dat Loet hier rondvloog, knalde hij ook overal tegen aan en dat ziet er inderdaad heel akelig uit. Maar na een aantal keer vliegen, zoeken ze een plek in de kamer uit waar ze makkelijk kunnen landen (bij ons is dat de gordijnrails) en mijn ervaring is, dat hij nu steeds eerst naar de gordijnrails vliegt en vervolgens de kamer verder gaat verkennen vanaf de gordijnrails. Hij weet ook dat hij altijd weer terug kan naar de gordijnrails als het niet lukt om ergens anders te landen. Op deze manier heeft hij al geleerd hoe hij bijvoorbeeld op mijn hand (of hoofd) kan landen. Dus beetje bij beetje gaat het steeds beter.

Ik hoop dat het ook goed zal gaan met jouw valkjes!

Groetjes
Sonja