11 mei 2025, 22:25:25

Valkparkiet en kanarie??

Gestart door Sonja, 24 november 2002, 17:28:49

« vorige - volgende »

Sonja

:D Hallo allemaal

Ik heb een vraag en ben benieuwd of iemand mij kan helpen.
Sinds anderhalve week heb ik een (tamme) valkparkiet van een collega gekregen (van ca 2 jaar oud). :)
Nu hadden we al een kanarie (ook zo'n 2 jaar oud en ook redelijk tam).
Wat ik me nu afvraag is het volgende.
Zowel onze kanarie als onze valkparkiet mogen losvliegen door het huis, alleen durven we het niet aan om ze allebei tegelijk rond te laten vliegen.
Kunnen valkparkieten en kanaries tegelijk los in de zelfde ruimte?
In een boekje heb ik iets gelezen dat het wel zou moeten kunnen, alleen heb ik juist van verschillende mensen gehoord dat je dat beter niet kan doen, aangezien de valkparkiet dan achter de kanarie aan zou gaan en er uiteindelijk niks van de kanarie over zou blijven?
Weet iemand hier misschien meer vanaf (of heeft hier wellicht ervaring in, dat deze vogels wel samen kunnen)?
We hebben nu ook twee kooien in de huiskamer staan, en aangezien Louise (valkparkiet) een hele grote kooi heeft, zou het leuk zijn als Bambi (kanarie) er ook in zou kunnen, dus samen. Of is dit niet verstandig?

Groetjes
Sonja

Mandy

Hallo,

Ja, dat is een moeilijke. :-/ Ik weet niet beter dan dat je alleen kromsnavels bij elkaar kan zetten. Maar laatst was ik bij iemand en die had in z'n voliére parkietsoorten en kanaries bij elkaar zitten. Dus ze hadden de ruimte.
Ik denk dat je kan proberen om ze samen rond te laten vliegen en er goed op letten of ze elkaar niets aandoen.
Zouden ze nou allebei jong zijn dan zouden ze sneller aan elkaar wennen en elkaar accepteren, denk maar eens aan die mensen die honden en katten samen hebben of vogels en katten. ;)
Stel dat ze wel goed samen in huis rond kunnen vliegen dan zou je kunnen overwegen om ze eens een uurtje samen in die grote kooi te zetten en dit dan eventueel uit te breiden. Uiteraard overdag zodat je ze in de gaten kan houden.
Succes! :)
Laat je weten of het gelukt is?  
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Peter

Hallo Sonja,

Wij hebben zelf twee kanarie's gehad. Kanaries en valkparkieten gingen bij ons absoluut niet samen. De valkparkieten wouden de kanaries in de pootjes pakken. Het ging vaak goed hoor maar af en toe als de kanarie niet zat op te letten greep de valkparkiet de kans. De valkparkieten en de kanaries zaten wel beide in een aparte kooi. 1 kanarie is overleden, door ouderdom en de andere kanarie is naar mensen toe gegaan die graag een kanarie wouden hebben. De kanarie hoeft daar niet telkens op de uitkijk te staan voor een valkparkiet. Onze ervaring was dus ook dat het niet samen ging maar elke situatie is weer anders.

Groetjes,
Peter

Tara

Hoi, ik heb 6 valkjes, 4 grasparkieten en 3 kanaries, mijn vogels zijn allemaal samen, ze vliegen samen los en het gaat absoluut allemaal bij mij, soms als de valkjes eens willen zitten waar een kanarie zit, gaat hij gewoon, en de kanarie gaat zowieso wegh, bij ons kon het, je kunt het in ieder geval proberen.
Groetjes Tara&co

Timmety

Je kan het gewoon proberen.
Als het niet gaat dan zet je er 1 terug.
Je kan wel zeggen dat dat goed gaat maar elke valkparkiet en elke kanarie is anders, wij hebben ok vanallerlei vogels bij elkaar gehad die volgens de boekjes niet bijelkaar konden. (zebravink, kanarie, rijstvogel EN DWERPAPAGAAIEN( die er om bekend staat de boopjes van kleine vogels te breken, bij ons was er niks aan de hand)

Tim

Sonja Timmermans

Bedankt voor jullie reacties!  :D

We hebben het nog niet aangedurfd om ze samen in 1 kooi te plaatsen, maar ze vliegen al wel samen rond door de kamer en dat gaat prima!
Ik heb onze valk ook al eens (expres) boven op de kooi van de kanarie gezet terwijl de kanarie er ook boven op zat en ze keken elkaar een beetje nieuwsgierig aan. De kanarie vond het echter toch te spannend worden toen de valk dichterbij kwam dus die vloog weg. Het valt me wel op dat ze elkaar volgen (qua blikveld) en dat ze op elkaar reageren (qua geluiden) dus dat is wel leuk.
We zien wel hoever we komen, we bouwen het gewoon steeds langzamer uit.

Groetjes
Sonja