3 mei 2025, 17:54:19

voor de eerste keer eitjes

Gestart door j.netten, 14 maart 2004, 00:35:08

« vorige - volgende »

j.netten

hoy,ik heb een vraag ,wij hebben 2 koppels valkparkieten,ieder koppel appart in een verwarmd binnen hok+-25gr constant,wij beginnen pas,nu heeft een koppel 5 eieren gelegt vanaf vorige week donderedag,onze vraag is,hoe kun je zien of merken dat de eieren bevrucht zijn,zo ja hoe lang duurt het da voor ze uit komen.ps.wij hebben een blok in de kooi hangen,maar ze heeft haar eieren op de grond gelegt,ze gaat er wel goed op zitten,moeten wij nog aanvullend materiaal,toevoegen,graag snel antwoord.gr fam netten

DeesDoos

Hoi hoi,

om te kijken of de eitjes bevrucht zijn kun je met een klein lampje aan de zeikant schijnen. dan zie je heel snel of ze wel of niet bevrucht zijn. hoelang het duurt voor de eitjes uitkomen durf ik niet te zeggen maar ik dacht 4 weken ofzo?
Je zou de eitjes in het broedhok kunnen leggen maar als de pop er goed op gaat zitten kun je ze ook laten liggen. je zou hooi enzo erbij kunnen leggen. ook zaagsel is lekker zacht voor de eitjes :)

Groetjes Dees

Mandy

14 maart 2004, 01:23:12 #2 Last Edit: 14 maart 2004, 01:24:44 by Mandy
Zo die hebben het lekker warm! 8)
Zo warm is het hier binnen niet eens en bij mijn valkjes ook niet hoor, daar is het zo'n 15 graden, is het niet te warm voor ze? ::)

Je kan inderdaad zoals Dees zei met een speciaal schouwlampje kijken of de eitjes bevrucht zijn, dan zie je rode bloedvaatjes lopen, maar deze eitjes liggen er al even dus ws dat ze al donkerder zijn, als ze bevrucht zijn. :)

Een ei komt normaal met 18-21 dagen uit, dus als het 1e ei bevrucht is kan deze op 22 maart uit komen. Vaak hoor je een dag voor het uitkomen het jong al in het ei piepen. :P

Goh, wel een eigenwijze valk hoor, een blok hebben maar toch op de grond broeden.
Hoe is de ondergrond waar ze nu op zit? Het beste is een zachte ondergrond van zaagsel/houtkrullen.
En voor de oudervalken zelf is het goed om extra kalkblokken, sepia en grit te geven en natuurlijk zoals altijd een goed uitgebalanceerde voeding van zaden, eivoer en vers fruit/groentes. Ook wat trosgierst en brood vinden ze vaak lekker en uiteraard vers water eventueel vermengd met wat vitaminedruppels.

Hoe is de vochtigheid daar eigenlijk, want het is wel belangrijk dat die tussen de 60-70% ligt.

Wat voor koppels hebben jullie eigenlijk?
Succes met de eitjes! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

14 maart 2004, 09:15:09 #3 Last Edit: 14 maart 2004, 09:15:48 by Paul
Hallo,

Je kan de eitjes trouwens pas bekijken als er echt 3 dagen goed op gebroed is.
Ik heb even een foto van hoe een eitje er uitziet als het bevrucht is.
Alleen is het iets minder rose maar je ziet wel duidelijk de rode aders als je goed kijkt.

Hier zie je een foto van hoe ik dus de eitjes bekijk en je hoeft er dan niet met je handen aan te zitten je kan ze gewoon in de kooi bekijken als de omgeving donker is maar het is goed duidelijk te zien als ze bevrucht zijn.

De rest hebben Inger en Dees al allemaal verteld :-)

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi,

Hoe kom ik aan zo'n schouwlampje? Of kan ik gewoon een zaklantaarntje gebruiken?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Stijn dc

hoi

ik gebruik een gewone penlite zaklamp, dat gaat even goed hoor.

SDC:D

Suzanne

Daar zat ik idd ook al aan te denken. Maar nu is de vraag, waar kan ik die dan kopen? De Blokker (sorry, reclame  ;))? Ik heb eigenlijk nog nooit een zaklamp moeten kopen, dus geen flauw idee waar ik die kan krijgen, behalve een kampeerwinkel.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

DeesDoos

15 maart 2004, 00:26:21 #7 Last Edit: 15 maart 2004, 00:26:44 by DeesDoos
xenos, kruidvat, trekpleister, blokker, giraffe etc. overal verkopen ze die kleine lampjes wel :) de Hema heeft ze vast en zeker ook wel :)

he bah Dees, je hoort die nederlandse winkels niet meer te kennen  ::) :D

Suzanne

Hahaha. Bedankt. Zal van de week eens even bij de Blokker kijken.

Groetjes

Suzanne

Stijn dc

hello

je kan die zaklampjes op veel plaatsen krijgen denk ik. ik heb het mijne in de colruyt gehaald.

Paul

Hoi,

De penlite lampjes van varta kan je bij bouwmarkten ook halen zoals praxis of gamma.
Alleen oppassen een gewoon lampje geeft warmte af en dat kan slecht zijn voor het jong.
Ik gebruik een led zaklampje die geven totaal geen warmte en het licht is witter zodat je vaak meer ziet.
Je kan even zoeken op ledlenser op google zo heetten die ledlampjes.
Ze zijn vaak wel iets duurder maar de batterijen gaan meer dan honderd branduren  mee.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hello

het zou kunnen dat het warm word, maar normaal kijk je toch niet zo lang, dat het lampje zo warm word dat het schadelijk is voor het jonkie.

Paul

Hoi Stijn,

Lique heeft er wel problemen mee gehad hoor :-(
En je kan beter het zekere voor het onzekere nemen he.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ja, das waar, maar stat het 100 procent vast dat het aan het lampje ligt?

Mandy

CitaatDe rest hebben Inger en Dees al allemaal verteld :-)

Groetjes, Paul

Ik heet nog altijd Mandy hoor Paul! :D

Maarre ik gebruik een speciaal schouwlampje die ik gewoon bij de dierenwinkel haal, vlgs mij moet elke dierenwinkel die wel hebben hoor. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl