27 april 2024, 10:30:07

hoeveel blokken hoe ophangen?

Gestart door Mandy, 11 december 2002, 19:16:44

« vorige - volgende »

Mandy

Hallo allemaal,  :)

Even ervaringen uitwisselen;
Volgend jaar ga ik weer met m'n valken kweken, nu 4 ipv 3 koppels en de grasparkieten (3 koppels) gaan in aparte broedkooitjes.
Nu kreeg ik het advies van verschillende mensen om altijd meer blokken op te hangen dat je koppels hebt, dus dan zou ik er 5-6 op moeten hangen. Ook zouden ze op gelijke hoogte moeten hangen, daar een vogel altijd op de hoogste plek wil zitten. Dit allemaal om ruzies te voorkomen. Vorig jaar hadden mijn toen 3 koppels inderdaad ruzie om 3 verschillende soorten blokken die op verschillende hoogtes hingen, daarom had ik nu al 3 dezelfde blokken aangeschaft ("berken boomstammetjes").
Wat zijn jullie adviezen/tips?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Cobie

hoi mandy,

bij ons in de voliere hangen de broedblokken kris kras door elkaar. En het broeden gaat altijd goed.
We hebben zelfs een koppel valken in een boomstam op de grond gehad. Het heeft bij ons nooit problemen gegeven.
Wij hebben inderdaad meer broedhokken dan koppels.
Ze kunnen dan nog kiezen.Veel succes.

Groetjes van Cobie ;)
Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier

cisca

Hallo.
het is waar dat je meer broedhokken dan koppels moet hebben,alleen ben ik zelf geen voorstander van berkenstammen ze zijn mooi om te zien maar voor de valken niet prettig,destaarten blijven niet mooi en de ruimte is ook niet prettig voor de jongen .
als je een nest met 5 jongen hebt is een vierkante nestkast ideaal de jongen kunnen zich vrij bewegen worden minder bang en eerder zelfstandig omdat ze in een kast de ruimte hebben om als ze een week of 4 zijn zelf voer te pikken wat je in de kast neerlegt.
Maar dit is mijn ervaring dus ieder moet voor zich weten wat hem of haar het beste lijkt.

Mandy

Hallo,  :)

Vorig jaar had ik één zo'n boomstammetje en daar was de meeste ruzie om. Ik kreeg ook adviezen van ervaren kwekers om vooral met dit soort boomstammetjes bij parkietensoorten te kweken daar dit het meeste de natuur nabootst, want in de natuur hebben ze ook hun nesten in boomstammen. :-/
Ik heb zelf ook ervaren dat inderdaad de staart van de ouders vervormd raakt. Maar ik heb nooit zaad in de broedblokken gedaan, gaan ze dan na het uitvliegen eerder zelfstandig eten en worden ze dan minder door de ouders bijgevoerd?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

cisca

hoi mandy.
wanneer je wat voer in de broedkast gooit als de jongen ongeveer  drie en halve week zijn of een stuk trosgierst en ze hebben de ruimte in de kast dan gaan ze daar aan pikken en knagen en zo leren ze wat eten is ,als ze dan uitvliegen hoef je ook niet bang te zijn dat ze niet weten wat eten is.
ook halen wij ze vanaf dat ze kunnen kijken elke dag uit de kast ze wennen dan aan mensen en aan licht en dan hebben we ook wat voer erbij zet ze maar op de grond bij je neer en je zult zien dat ook de ouders uit de kooi komen en bij je komen zitten.
Valkjes die niet uit de kast komen totdat ze zelf uitvliegen zijn dikwijls bang en schuw en kruipen in een hoekje de valkjes die wel uit de kast gehaald worden zijn heel nieuwsgierigen niet bang.
Maar ik moet er wel bij vertellen dat ik ze allemaal binnen heb dus ook meer mogelijkheden als een buitenvolliere.

Raymond

Een vraagje: Hoe kom ik aan zo'n boomstam nestkast?

Peter

Hoi Raymond,

Zo'n boomstam kun je vaak elke dierenspeciaalzaak bestellen en een wat grote dierenspeciaalzaak heeft ze ook op voorraad. Een goedkopere oplossing is om naar een vogelbeurs toe te gaan daar zijn ze vaak veel goedkoper.

Groetjes,
Peter

Cobie

Hoi Mandy.
Ik wil nog even reageren op de broedhokken. Onze valken broeden in hokken van 0.50 bij 0.40 bij 0.40. Deze hokken zijn door mijn man zelf gemaakt. Met een invlieggat van 0.7cm doorsnee. Hier hebben de valken de ruimte in en blijft de staart van de ouders mooi. ook hebben de jongen dan de ruimte.
Deze broedhokken zijn overigens bij een goede dierenzaak ook te koop.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Met vriendelijke groet Cobie.



Groetjes van Cobie en de valkjes

[/glow]
Cobie's valkjes klik hier

Mandy

Hallo allemaal :)

Bedankt voor al jullie reacties/tips/adviezen.

Ik zal inderdaad ook eens wat zaad en/of trosgierst in het blok doen als ze een aantal weken oud zijn.
Mijn jonge valkjes gingen altijd pas na een week zelfstandig eten. Alhoewel ik dit jaar valkjes na 1 dag uitvliegen naar binnen moest halen (ivm plukken) en dus bang was dat ze niet zelfstandig zouden eten, maar ondanks dat ze het niet herkenden gingen ze toch al snel aan het trosgierst en zaad knabbelen, gelukkig maar. Wel waren ze in het begin nog bang en schuw.
Ik zal ze er de volgende keer iedere dag even uithalen om aan je handen en het buitenleven te laten wennen. Uiteraard inspecteerde ik zie iedere dag, maar als ze eenmaal de oogjes open kunnen doen en ze je zien gaan ze automatisch naar je "blazen" en liet ik ze altijd maar rustig zitten tenzij ik het blok schoon moest maken (meestal om de dag).

Ik heb die blokken pas nieuw gekocht en vind het een beetje zonde om ze voor 25 gulden per stuk ongebruikt te laten staan, dus ga ik dat volgend jaar toch eerst even proberen. Als het toch niks is kan ik ze altijd nog tweedehands verkopen en andere blokken kopen of zelf maken. Ik heb eigenlijk nog nooit grotere nestjes dan 2 gehad, maar als er komend jaar grotere nestjes komen (zou leuk zijn :)) dan is zo'n blok wel klein denk... :-/ ,we zullen wel zien.

Voor de praktische kant van m'n binnenvoliére van 2 m2 denk ik dat ik ze toch door elkaar ga zetten en op verschillende hoogtes (wel met zo min mogelijk verschil), anders zou ik ze bij wijze van spreken naast elkaar moeten gaan zetten en dan ontstaat er vlgs. mij nog ruzie. :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

19 februari 2003, 00:48:52 #9 Last Edit: 19 februari 2003, 00:49:30 by Mandy
Nou, het is toch gelukt. :)
Ik heb nieuwe planken opgehangen in het nachthok (handymandy... :D) en nu kan ik 6 blokken op dezelfde hoogte plaatsen met ruimte tussen de blokken in.
Deze of volgende week ga ik ze zo opstellen en hopelijk komen er betere broed/kweekresultaten, hier zal het niet meer aan liggen. ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl