23 juni 2025, 17:44:45

Mijn valkje word ineens agressief?

Gestart door Tressie, 12 maart 2004, 16:49:52

« vorige - volgende »

Tressie

:( Ik heb mijn valkje pinky nu ruim 2 maanden en hij is hartstikke tam. Hij komt bij je zitten en vind het heerlijk om geaaid te worden.
Maar het rare is, als hij al dik 2 uur bij je zit, gaat hij ineens agressief doen en valt mij soms aan in mijn gezicht. Hij maakt daarbij rare geluiden en legt zijn kuif plat in de nek. Als je hem in de kooi wilt zetten, wordt je gebeten, hij maakt een raar geluid en doet hyper. Dat doet hij nu ineens dus ook als hij bij je zit.
Ik snap er niets van, als hij bij mij zit en hij zou er genoeg van hebben, kan hij toch gewoon wegvliegen?

Groetjes Tresca en Pinky

Lique

Hoi Tresca,

Wat jammer, dat hij opeens zo doet zeg.
Maar komt het niet, omdat hij slaapt, en dat je hem dan wilt verplaatsen?
hier doen ze dat namelijk wel. Als ze op me zitten te slapen, en ik wil ze van me af hebben, dan proberen ze zich te weren, omdat ze eigenlijk wel best zitten.

Paul

Hoi Tresca,

IK heb hier verschillende valkjes en die reageren allemaal anders.
Eentje is heel erg naar mijn vriendin getrokken en vroeger kon ik alles met hem doen maar nu niks meer.
Maar af en toe komt ie wel bij me en wil dan lekker aangehaald worden.
Dit laat ie toe tot ie er genoeg van heeft en dan doet ie ongeveer hetzelfde als jou valkje :-(
Hij bijt dan en hapt naar me.
Is jouw valkje helemaal op jou gericht of komt ie ook veel bij anderen zitten?
Het kan ook zijn dat ie vind dat ie te weinig aandacht krijgt en dat op die manier laat merken.
Ik heb er ook nog een die bijt echt best wel hard in mijn oor maar dat is geen aanvallen maar gewoon een vorm van verzorging dus daar heeft ie zeker geen kwade bedoelingen bij.
Maar soms zijn bepaalde gedragingen van tijdelijke aard.
Het kan zijn dat je valkje een beetje aan het puberen is en dan doen ze soms ook vreemd.
Hoe oud is je valkje?
Je hebt hem zelf 2 maanden maar kreeg je hem jong of was ie al wat ouder?

Groetjes, Paul

Tressie

Alvast bedankt voor de reacties.
Om je vragen te beantwoorden Paul, Pinky is nu iets ouder dan 2 maanden, hij was 6 weken toen ik hem kreeg. Hij is niet alleen op mij gericht, hij zit ook veel bij mijn vriend. De laatste tijd gaat hij eerst op de kast en lamp zitten en kom dan bij ons. Ik aai me suf met hem, hij krijgt echt aandacht genoeg.
Het probleem is nu, dat als hij al een tijdje bij me zit, ik echt een beetje bangig word over wanneer hij me zal aanvallen. Want als ik op de bank lig, zit hij vaak bij mijn gezicht en ik wil geen snavel in mijn oog!!!

Ik hoop dat je nu meer weet om dit gedrag te kunne verklaren,

bedankt!

Groetjes Tresca en Pinky

Paul

Hoi Tresca,

Sommige pikken wel in je oog lijkt het maar ze willen dan of aan je winpers trekken of in je ooghoeken ziet iets waar ze in willen pikken.
Maar het blijft natuurlijk uitkijken als ie bij je ogen bezig is maar als je ze dicht hebt kan het zeker geen kwaad.
Ze kunnen heel scherp zien en zien vaak dingen die wij met het blote oog niet waarnemen dus denken wij waar pikt ie aan.
Maar je valkje is net een beetje tegen volwassen aan het worden en dan kunnen er wel eens gedragsveranderingen zijn.
Hij is misschien gewoon even in de pubertijd en dat gedag kan  gewoon vanzelf weer veranderen.
Doet ie dat zelfde bij je vriend ook als ie bij hem zit?
Je kan ook proberen dat elke keer als ie aanvallig gedrag vertoont hem in de kooi te zetten.
Dan heb je kans dat ie dan doorkrijgt dat verkeerd gedrag minder vrijheid voor hem betekend en dan kan het ook verdwijnen.
Een tam valkje zal nooit zo hard bijten als een wilde in een buitenvoliere is mijn ervaring.
Hier bijten er maar heel weinig echt door maar is het meestal heel zacht tikken met de snavel en zeker niet hard.

Groetjes, Paul

Tressie

Hallo allemaal,

ik hoop dat jullie me nog kunnen helpen, maar om het bot te zeggen, begin ik Pinky een beetje zat te worden. Overdag is ie hartstikke lief en is ie blij door de kamer aan het hupsen. Maar tegen de avond als ie bij je op de bank zit, na een half uurtje ofzo begint ie echt aan te vallen. Als hij dat doet, zet ik hem gelijk in zijn kooi. De kooi staat ongeveer 1,5 meter van de zithoek af en als je nog maar in die richting KIJKT gaat zijn bek los en sist hij en produceerd gemene geluiden. Alleen kijken he, dus als je die kant oploopt, naar de kast ofzo, dan word ie helemaal gek.

Ik snap er nix van, hij is overdag zo lief, het ligt niet aan het feit dat het donker word, dat kent hij wel.

HELP ONS

Groetjes tresca en pinky

barthezz

Hey,

Is het niet gewoon zo dat je valk in de pubertijd zit ?? schijnen valkies ook last van te hebben ..

Tot zinazz, Bart

Andrea

27 maart 2004, 00:26:51 #7 Last Edit: 27 maart 2004, 00:32:42 by Andrea
Hoi Tresca,

Valkjes hebben echt een eigen willetje en laten ook weten als ze ergens geen zin meer in hebben.
Ik ken het wel met mijn valkje. Sparkle is hartstikke lief, maar ze bijt (bijt nooit door) soms letterlijk van zich af of gaat mopperen of blazen.
Als ik bijvoorbeeld wil gaan koken in de keuken, waar zij vaak zit, dan doe ik haar in de kooi, want ik wil voorkomen dat ze zich ergens aan brand. maar ze heeft dat precies door, dus mevrouw gaat gelijk in de aanvals houding, omdat ze met recht, geen zin heeft in de kooi te moeten.
Of ik zit gezellig met haar op mijn bed tv te kijken en ik kroel haar een poos, maar als ze geen zin meer heeft laat ze dat weten door protesterend in mijn hand te bijten.

Het is gewoon zo dat ze aangeeft wat ze wel en niet wil. Ik vind dat mooi van valkjes, een eigen willetje.
maar het is niet zo dat je dat hoeft te pikken als ie plots gaat bijten of zo, dan kun je hem best in de kooi zetten, zo van nu is het afgelopen!
Dat weet mijn valkje heel goed :D

Mijn valkje is sávonds ( tegen 21.00 uur) vaak ook nukkig en overdag anders, ik laat haar dan ook met rust. Ik laat de kooi wel open staan en als ze aandacht wil, komt ze vanzelf bij me.
Ik denk dat hetzelfde is als met mensen, s'avonds heb je het wel gehad na een bepaalde tijd en wordt je moe.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle