18 juli 2025, 22:46:36

Hulp nodig voor parkietjes

Gestart door Suzanne, 12 maart 2004, 00:04:31

« vorige - volgende »

Suzanne

12 maart 2004, 00:04:31 Last Edit: 12 maart 2004, 00:05:28 by blozend_appeltje
Hoi allemaal,

Ik zag net deze advertentie op Marktplaats. Misschien kan iemand haar helpen. Groetjes Suzanne.

Ik heb een probleempje. Moeder grasparkiet is stervende en laat 3 jongen achter van 15, 13 en 11 dagen oud. Vader blijft ze voeren maar houdt ze niet warm. Kunnen zij dit overleven zonder ouderwarmte? Ik heb eventueel een warmtelamp maar geen ervaring met jonge parkieten zelf voeren. Waar haal ik voer? Hoe vaak voer ik ze?
Moet ik zowiezo ingrijpen als vader parkiet ze niet warm gaat houden?Ik hoop dat iemand mij wat raad kan geven.

Adverteerder
Naam: tamara (E-mail de adverteerder) (Alle advertenties)  
Telefoonnummer: -
Regio: Zuid-Holland

email waar naar je je berichtje kunt sturen:
tamara.722f1plopn33980emt32jdx@zend.nu

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Lique

12 maart 2004, 00:22:43 #1 Last Edit: 13 maart 2004, 19:16:44 by Angelique
Hoi Suzanne,

Dank je wel voor de tip, ik heb haar een mail gestuurd met informatie, en ze kan me bellen vooor meer info.

Groetjes,

Suzanne

Bedankt Lique,

Ik had al gehoopt dat er iemand een mailtje naar haar zou sturen  :)

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Speedy

Ik heb ook al naar dit persoon gemaild, met de tip dat ze hier zeker haar vraag mag stellen, omdat hier wel iemand zal zijn die het kan uitleggen wat ze kan doen.
Hopelijk komt het allemaal goed.

Groetjes,
    Trudie

Mandy

Ik heb ze ook maar ff gemaild, want dit is een wel heel vervelende situatie, ik hoop dat ze het gaan redden. :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

tamara1

Hoi,

Wat lief dat mijn berichtje hier geplaatst is.
Tot nu toe gaat het redelijk. Moeder parkiet is iets opgeknapt dus ik zit nu te hopen dat ze voor de nacht teruggaat naar haar jongen. Ze zat net te eten.
Ik heb veel verschillende reakties gehad, de 1 zegt warmtelamp erop, de ander zegt dat het zonder kan. Ik heb de CV hoog aanstaan. Vader voert nog steeds dus dat zit wel goed.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Alvast bedankt voor de reakties,
Groet,
Tamara

Lique

CitaatHoi,

Wat lief dat mijn berichtje hier geplaatst is.
Tot nu toe gaat het redelijk. Moeder parkiet is iets opgeknapt dus ik zit nu te hopen dat ze voor de nacht teruggaat naar haar jongen. Ze zat net te eten.
Ik heb veel verschillende reakties gehad, de 1 zegt warmtelamp erop, de ander zegt dat het zonder kan. Ik heb de CV hoog aanstaan. Vader voert nog steeds dus dat zit wel goed.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Alvast bedankt voor de reakties,
Groet,
Tamara
Hoi Tamara,

Nee, de CV hoger is niet goed. Hier komt alleen maar droge lucht uit. Een warmtelamp is wel heel erg goed, en zorg dat de omgeving niet te droog is.
Ik ben blij voor je dat moeders wat is opgeknapt, ik hoop dat ze het overleeft.

Groetjes Angelique

Paul

Hoi Tamara,

Ik hoop dat morgen de moeder weer een stuk opgeknapt is.
Zoals Lique al zegt is een warmtelamp beter omdat daar niet van die droge lucht af komt.
Als je er een warmtelamp boven hangt zorg dan dat de temperatuur niet te hoog word.
Ongeveer 29 graden zou een goeie temperatuur moeten zijn voor de moeder maar voor pasgeboren jongen moet dat soms hoger zijn en hoe ouder de jongen  zijn hoe lager de temperatuur moet worden.
Maar ik bedoel dat je het geen 50 graden laat worden dat zou veels te heet zijn.
Je kan een termometer onder de lamp leggen zodat je in de gaten kan houden hoe warm het is.
Beterschap met de zieke.

Groetjes, Paul

Mandy

12 maart 2004, 02:16:12 #8 Last Edit: 12 maart 2004, 02:18:49 by Mandy
Dit was het bericht dat ik je gestuurd had;

Ik zag je berichtje dat door een kennis op valkparkiet.com is geplaatst. Wat ontzettend naar zeg, weet je waarom de pop stervende is?
Ik heb zelf ook grasparkieten gekweekt en het is inderdaad zo dat de pop bij de jongen blijft en de man voert de pop die op haar beurt weer de jongen voert. Dus het is eigenlijk al een goed teken dat de man nu ook al voert, vaak voeren ze pas mee als de jongen wat ouder zijn. Maar instinctief zullen ze inderdaad de jongen niet warm houden.
Je kan wel ff afwachten of hij het misschien toch doet als de pop er niet meer is, kijk het een paar uurtjes aan en doet hij het niet is m'n tip om ze onder een warmtelamp te doen, want de warmte hebben ze echt nodig. Als het kan zou ik een paar keer het mannetje erbij proberen te doen zodat hij kan voeren. Maar doet hij dat niet dan zal je het inderdaad over moeten nemen wat een moeilijke en tijdrovende klus is.
Qua voer kan je babyvoeding van CéDé nemen of van Nutribird, dit zijn poeders waar je met water pap van kan maken, gebruik daarvoor afgekoeld gekookt water, maar geef het wel warm, het voer van moeder is normaal ook warm natuurlijk. Zodra je ziet dat na een aantal uur de krop leeg is moet je ze weer voeren, maar niet eerder want anders kan er kropverzuring optreden en daaraan kunnen ze dood gaan!
Als ze wat ouder zijn ( 4 weken ongeveer) kan je de pap met wat zaadjes gaan mengen, want dat moeten ze natuurlijk ook gaan leren. Bouw dan de verhoudingen pap en zaad steeds meer af tot de parkiet met 6 weken zelf zaad kan eten. Probeer in de tussentijd ook al wat trosgierst te geven, spelenderwijs leren ze dat vaak al snel eten.
Geef in het begin de pap vanuit een spuitje (kan je bij apotheek halen) en als ze wat ouder zijn en dat goed gaat kan je het ook vanaf een lepeltje geven, die kan je het beste naar een puntje buigen.
Normaal ben ik geen voorstander van handvoeding, maar in dit geval moet je wel. Ik hoop dat het je allemaal gaat lukken en dat de jongen het overleven, meer als je best kan je niet doen, succes en laat 's weten hoe het gaat.

Maar je kan dan dus een lamp zoals hier gebruiken;

Ik had er ook een thermometer bij liggen;

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Speedy

Goedemorgen,

Ik hoop dat het nu beter gaat.
Het lijkt mij, dat de moeder parkiet erg zwak is, misschien vanwege het broeden? in ieder geval zou je haar iets extra's kunnen geven, misschien dat een klein tabletje dextro energy naturel helpt. (te koop bij de supermarkt op de snoepafdeling)
Het is druivesuiker, dit los je op in een beetje water en probeer het haar te geven.
Ze kan best verzwakt zijn van dit alles.
Wat vinden de anderen?

Groetjes,
   Trudie

Paul

Hoi,

Het idee van trudie is prima want druivesuiker kan helemaal geen kwaad voor de vogels ze krijgen er alleen wat meer energie door die ze net over de drempel kan helpen.
Die tabletjes kan als je niks anders kan krijgen maar makkelijker is een zakje dextrose (andere naam voor druivesuiker)van zonnatura te halen bij de drogist.
Dat kost ook niet veel en het is heel fijn poeder wat makkelijk oplost in water.
Gewoon een lekker zoet mengseltje maken en daar een paar druppels van in de snavel druppelen of gewoon als drinkwater aanbieden als ze zelf drinkt.
Het is dan om dat aan de zieke te geven dus niet aan de jongen want die hebben meer aan gewone voeding.

Groetjes, Paul

Lique

12 maart 2004, 21:24:12 #11 Last Edit: 13 maart 2004, 01:46:00 by Angelique
ps, de dextrose poederr is ook te koop bij de supermarkt.
Bij de natuur dingen. merk is iets van zon natura.

carco

Hoi
Ik heb het zelfs nog thuis staan onder de benaming dextro energy: dextropur, dit kan je overal heel makkelijk krijgen hoor.
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Paul

13 maart 2004, 00:01:49 #13 Last Edit: 13 maart 2004, 00:02:31 by Paul
Hoi Caroline,

Dextro energie bestaat wel voor het grootste deel uit druivesuiker maar vaak zitten er nog wat meer toevoegingen in.
Dat pak van zon-natura is gewoon pure druivesuiker en ik denk goedkoper dan dextro omdat dat speciaal als sport artikel verkocht word en daar vragen ze altijd meer voor.
Als je bij de drogist, xenos, supermarkt met dat soort artikelen kijkt hebben ze het bijna altijd wel.
Ik heb het bij de konmar gehaald daar zit een drogisterij in de winkel en daar hadden ze het in elk geval.

Groetjes, Paul

tamara1

Hoi allemaal,

Geheel tegen mijn verwachting in is moeder parkiet helemaal weer opgeknapt, toen ik haar donderdag zo zag dacht ik echt dat ze dood zou gaan maar heel langzaam is ze opgeknapt, de nacht hebben de jongen doorgebracht zonder moeder maar ze hebben het overleefd en vader bleef gewoon trouw doorvoeren. (niet 's nachts). Op vrijdag tegen de avond was moeder parkiet weer zover hersteld dat ze zich zelf weer met haar jongen ging bezighouden. Dus eigenlijk heb ik niet hoeven ingrijpen.
Wat ik alleen niet begrijp is deze ziekte-aanval van moeder parkiet maar dat ze door het opvoeden verzwakt raakt daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Dat van de druivesuiker zal ik onthouden voor als het vaker voor gaat komen.
Hartelijk dank voor alle reakties, hier heb ik zeker zeker heel veel aan gehad.
Groetjes,
Tamara