4 mei 2025, 18:31:37

zaden kiemen

Gestart door Inger m, 9 maart 2004, 23:16:22

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi,
Wie heeft er ervaringen met het kiemen van zaden en heeft mss tips om het goed te laten verlopen. Ik heb een kiem apparaat en kiemzaad gekocht en wil het eens gaan proberen.

Ik heb het weleens eerder geprobeerd, maar toen ging het schimmelen :(

Vast bedankt!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Karin

Ik gebruik theezeefjes : beetje zaad erin, goed afspoelen, 12 uur in een bakje met water laten hangen, weer afspoelen, boven een bak zonder water hangen, regelmatig afspoelen ( zo om de 12 uur ) tot ze een paar mm gekiemd zijn. Niet te lang laten kiemen. Je kunt het ook gewoon goed afspoelen en dan op een stuk vochtig keukenrol leggen, maar ik vind dat minder handig en het schimmelt ook eerder. Overigens vonden die van mij het niet echt lekker. Ik ga het binnenkort weer eens proberen. Ik gebruik speciaal kiemzaad, gekocht op een vogelbeurs. Maar je kunt het ook met gewoon vogelzaad doen. Alleen zijn de kiemtijden dan veel verschillender.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Inger,

Als je echt alleen het zaad wilt laten kiemen hoeft dat maar een paar dagen.
Het groen wat uit het kiemzaad komt is niet goed voor ze heb ik wel eens gelezen.
Maar de zaadjes die je koopt in de zakjes die biogreen heetten dat is vooral graszaad en dat word al snel een cm of 10 hoog en dat mogen ze wel eten.
je kan dan de grasstengels en andere plantjes afknippen zodat ze niet die wortels eten daar zitten inderdaad soms schimmels in maar de grassprieten gaan hier altijd heel goed.
Ik heb ook een kiemapparaat en ik vul meestal alleen maar 1 gedeelte ervan want gelijk 4 van die verdiepingen met groen vind ik een beetje te veel.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Vast bedankt voor jullie reacties!

Alleen Paul, jij schreef:
Het groen wat uit het kiemzaad komt is niet goed voor ze heb ik wel eens gelezen

uhm had ik nu maar eerst dit berichtje geplaatst, want het kiemzaad heb ik al...

Maar weet je ook waarom het niet goed is, want het lijkt mij er juist speciaal voor bestemd. Mij is verteld dat dat groene juist goed was, maar goed ze verkopen wel meer foute dingen >:(

Er zijn trouwens wel verschillende soorten kiemzaad, dus ik zal eens kijken of er meer over te vinden is?

gr Inger
problem.

Stijn dc

hello

vreemd hoor, dat groen is denk ik wel goed voor ze. ik heb het toch vaak gelezen dat verschillende mensen het groen wel geven hoor. Anders is het toch geen kiemen.

SDC:D

Karin

De zaden bevatten de meeste voedingsstoffen als ze maar een mm of 2 gekiemt zijn. Daarna is de kans op gisten groter heb ik wel eens begrepen en vinden de vogels ze ook minder lekker.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Ik heb ook Aviclens, dat schijnt speciaal om kiemzaad te ontsmetten en dat te voorkomen, maar ik ga het binnenkort even uitproberen en zal ze niet te hoog laten komen.
Ik ben nl ook een beetje huiverig voor schimmels..

bedankt!

gr Inger
problem.

Paul

11 maart 2004, 00:41:34 #7 Last Edit: 11 maart 2004, 00:46:26 by Paul
Hoi Inger,

Er zit natuurlijk verschil tussen kiemen en groenvoer kweken zoals gras.
Het bio green van vatikraft is speciaal om te lang te laten groeien en dan om het groen aan de vogels te geven.
In de natuur groeit gras ook dus echt slecht zal dat dan niet zijn.
Maar met kiemzaad krijgen ze een bakje brei voorgeschoteld en dat kan natuurlijk snel schimmelen.
Bij dat groen komen ze ook niet zo snel aan de wortels omdat ze het leuker vinden de grassprieten en plantjes te eten en te slopen.
Dat kiemapparaat wat ik heb is ook om kruiden voor in de keuken te kweken en dus echt om plantjes te kweken uit zaad.
Als het alleen om het kiemen gaat kan je de zaadjes gewoon flink in water laten weken en daarna op een natte doek laten kiemen daar heb je weinig apparaat voor nodig.
Hier zie je nog even een foto van het gras in het kiemapparaat waar ik even mijn albino jong toen voor de foto had ingezet :-)

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Leuk dat albino valkje in het gras!

Heb jij ook zo'n stapel (4?) delig kiemapparaat? Hoe werkt dat, zaden eerst boven of onderin, of gewoon een bakje vullen?

Ik denk dat ik ook dat biogreen ook maar ga proberen, vinden de konijnen vast ook leuk (maar dan heb ik wel een wat grotere bak nodig ;))

gr Inger
problem.

Paul

11 maart 2004, 03:28:28 #9 Last Edit: 11 maart 2004, 03:29:32 by Paul
Hoi Inger,

Ik heb inderdaad ook een 4 delig apparaat.
Het is de bedoeling dat je in elk deel zaadjes op de bodem legt en dan in het bovenste deel tot 1 cm onder de rand water bijvult.
Door het heveleffect loopt het in de volgende bak tot het in de laatste komt en die kan je dan leeggooien voor je opniuw vult een dag later.
Er blijft precies genoeg water staan om de zaadjes te laten groeien.
let wel op dat door een verstopping het water niet blijft staan anders staat een deel onder water en een ander deel droogt uit.
En pas er op dat de dichte bak onder zit anders krijg je zo'n troep ;D
Ik vul zelf alleen de bovenste of ik moet een kinderboerderij beginnen om het gras kwijt te raken :D

Groetjes, Paul  

Suzanne

Hoi,

Ik heb sinds zaterdag ook zo'n kiemapparaat gekocht, met van die bakjes die je op elkaar stapelt (2 witte, en 4 doorzichtige). Ik had nog kiemzaad liggen (een paar maanden oud denk ik) en ben dus vol goede moed begonnen. Na 3 dagen stond de schimmel er al op. Nu ben ik dus gelijk al weer ontmoedigd  :'(. Heb ik dan iets verkeerd gedaan?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Ik had maar een bakje gevuld met zaadjes en dat was de bovenste.
Ik had dan dat biogreen van Vitakraft en met een weekje staat het gras al best wel een stukje omhoog.
Heb je wel goed opgelet dat het water was weggelopen?
Alleen in de ribbels in de bodem moet water blijven staan in die bakjes.
Het apparaat is er speciaal voor bedacht dus het moet gewoon lukken.
Het kan aan het soort zaad liggen misschien dat het niet goed kiemt.
Als je gewoon grasparkietenzaad neemt en dat even in water laat weken een paar uur en dan op een schoteltje legt kiemt het al goed.
Je kan ook nog wat water uit de kiemschalen gieten als er teveel in staat dat kan ook helpen.
Ik heb dat apparaat gekocht om gras en andere eetbare plantjes voor de valkjes te kweken dus niet om alleen het zaad te kiemen en dan meteen te geven.
Gaat het speciaal om gras te kweken kan je natuurlijk ook bij een tuincentrum een zak graszaad halen dat is vele malen goedkoper dan de zakjes van vitakraft.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Ik had alle 4 de doorzichtige bakjes (of waren het er 3  ::), ik weet het niet meer, langer dan 5 minuten geleden  :D) gevuld. Voor zover ik kon zien zat er alleen water tussen de ribbels, maar er zat wel condens aan de binnenkant van de schaaltjes. Verder heb ik zaad gekocht bij de dierenspeciaalzaak waar op de zak vermeld stond dat het om kiemzaad ging. Ik heb het al een keer eerder gedaan, met een zeef e.d., maar dat vond ik toen zo'n gedoe dat ik dacht dat dit kiemapparaat wel heel handig zou zijn. Het zaad was wel ontkiemd, al op dag 2, maar op dag 3 stond de schimmel er op (tenminste ik zag allemaal vezelige draadjes, die volgens mij geen wortels waren).

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.