9 mei 2024, 12:14:52

valkparkiet

Gestart door gerrit huizinga, 7 maart 2004, 13:49:42

« vorige - volgende »

gerrit huizinga

hoe kan je bij een albino valkparkiet zien wat man of pop is graag u reactie

Tara

Hoi Gerrit,

over het algemeen zijn bij de albino's de mannetjes wat zeldzamer, de kans is het grootst dat je een pop hebt. Maar natuurlijk bestaat de kans er altijd dat er een mannetje bij zit.

Je kan die in ieder geval zeker niet aan het uiterlijk zien, je zal moeten kijken naar het gedrag. Fluit hij? Tikt hij met de snavel tegen de tralies, ...? Dan is het een mannetje. Doet ze dat niet, is het een popje.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hello

je kan het aan het uiterlijk niet zien. Dat van dat fluiten gaat meestal op, maar niet altijd. Het tikken tegen tralies en dergelijke heb ik nog nooit gezien. Best is afwachten, en kijken of je er mee kan kweken. ALs je het echt wilt weten, moet je een DNA test laten doen, dit is wel duur. Of je kan nog altijd via endoscopie de inwendige geslachtsdelen laten zoeken door je DA.

SDC:D

Paul

8 maart 2004, 04:16:45 #3 Last Edit: 8 maart 2004, 04:17:30 by Paul
Hoi Stijn,

Ik denk dat een onderzoek via endoscopie duurder is dan DNA onderzoek omdat de vogel in elk geval onder narcose moet.
Dat zou ik dus nooit doen als het niet echt nodig is want daar zijn altijd risico's aan.
Een DNA onderzoek is 22,50 dus dat valt nog best wel mee als je het snel en zeker wilt weten.
Ik heb een albino pop en kan aan haar gedrag al met zekerheid zeggen dat het een popje is.

Groetjes, Paul