28 april 2024, 19:53:49

jong van één dag warmhouden en voeren

Gestart door Blitzblum, 6 maart 2004, 20:17:22

« vorige - volgende »

Blitzblum

;) :( :-*
Ik voer mijn jong nu 2 voor de derde dag en houdt het warm in mijn bed en op mijn lijf. Het jong overleeft nu haar derde dag. De ouders voeren niet en houden het ook niet warm, ze zitten alleen op de eieren. Wie heeft dit ooit meegemaakt? Hoe ging het met voeden? Ik wacht niet tot de krop helemaal leeg is, omdat ik dan bang ben dat ze te slap is? Krijg is dan kropverzuring? Ik voer om de 3 uur.
Help help mij en advieseer..............

Speedy

Hoi,

Ik hoop dat je het vol kan houden zo, want het moet echt om de 2 tot 3 uur, zeker bij zo een kleintje.
En de krop moet echt leeg zijn, begreep ik al eerder.
Wel moet je opfokvoer geven voor parkietachtigen, samen met eivoer.
Zo klein heb ik het nog nooit gedaan hoor, maar ik wens je veel succes en hoop dat er snel meer reacties zullen komen.

Groetjes,
   Trudie

Inger m

Hoi,
Ik weet niet op welke leeftijd je het jong weggehaald hebt bij de ouders, maar de eerste dag (24 uur) wordt het jong NIET gevoerd door de ouders omdat het dan nog de dooierrest opgebruikt. Het jong mag deze periode ook nog niet met de hand gevoerd worden.

Het kan best zijn dat de ouders er een reden voor hebben dat het jong niet gevoerd wordt, mss is het jong niet in orde (bedelt het niet goed) of ze worden te veel verstoord (onrust). Als een jong niet in orde is, is de kans heel klein dat je het met de hand wel grootbrengt.

Daarnaast geven de oudervogels met de voeding al antistoffen (voor ziekte afweer) mee, die jezelf niet kunt geven. Hierdoor is er kans dat het jong zwakker blijft of sneller iets oploopt.

Ik denk dat je het kleintje het beste kunt warmhouden onder een speciale warmtelamp, zoals een Elsteinlamp (verkrijgbaar in dierenwinkel en boerenbond/ welkoop). Een jonge valkparkiet heeft een behoorlijke heoge temp nodig die constant is (afh van de leeftijd zo;n 38 graden).
Ga niet lopen sjouwen met een jonge valkparkiet door deze de hele dag bij je of in je bed te houden. Ten eerste weet je niet of de temp dan te hoog of te laag is. Bovendien heeft zo'n beestje ook heel veel rust nodig.

Voeding kun je het beste geven in de vorm van een compleet opfok voer voor jonge vogels (eivoer is in principe niet nodig, want alle stoffen zitten al in het voer).

Je geeft zelf al aan dat het jong zwak is. Bedelt het wel uitzichzelf? of moet je het echt dwangvoederen? Daarnaast is het jong alleen en heeft geen interactie met nestgenootjes of ouders, daardoor zou het gedrag kunnen afwijken.

Lees onder voeding het stukje over handopfok ook door, mss heb je daar ook nog wat aan!

Succes!

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Blitzblum

Ik krijg allemaal aardige reacties op mijn jong van één dag, die inmiddels 3 dagen oud is. Ik heb hem de eerste dag weggehaald omdat pa en ma ze aan de kant leggen. Zolang er eieren zijn, blijven ze alleen op de eieren zitten. Zo zijn de eerste en tweede dood gegaan. De derde wilde ik absoluut redden. Ik heb de eerste dag niet gevoerd, pas op dag 2 om de 3 of 3 1/2 uur. Het vierde ei is net uit. Hopelijk doen ze dat nu goed en kan ik de derde er na een paar dagen weer bij leggen.
Doei, Eline

Paul

Hoi Eline,

De kweker waar ik een paar valkjes gekocht heb heeft een keer een jong vanaf 2 dagen grootgebracht en dat is een sterke en mooie vogel geworden :-)
Dus als je goed voert kan je het jong zeker redden maar wacht echt tot de krop leeg is.
Ik weet niet welk merk handvoeding je gebruikt er zijn meerdere soorten maar als je cede gebruikt moet je dat als het jong twee weken oud is wel met eivoer mengen omdat dat er nog niet in zit en je kan dat voer aanpassen aan de leeftijd van het jong terwijl de andere soorten altijd hetzelfde zijn ondanks de leeftijd van het jong.
Maar in nutribird zitten weer bacterien die de darmflora van het jong kunnen helpen dat is ook zeker goeie voeding.
Als je het valkje op je eigen lichaamstemperatuur houd zou het misschien net goed gaan want de temperatuur van de ouders licht iets over de 40 graden dus met een warmtelamp en een thermometer zou je die situatie het beste kunnen benaderen.
Houd ons op de hoogte hoe het met het jong afloopt je doet het best goed tot nu toe want de eerste dagen zijn zeker heel belangrijk die zijn ook het moeilijkste.
Veel succes en ik duim mee dat het jong het gaat halen.

Groetjes, Paul

Blitzblum

 :) ;) :D ::)
Inmiddels is jong 4 ook in de steek gelaten en leg ik deze bij jong 3. In mijn bed heb ik nu 2 kruiken waardoor het wel 40 graden wordt. Ik zweet me rot, maar dat vocht zal best goed zijn. Kunnen ze wel goed genoeg adem halen onder de deken? Ze zitten in een bodem van een doosje in een fleece tasje met 2 kleine openingen bovenin. En dan dus onder de deken. Overdag leg ik ze op de verwarming met een nat lapje er onder wat ik vochtig houd. De thermostaat geeft dan 39 of 40 graden aan.  :) :D ::) :-*

Speedy

Wow, waar ben je aan begonnen, zielig he dat ze ze alleen laten.
Ik zou me ook geen raad weten dan hoor en er alles aan doen om ze te redden.
Zijn jouw valkparkieten voor het eerst ouders geworden? misschien zijn ze dus nog hartstikke onervaren.
Ik hoop echt dat ze het gaan redden.

Groetjes,
   Trudie

Blitzblum

Het is verschrikkelijk. De laatste 2 zijn ook dood. Ik weet niet wat ik had kunnen doen. Ik heb een half uur gewacht met voeren en het laatste uur heb ik ze in bed gelaten met een nieuwe warme kruik. Ik denk dat ze gestikt zijn, te lang, te heet. Ik had ze mee moeten nemen toen ik alles ging voorbereiden maar was bang dat ze dan te koud zouden worden. Ik had het gewoon even moeten checken voordat ik alles ging voorbereiden. Verschrikkelijk wat een gevecht. Ik heb de dode babies aan de ouders laten zien.

Speedy

Zo zielig allemaal, jammer dat het zo gegaan is.
Heb je nu dus helemaal geen jong meer?

Tara

Wat jammer, maar ik weet zeker dat je je best hebt gedaan ... Het is gewoon heel moeilijk ...

Sterkte.

Mandy

Wat ontzettend jammer, maar je hebt je best gedaan, misschien iets te, probeer de volgende keer de ouders het alleen te laten doen, stoor ze niet en haal de jongen niet weg. Laat de natuur z'n gang gaan. Inger heeft duidelijk omschreven waar je allemaal op moet letten. De kans is ook zo klein dat ze het zo jong overleven als je de zorg overneemt. Hopelijk lukt het de volgende keer wel, sterkte hoor.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Stijn dc

hello

jammer dat ze het ook niet gehaald hebben. bedenk wel dat het niet jouw fout is, zon jongen opvoeren is bijna onbegonnen werk. Daarom laat ik ze altijd bij de ouders, wat er ook gebeurd. laat de natuur maar lekker ze gangetje gaan denk ik dan maaR.

SDC:D

carco

Hoi
Wat heb jij veel voor je babyvalkjes over gehad zeg, ga jezelf nu geen schuldgevoel aanpraten dat je ze misschien had kunnen redden, als je dit of dat had gedaan, volgens mij heb je gewoon onzettend je best gedaan en het is nu eenmaal gebeurd, de beestjes leven niet meer, maar hebben in die paar daagjes tijd heel veel aandacht gehad in ieder geval en meer kon je niet doen dunkt mij. Sterkte hoor!!
Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Blitzblum

 >:( :-X :-*
Lieve mensen, reuze bedankt voor al jullie steun. Ik zal mezelf geen schuldgevoel aanpraten, maar ik verwijt het mezelf wel dat ik niet even checkte toen ik de kruik neerlag en pap ging maken. maar ja, kijken is ook weer storen en rust is ook zo goed. Twee was ook moeilijker dan één. Iedereen zegt de natuur moet zijn gang gaan maar dan gaan ze bij mij dood. Geef dan geen broedhok roept men ook maar dan leggen ze het ei op de grond. Wippen, eieren leggen, broeden tot de eieren open zijn kunnen ze als de beste. In mei 2003 had ik een nest met 3 eieren, hiervan overleefde nummer 1. Meteen werd ze gevoerd en gekoesterd. Nummer 2 en 3 liet ze aan de kant dood gaan en ik was te laat. In oktober hadden ze weer een nest met 3 eieren, alledrie kwamen ze kerngezond uit (iedere dag 1) en alle 3 lagen ze na één dag koud aan de kant. Dit wilde ik niet weer meemaken, dus meteen toen de eerste aan de kant lag greep ik in. Langer dan 2 uur kon het niet geweest zijn en zo ging het ook met 2, 3 en 4. Nog een probleem, pa voedt niet, die zit overdag alleen maar op eieren. Ma heeft wel op jonkies gezeten, maar niet gevoed, hoeft natuurlijk ook niet binnen een dag, maar waarom legt ze ze aan de kant? Ze worden dan koud, piepen niet meer, dus ma heeft ook geen signaal om te voeren. Wat kan ik hier aan doen?? Het liefst zou ik ze naar school sturen. De parkietjes gaan gelukkig goed. Nummer 1 is er al sinds maandag, nummer 2 sinds vrijdag en nummer 3 zal wel gauw komen. Dat vind ik wel een voordeel van parkieten, dat ma het hok zelden uit komt, eigenlijk alleen voor een poepje zo groot als een ei, en dat pa voor het broeden ma al voedt. Zo weet je dat ze her kunnen. Heel vaak zitten ze een uur samen en dan gaat hij weer eten halen, de valkparkieten moesten er een voorbeeld aannemen. Gelukkig is mijn witkopmasker man vorig jaar al direct na de geboorte van mijn eerste jong (mei 2003 lutino) smoorverliefd geworden. Ze wippen de hele dag, knuffelen, zoenen en doen alles samen. Hij zit steeds in het broedhok, zij vindt het nog eng, maar ik hoop dat het een topstel wordt in het grootbrengen van uitgekomen eitjes. Veel liefs, Eline

Tara

Hoi hoi,

Wat erg allemaal maar je kunt hier niets aan doen ... Zelf zou ik proberen om het koppel van mekaar te scheiden en proberen met andere valkjes te koppelen. Het is erg jammer maar anders krijg je altijd dode jonkies en het is helemaal niet leuk voor die kleintjes ... helaas ...

Groetjes, Tara