5 mei 2025, 21:08:59

hoe groot??

Gestart door antoine persyn, 4 maart 2004, 20:17:04

« vorige - volgende »

antoine persyn

hoi allemaal,
ik ben antoine en ik ben pas begonnen met valkjes te kweken
ik heb er 8 vier mannen en vier poppen ze zitten nu in een groote voliére ( 6 lang 4meter breet en 2,5 meter hoog en het nachthok is 2,5 op 2,5  en 2,5 meter hoog)
en ik vroeg mij af hoe groot de broedkooien moeten zijn voor valkjes???hoe groot moet de nestkast zijn, hoe ver moeten de stokken uiteen staan ... want ik ken de maten van een liggende nestkast niet presies!! :-/
dikke kus antoine :)

Inger m

4 maart 2004, 23:34:57 #1 Last Edit: 4 maart 2004, 23:37:02 by Cinnamon_valk
Hoi Antoine,
Als je in een buitenvoliere gaat kweken kun je het beste nog wachten tot ongeveer half maart-begin april, want het kan nu soms nog erg koud zijn en dat is niet bevordelijk voor het broedproces. De kans op legnood kan door kou toenemen. Bovendien zijn straks de dagen ook wat langer en hebben de ouders langere tijd om de jongen te voeren.

In het stukje 'sticky onderwerp over kweken' staat beschreven hoe groot een nestkast moet zijn.
 Het beste kun je de nestkasten zo hoog mogelijk hangen en zoveel mogelijk op dezelfde hoogte. Probeer ze een beetje uit elkaar te hangen , maar dat moet wel lukken met zo'n grote voliere...

Als je vier koppels hebt kun je het beste een paar extra nestkasten ophangen, zodat ze voldoende keuze hebben.
Berkenkasten en horizontale kasten zijn ook prima geschikt voor valkparkieten!

Succes!

gr Inger

nb. ik las je oproepje over broedkooien, maar met zo'n voliere lijkt het mij niet nodig om ze apart te plaatsen, valkparkieten kunnen nl prima in een groep broeden en dan hebben ze ook wat mer bewegingsruimte.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hello

als je gaat kweken raad ik je echt om "mijn" stukje over het kweken te lezen. Het is hetzelfde dat inger ook al aangaf. heb je dan nog vragen kan je ze nog steeds stellen.

antoine persyn

5 maart 2004, 20:49:43 #3 Last Edit: 6 maart 2004, 00:30:15 by stijn_05
hoi,
bedankt voor de tips maar als je zegt dat het nog te vroeg
dan heb ik een probleem want mijn lutino vrouwtje heeft al 2 eitjes gelegd !! kan dat kwaad :-/!!
als jullie zeggen dat ik geen kweek kooien nodig heb dan zal ik in de volière kweken maar ik heb veel gelezen dat dat wel moest dus ik dacht al!! maar jullie weten er meer van dus
geef mij maar zo veel mogelijk tips over kweken door want ik weet nog niet genoeg hoor!! ik ben nog maar 12 jaar dus!!
nog veel groetjes antoine!!