5 mei 2025, 22:56:59

zal ik of zal ik niet :S

Gestart door Mandy_commers, 4 maart 2004, 19:49:44

« vorige - volgende »

Mandy_commers

Hallo mensen,

Kijk eindelijk hebben mijn koppel in het hok het blok goed gekeurt alleen dat heb ik pas sinds vandaag gezien en ik weet niet of er eitjes in zitten ofzo.
Maar ik ben wel benieuwd, zal ik dat wel doen ????
Want dalijk ligt er nog niks of is er nog niks gebeurd en dan verstoor ik het misschien :(.

Groetjes, Mandy

Inger m

Hoi Mandy,
In het begin zullen valkparkieten eerst een tijdje in en om de nestkast zitten, meestal duurt het wel een paar dagen voordat er een eitje inligt. Op het moment dat een van hen constant in de nestkast zit, dan heb je grote kans dat ze inderdaad een ei gelegd hebben, soms hoor je dat ook als het over de bodem rolt.

Het beste kun je checken als ze beide van het nest af zijn, soms kun je ook proberen met een spiegeltje in de nestkast te kijken. Probeer ze in iedergeval niet te veel; te verstoren. Als ze wat tammer zijn, gaat het mss wat makkelijker, maar soms zijn ze dan wel wat agressiever.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mandy_commers

Hallo,

Ja ze zitten er konstand in eerst mannetje dan het vrouwtje en zo gaat het de hele dag door maar ik ben zo benieuwd  :D.
Nou ieder geval bedankt voor je info  ;).

Groetjes, Mandy

Paul

Hoi Mandy,

Als ze er zo vaak in zitten is dat een goed teken :-)
Heb je ze al zien paren?
Vaak als ze een geschikte broedplaats hebben gevonden worden ze extra gestimuleerd om te gaan paren.
Alleen kan het eerste nestje wel eens fout gaan door gebrek aan ervaring houd daar wel rekening mee om teleurstelling te voorkomen.
Een tweede nest gaat veel vaker een stuk beter maar het kan ook dat meteen de eerste keer goed gaat hoor :-)
In mijn eerste nest had ik 3 eitjes en daar heeft eentje het van gehaald daar was ik al heel tevreden mee.
Zeker als je je valkjes binnen hebt zal het zelden voorkomen dat ze een nest in de steek laten ze komen eigenlijk altijd terug als je even kijkt.
Valkjes zijn vaak zo aan mensen gewend en de drang om de jongen en eitjes groot te brengen is heel groot.
Als ik jongen heb en ik kijk dan gaat zelf mijn niet tamme koppel daarna gewoon weer meteen terug.
Dus je kan best kijken als je denkt dat er eitjes liggen.
Pak ze alleen zo min mogelijk vast en kijken of ze bevrucht zijn kan je ook zonder ze vast te pakken als het zover is.
Moet je ze toch vastpakken altijd je handen goed wassen omdat het huidvet en vuil in de poriƫn van de schaal van het ei gaan zitten en de zuurstoftoevoer door het ei bellemerd.
Dus ik denk dat je best wel kan kijken zonder problemen hoor :-)
Zeker als je valkjes tam zijn laten ze een hoop toe.
Alleen moet je niet schrikken als een supertam valkje ineens gaat bijten, happen en blazen dat is normaal en verdwijnt weer als de jongen groot zijn.
Ik kan bij de meeste tamme valkjes als ze een nest hebben gewoon de ouders aaien in het broedhok maar ze zijn wel heel erg waakt en verdedigend :-)

Groetjes, Paul

Mandy_commers

Hallo Paul,

Nee ik heb ze nog niet zien paren maar het koppel is een beetje zo van zodra ik mijn kamer binnen kom dan gaan ze uit het blok en als ik dan een tijdje in me kamer ben gaan ze er wel weer in.
1 voor 1 en ook wel is samen.
Het mannetje zit ook heel vaak te zingen enzo best leuk :).

Groetjes, Mandy

Jaimy_en_Viggo

Hey Mandy..

Leuk dat je valkjes het broedhokje al hebben ondekt..die van mij paren zo'n 1 a 2 keer per dag en zitten alleen voor het kastje..ze gaan er dus nog niet in..alsof ze het niet vertrouwen.. :-/ Maar ff afwachten voor ons  ;)

succes!

Groetjes Jaimy