wie heeft er een lief klein valkje ?

Gestart door Anita1, 3 maart 2004, 22:10:31

« vorige - volgende »

Anita1

jaaa ik ga m denk ik morgen of zondag ophalen.ik moet een heel eind rijden.het valkje is familie van die ,die anouschka ook gaat ophalen a.s zaterdag.wauw dankzij anouschka is het gelukt.en dank zij jullie allemaal.ik ga zeker een dagboekkie bijhouden.zoo leuk zoo jong.mmm mijn nieuwe maatje.en ik vraag jullie zeker om advies.ik vind dit een geweldige forum!!!door rika ben ik hier gekomen.helpt ook zeker om over mijn cio heen te komen..alhoewel het is niet makkelijk..hij zal altijd in mijn hartje blijven.op weg naar een nieuw leven nu!!!.knuffel allemaal :)

Rika

Lieverd Anita,
ja, dat klopt , deze forum is 'wondermedecijn'' goed voor verweken overpraten.
zeg , ik doe voor jou omdat jij altijd zooooooooo lief bent . hihi

Liefs Rika.

Paul

Hoi Anita,

Wat leuk dat je er toch snel eentje kan halen nu :-)
Maar het is toch een Lutino en die wilde je eerst toch niet?
Een Lutino vind ik er wel heel lief uitzien dus ik vind het geen slechte keus hoor :-)
En zelf voeren is heel leuk hoor alleen moet je het wel goed en zorgvuldig doen dan lukt dat zeker wel met een valkje van 5 weken :-)
Ik weet niet of ie al met de hand gevoerd is of nu met 5 weken pas gevoerd gaat worden?
Als ie tot nu toe door de ouders gevoerd is dan is dat juist heel goed dan kan je hem nog een weekje voeren misschien en dan kan ie al zelf eten.
De kweker zal misschien wel wat tips geven om te voeren en een hoop voeren met een spuitje maar dat zou ik zeker niet gaan doen als ik jou was.
Met een lepeltje voeren is veel beter en brengt minder risico's met zich mee en ik vind het zelf nog leuker dan met een spuitje om te doen.
Je valkje eet vaak ook eerder zelfstandig als je met een lepeltje voert en geeft zelf aan als hij genoeg heeft dat zijn allemaal voordelen.
Met een spuitje kan je verkeerd spuiten en voer in de longetjes spuiten met een nare afloop :-(
Sommige kwekers geven helaas soms verkeerde informatie mee en ik zou eerder op de experts hier op het forum afgaan dan aan het advies van de kweker hoe raar dat misschien ook klinkt.
Als je vier keer per dag voert gaat het prima en je kan beter iets langer tussen de voedingen houden dan te snel achter elkaar voeren.
Dus ik kan je wel precies vertellen hoe je moet voeren maar je moet ook even weten welk merk opfokvoer je krijgt bij CeDe moet je het namelijk mengen met eivoer en Nutribird is al gemengd en kan je zo geven.
Ik weet trouwens niet of Nutribird nog bestaat want volgens mij is dat overgenomen door Orlux en staat er voortaan Orlux op de potjes met opfokvoer.
Ik heb hier al meerdere valkjes en een Rosella met de hand gevoerd en nog nooit problemen gehad en er zijn er hier nog meer die er erg veel ervaring mee hebben.

Groetjes, Paul

Anita1

 :) hoi paul.lief bezorgd ben je.ik moet 2 x per dag bijvoeren.ik krijg de pap mee.hij eet al zelf giergest. dus hij zal wel snel zelfstandig eten.ik doe zeker met een lepeltje als jij zegt dat ,dat beter is.ik kan m morgen ophalen denk ik.spannend.en hij gaat moosy heten.ik heb toch maar weer een lutino genomen.ben verliefd op deze vogels.moet ik ook de verwarming aanlaten? snachts? en ik kan aan een jock kooi komen .die is vierkant.wel goed voor valken.niet te groot voor die kleine?? anders pak ik die oude nog even.maar herrinnert mij wel aan cio.groetjes anita

Paul

Hoi Anita,

Ik weet niet of de kleine al op een stok zit dat doen ze soms al met 5 weken maar soms ook pas later.
Als het valkje al zijn veertjes al heeft dan hoeft er niet echt extra warmte bij dan is kamertemperatuur goed maar als ie nog wat kaal is kan je hem iets extra warmte geven.
Als ie zelf al trosgierst eet is dat al heel goed dan heb je kans dat ie met een paar dagen ook zaadjes eet.
Die moet je hem wel meteen aanbieden en ook water in de kooi zetten.
Via de pap krijgt ie ook al wat vocht binnen maar als je nog maar op 2 voedingen per dag zit moet ie zelf al behoorlijk wat eten en heeft ie daar ook een beetje vocht bij nodig.
Je kan in het begin ook alleen de kleine zaadjes geven dus de grote er even uithalen of een pakje gewoon grasparkietenzaad kopen dat eten ze makkelijker omdat er alleen kleine zaadjes in zitten.
Als ie die kleine kan pellen kan je ook de grotere zaden geven.
Met 2 keer voeren kan er eigenlijk al weinig mis gaan omdat er lange tijd tussen de voedingen zit en ze krijgen dan niet snel kropverzuring.
Je moet de pap ook warm geven, het beste is eerst water koken en dan iets af laten koelen en dan daarmee de pap maken.
Dan even voelen of het niet te heet is net zoals altijd met babyvoeding voor mensen ook gedaan word.
Je kan de pap warm houden door het schaaltje pap in een groter schaaltje met kokend water te zetten dan koelt het minder snel af en het blijft heel lang warm.
Is de pap te koud dan eten ze het vaak niet zo eigenwijs zijn ze wel :-)
De eerste keer voeren met een lepeltje moet je hem even leren maar dat hebben ze met 5 minuten al door.
Op een gegeven moment pikt ie gewoon zelf de pap al van de lepel en hoef je alleen het lepeltje maar voor zijn snuit te houden en hij valt al aan om de pap naar binnen te schrokken.

Groetjes, Paul



Anita1

 :) paul ik heb een vraagje aan jou.is een jockkooi te groot voor babyvalk? is een vierkante.of is dat gevaarlijk? groeten anita.

Rika

nog even toevoegen over Jockkooi.
deze tralies is 3 cm openn.
die jonge is magerder dan oude valk.
daarom beter gewooon kleine tralies waar die niet gauw kop door . anders krijgt jij probleem met die achteruit van kop die niet meer los kan krijgen ( voorin makkelijk in dan uit )

moielijkuitleggen
ik hoop dat je mij begreep wat ik bedoelt ?
zo nee dan hoor ik wel van je ............

Paul

Hoi Anita,

Precies wat Rika zegt wilde ik ook al zeggen :-)
Jonge valkjes gaan vaak met hun kop door de tralies heen ik heb dat meegemaakt met een echte valkparkietenkooi die aan de bovenkant ruimte had.
Daar kwam toen een jonge valk zo ver met zijn kop doorheen dat ik dacht dat ie naar buiten kon komen.
Het gevaar is dat ze dan hun evenwicht zouden verliezen en dan met hun kopje blijven hangen.
Ik zou gewoon even een klein kooitje nemen tot ie een paar weken ouder is.
Het hoeft dan nog niet eens een grote kooi te zijn want echt vliegen doet ie toch nog niet.
Ik gebruik vaak een klein grasparkietenkooitje die koop je voor 10 euro al op marktplaats.
Als ie groter is kan je hem in een grotere kooi zetten.

Groetjes, Paul

Anita1

 :)prima dan zet ik m in de kooi van cio.zal wel even raar zijn.maar ik kan hem anders aanleden,met nieuwe kleine speeltjes.groeten anita

Rika

ja preceis !!!
dat heb ik ook uit mijn ervaring.
anita heeft geluk deze gewaarschuwen ;)
Zeg anita,
ik heb hier grasparkietje kooi .
je mag gerust lenen hoor tot groeien en dan oeps groter ;)
mmm he ?
hihi

Bianca

hallo,
Ik heb hier zelf ook zo'n jockkooi voor papegaaien en toen we punky net hadden deed hij precies waar jullie bang voor zijn, DOOD ENG!
Ik zou het dan ook niemand aanraden om een jonge valk er meteen in te zetten.
Bij mij gaat het tegenwoordig goed nu hij wat groter is.
Blij dat er bij ons niets ernstigs is gebeurd.
groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Anita1

nou dat gaat en flinke trip worden.ik moet hem in hulst ophalen vanaf arnhem.dus dik 2 uur rijden.is dat niet erg voor een klein baby valkje??? eng of niet? groeten anita

Joyce28

haha in Graauw??

ik keek ff op route 66,maar dacht dat doe ik mooi niet ;D
en ik woon niet ver van jou :)

Anita1

joyce ik snap hem niet helemaal geloof ik hihi.grauw???? huh??? lol .laat ff weten.groetjes anita :o

Joyce28

5 maart 2004, 21:18:20 #59 Last Edit: 5 maart 2004, 21:19:31 by Joyce28
oooh ik dacht dat je de valk van deze man had

Aangeboden Omschrijving:
Naam: vos wij hebben nog 1 baby valkparkiet
een lutino met rode oogjes hij wordt met de hand gevoed en is nu 5 weken oud
hij was al verkocht maar heeft er nu vanaf gezien ..
wie het eerst komt is hebben
 
Email Adres:  
Website:  
Adres: graauw
Telefoonnr: 0114635154
Plaats: graauw (hulst)
Prijs:  
Date: Mar 3, 2004



vandaar dat ik zei Graauw?Ik vond het te ver voor mij namelijk ;)

maar als het niet deze is,vergeet wat ik gezegt heb ;D