7 mei 2025, 06:28:39

valkje chagrijnig

Gestart door Dijkmans, 6 oktober 2014, 22:15:46

« vorige - volgende »

Dijkmans

Hallo,

Ik heb iets meer dan een jaar geleden een valkparkietje gekocht  en met de sluit groot gebracht. Hij werd heel erg tam en is nergens anders te vinden als bij mij. Hij vond het heel fijn in zijn nek gekriebeld te worden.

Na een jaar begon ze broeds gedrag te vertonen. In het voerbakje gaan zitten met de staart omhoog en gaat zitten piepen. Ze wreef ook met haar nek tegen haar speeltje aan om het kriebelen na te bootsen denk ik.

Ze legde plots ook eitjes op de bodem. Een nestje van 3. Die broedde ze dan ook uit zogenaamd en als de broedgebieden voorbij was haalde ik de eitjes weg. Dit deed ze telkens opnieuw. Nestje van 2 en nog een nestje van 2 en nu 1.

Ze word ook heel agressief. Ze wil nog steeds alleen maar bij je zijn maar als je haar wil kriebelen bijt ze. Ze kan ook plotseling in je vinger bijten als ze bij je zit. Uit het niets, zonder dat je beweegt. Dit is dan 1 seconde en dan is ze weer rustig.

herkent iemand dit probleem en weet iemand waar dit gedrag vandaan komt en evt is op te lossen?

Groetjes van mij en pino

de_vogelkamer

Dit gedrag komt waarschijnlijk door haar hormoontjes  ;) ze heeft nu eitjes waar ze voor wil zorgen dus zal ze wat onrustiger zijn.

Na de broedtijd, als de eieren weg zijn, zal dit onrustige gedrag weer over zijn. Ze heeft nu één ei? Waarschijnlijk komen er nog wel een paar bij (om de dag leggen valkparkieten een ei). Na +/- 21 dagen zal ze stoppen met broeden en kun je de eieren weg halen.

Nu worden de dagen weer wat korter. Hopelijk heeft dat ook invloed op haar nesteldrang, waardoor ze niet opnieuw een ronde eieren zal gaan leggen.
Probeer als het buiten donker begint te worden ook haar kooi donkerder te maken. Dus geen lamp bij haar in de buurt aan laten staan. Anders lijkt het voor haar alsof het nog steeds lang licht is en blijft ze in de broedstemming.

Ook kan het helpen om haar niet te vaak nat te sproeien, want ook dat schijnt broedlust op te kunnen wekken.
En nog een tip is om haar niet over haar rug te aaien. Voor haar kan dat voelen alsof er met haar gepaard wordt, waardoor ze dus ook weer eieren wil leggen  ;) Uiteraard mag in t nekkie kriebelen wel  :)

Groetjes Neline