tweede parkiet ruilen voor andere, meteen bij eerst parkiet of eerst apart?

Gestart door yaxche, 2 oktober 2014, 23:47:49

« vorige - volgende »

yaxche

Hallo,

Ik heb sinds twee maanden twee jonge valkparkietjes. Met de ene gaat het heel goed, met de andere niet. Hij trekt zichzelf steeds veren uit en hij moet niets van ons hebben. Als hij meer tijd nodig heeft is dat prima en we dringen hem niets op, maar ik maak me zorgen om dat veren plukken. Ik ben bang dat hij het gewoon niet fijn vindt bij ons. Ze zijn vanuit de voliere bij de kweker bij ons gekomen in een gezin met vier kinderen en blijkbaar vindt het ene vogeltje dat prima en de andere niet. Ik mag hem van de kweker terugbrengen, dan mag hij daar weer de voliere in. Ik denk dat hij daar gelukkiger wordt dan bij ons.
Ik kan hem dan wel 'ruilen' voor een andere parkiet, maar ik vraag me af of ik die zomaar bij onze eerste parkiet in de kooi kan zetten. Zou dat vechten worden of niet omdat de eerste vogel toch al gewend is aan gezelschap in de kooi? Aan de andere kant, het is dan wel een vreemde vogel natuurlijk...... graag jullie advies, want als het beter is om ze eerst apart te houden moet ik eerst nog een extra kooi regelen.

Bedankt en groeten,
Linda

de_vogelkamer

Hoi Linda,

Hoe oud zijn de valkparkietjes? Ik vind het wel vreemd dat een jong valkparkietje zichzelf al de veren uittrekt. deed hij dit vanaf het begin af aan al? Het zou ook goed een medische oorzaak kunnen hebben. Misschien heeft hij last van parasieten of heeft hij een huidziekte waardoor hij jeuk heeft en zijn veren uittrekt.
In dit geval zal hij nagekeken moeten worden door een vogelarts.

Je kan hem inderdaad terugbrengen naar de kweker. Als hij daar stopt met zijn veren uittrekken kwam het waarschijnlijk toch door de stress, zo niet zou ik als ik die kweker was wel een bezoekje brengen aan een vogelarts om ziektes/parasieten uit te sluiten.

sommige mensen laten een nieuwe valkparkiet eerst rustig wennen aan de ander door 2 kooien naast elkaar te hebben. Ikzelf heb dit eigenlijk nog nooit gedaan. Ik heb ze altijd (na een quarantaine periode, waarin ze elkaar niet zagen) meteen bij elkaar gedaan en nooit problemen gehad. Op zich zijn valkparkieten heel verdraaglijk naar elkaar toe. vooral als ze nog jong zijn.

Groetjes Neline

yaxche

Hallo Neline,

bedankt voor je reactie. Ik vind het ook vreemd, heb altijd parkietjes gehad maar heb dit nog nooit meegemaakt. Ze zijn bijna 5 maanden oud, sinds een maand ongeveer liggen er steeds veren onderin de kooi met een beetje bloed eraan. Eerst had ik niet in de gaten dat hij ze er zelfuit trok, tot ik zag dat hij het deed. Aan parasieten of mijt heb ik ook gedacht, maar het lijkt mij dat hij er dan continu last van moet hebben en dat is niet zo. Soms doet hij het een paar dagen niet, maar dan liggen er toch ineens weer een paar veren. Bij parasieten denk ik dat de andere er ook last van zou moeten hebben?

Bedankt voor je antwoord in ieder geval!