7 mei 2025, 22:57:08

Krijsen buiten

Gestart door N, 28 september 2014, 13:18:13

« vorige - volgende »

N

Gisteren mijn valkparkiet getracht van de zon te laten genieten.
Ging niet zo goed. Als ik even wegliep gilde hij de hele buurt bij
elkaar.Helemaal in paniek omdat hij in de kooi opgesloten.
Echt een oorverdovend geschreeuw,alleen wannneer ik dicht bij hem ging zitten bleef hij rustig.

In huis is dat ook zo wanneer hij opgesloten in de kooi zit.
Krijsen niet te kort gewoon!!binnen no time zou ik dan de buren an de deur hebben.
Zo lang hij er uit kan is hij ontspannen en rustig,uitgezonderd de
schreeuwmomenten dan bij zonsopgang en ondergang.
Vind ook geen optie om hem te kortwieken,het is toch wel de bedoeling dat
hij zonlicht krijgt van tijd tot tijd en een tuigje is haast niet te doen voor
zo'n relatief kleinere vogel denk ik?
Hoe is dat bij jullie?

PSVeindhoven

28 september 2014, 13:29:08 #1 Last Edit: 28 september 2014, 13:31:21 by PSVeindhoven
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn valken schreeuwen ook vaak, vooral als ik de kamer verlaat of als ik een tijdje weg ben. Ook als ze uit de kooi willen schreeuwen ze soms, dit is gewoon hun manier van duidelijk maken dat ze iets willen.

De valkjes heb ik nog nooit buiten gehad omdat ik zelf twee katten heb en er ook veel katten in de buurt zijn die vaak in de achtertuin komen. Ik vind dit gewoon te riskant en ik wil niet dat mijn valkes zich letterlijk doodschrikken. Hierover kan ik dus geen tips geven. Wel kan ik begrijpen dat je vogel gaat roepen als je hem buiten laat en zelf even weggaat. Hij is het niet gewend om buiten te staan en heeft veel indrukken om zich heen (vogels, wind, lawaai van andere mensen, voertuigen etc, andere dieren). Misschien dat hij bang is wanneer je weg gaat.

Het schreeuwen heb ik wel kunnen verminderen door 's ochtends langer de gordijnen dicht te houden. Ik heb geen doek over de kooi, want mijn valkjes vinden dit eng en ik vind het ook niet echt nodig. De gordijnen laten wel wat licht door, waardoor ze dan langzaam wakker worden. Ik doe in plaats van 8 uur 's ochtends nu de gordijnen om 10 uur 's ochtends open. Hierdoor zijn ze rustiger wakker geworden en niet direct geconfronteerd met het daglicht.

Helaas is het mij nog niet gelukt om het schreeuwen helemaal te doen stoppen. Soms roepen ze gewoon, vooral als ze vinden dat ze te kort uit de kooi zijn geweest. Dit hou je denk ik niet tegen, tenzij je heel veel geduld hebt en ze traint.

N

Dank je voor reactie!

Het kan inderdaad zo zijn dat hij bang is voor alle indrukken,ik zal
hem eerst moeten laten wennen aan buiten staan

Ik denk dat het ook het beste is om de valk niet alleen buiten te
laten,misschien dat ik een kleine reiskooi op de kop kan tikken en
hem daar in doen wanneer het mooi weer is.
Dan kan ik hem heel snel weer naar binnen tillen mocht hij gaan schreeuwen. :)

Als hij nu eens gezellig ging fluiten zoals binnen dan is het niet zo'n punt
wanneer hij dat buiten doet.
Maar dat gekrijs is echt vreselijk wat dat betreft zijn het kakatoe's
maar dan in het klein.

Bij mij zijn ook de gordijnen dicht en wanneer ik ga werken laat ik ze dicht totdat ik thuiskom ongeveer tegen tien a elf uur.

PSVeindhoven

Wat je ook nog zou kunnen doen als je je valkje buiten hebt zitten is de kooi van een of meerdere kanten afdekken met bijv. een doek. Dan voelt hij zich misschien wat veiliger, want hij hoeft niet alle kanten van de kooi in de gaten te houden.

N

Ja inderdaad da's ook zeker een goede tip!!