5 mei 2025, 03:34:33

overgeven

Gestart door Bianca, 9 februari 2004, 21:54:34

« vorige - volgende »

Bianca

hallo iedereen,
Ik zit net lekker te eten en zie dat punky zit te schudden met z'n kop en er vielen zaadjes uit z'n bek. Hij zat in z'n kooi
In eerste instantie dacht ik dat het nog in z'n snavel zat maar hij had niet recent zitten eten.
hij heeft een stuk of vijf keer overgegeven.
Ik heb 'm er net even uitgehaald en toen begon hij weer.
Nu heb ik 'm weer even terug gezet en hij zit nu helemaal in elkaar gedoken op een stok.
Help me please.
Hij vertoonde absoluut geen ziek gedrag vandaag.
Kan het er aan liggen dat ik 'm een stukje sla heb gegeven en dat dat dwars heeft gezeten?
Alvast bedankt

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Paul

Hoi Missmelig,

Het kan ook zijn dat ie een beetje broeds is dan geven ze voer op om aan de jongen of aan de partner te geven die er niet is.
Je kan even ruiken als dat zaad wat uit zijn bekje kwam stinkt is het niet goed.
Als ie verder weer goed eet en drinkt zal er denk ik verder net veel aan de hand zijn denk ik.
Houd hem in elk geval even goed in de gaten als het blijft kan je altijd even naar de dierenarts gaan.

Groetjes, Paul

Bianca

dank je wel voor de snelle reactie ik hou 'm in de gaten.

Peter

Hoi,

Eigenlijk niks toevoegen aan Paul's bericht, ik sluit me helemaal bij Paul aan.

Als je nu bij ons in de voliere kijkt waar er veel broeds zijn zit de muur vol met opgebraakte zaadjes. Dit kan dus helemaal geen kwaad, en als je valkje braakt en geen valkparkiet als partner heeft maar alleen de mens dan is het braken zelfs een compliment vindt ik omdat de valk jouw als partner ziet :)

Groetjes,
Peter

clocornelissen

mijn valkparkiet heeft daarnet ook 2 keer gebraakt... (ongeveer 25 gepelde en niet slecht ruikende zaatjes)
hij ziet er niet ziek uit, dus de dierenarts zei gewoon even af te wachten...
hij zit ook in de rui nu, kan dat er iets mee te maken hebben?

Bianca

hallo,
Bij Punky was het blijkbaar wat er aan advies gegeven werd!
Hij heeft het sindsdien niet meer gedaan,maar volgende keer zal ik niet zo hard meer schrikken, en eerst aan het zaad ruiken :-/.
Punky zat toevallig ook in de rui maar ik weet niet of dat er mee te maken heeft :-X.
groetjes Bianca :D

Paul

Hoi  clocornelissen,

Behalve dat valkjes nu veel in de rui zijn is natuurlijk het broedseizoen ook een beetje begonnen.
Dus als je valkje broedneigingen krijgt kan hij ook voedsel opbraken om de parner of de jongen normaal gesproken te voeren.
Heb je een valkparkiet alleen die tam is?
Dan zien ze jou vaak als partner en braken dan voor jou het voer op.
Als het inderdaad niet zuur ruikt hoeft er niks aan de hand te zijn en stopt het vanzelf.
Als je valkje maar goed eet en drinkt en verder geen ziek gedrag vertoont is er waarschijnlijk niks aan de hand.

Groetjes, Paul