6 mei 2025, 03:20:33

ei wil niet open

Gestart door Blitzblum, 6 maart 2004, 17:11:21

« vorige - volgende »

Blitzblum

6 maart 2004, 17:11:21 Last Edit: 6 maart 2004, 17:18:00 by Angelique
 >:( ::)
Ik heb een heel groot probleem!!
Het eitje bij mijn valkparkieten in het nest piept al voor de tweede dag. Gaat dit vanzelf open? Is het normaal dat het piept? Het is heel warm en lijkt te bewegen en piept dus heel hard. De ouders gaan er vaak af, het lijkt wel of ze het opgegeven hebben. Ik heb het nat gemaakt in mijn mond, warm gehouden in mijn hand en weer terug gelegd en moeder er op gezet. Ook heb ik moeder even gesproeid, omdat het best droog is met de verwarming in huis.
Wat moet ik doen? helpen? rollen? kapot kraken? Vandaag is het de 17de dag, maar al mijn eiren komen op de 18de dag al uit. WAT MOET IK DOEN???? Kan ik helpen???

Mandy

Laat de natuur z'n gang gaan. ;)
Normaal is dat een ei ergens tussen de 18e en 21e dag uit komt. Het jong leeft, want het piept al voor de 2e dag, dus ws dat ie er vandaag wel uit komt, hij is er waarschijnlijk al druk mee bezig.  :)
Hopelijk gaat het nog lukken en komt ie niet in zuurstofnood doordat je het ei met speeksel nat heb gemaakt en er met je handen aan hebt gezeten, want dat kan de poriën verstoppen waardoor het jong in ademnood kan komen! :o
Maar ga niet zelf pellen, want als hij de eidooier nog niet helemaal heeft opgenomen kan hij dood gaan. :(
Ik verwacht hier ook een ei op uitkomen, het is de 18e dag, maar ik hoor nog geen gepiep, maar maak me geen zorgen, want het kan nog t/m dinsdag. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Hoi hoi,

je zegt dat al je eieren de 18de dag uitkomen, maar dat kan je zeker niet weten, het is zowat altijd afwisselend, ik heb hier al alles gehad, 18 dagen, 19 dagen, 21, zelfs eentje die een week te laat uitkwam, maar dat kwam door enkele redenen ... Waarom heb je het nat gemaakt, voor zover ik weet mag je dat vooral niet doen :-/

Ik heb laatst zwakke jongen gehad, waarschijnlijk doordat de ouders zus en broer zijn, gelukkig weet ik dat nu ook, en heb ik ze apart van mekaar. Toen moest (als ik wou dat er eentje zou overleven) helpen 1 uit het ei te komen, hij had al beginnen barsten te maken maar helemaal verkeerd enzo dus moest ik 'm wel helpen. Maar later op die dag is ie ook overleden. Je mag vooral nog niet openen, als hij zo piept is het jong kerngezond en zal hij het vanzelf wel openkrijgen. Het jong zal er waarschijnlijk vannacht zijn ofzow. Je moet je in ieder geval nog geen zorgen maken hoor, veel succes met je nestje!

Paul

Hoi  Blitzblum,

Hoe naar het ook is als het fout gaat zou ik toch niet zelf aan het eitje gaan peuteren omdat dat risico veel groter is dat het jong dan meteen dood gaat als inderdaad de dooier nog niet is opgenomen sterft het snel :-9
Zoals Mandy al zegt is 17 dagen nog heel vroeg en komt het meestal tussen de 18 a 21 dagen uit.
Ik heb zelf wel eens een ei gehad wat pas met 23 dagen is uitgekomen maar ook wel eens met 17 dagen.
Als het jong piept is dat normaal dat doen ze altijd als ze bijna uitkomen en na het piepen is het een tijdje rustig dan hebben ze alle kracht nodig om het ei open te tikken.
Als je dan zou luisteren hoor je echt een zacht getik uit het ei komen.
Pak het ei ook niet te veel vast nu want dan raakt het jong de kluts kwijt waar hij gebleven is met pikken want ze pikken het dopje van het ei rondom open zodat er een mooi hoedje vanaf valt.
Als het ei piept kan het best 2 dagen duren voor het pas uitkomt dus zal het waarschijnlijk vandaag wel uitkomen.
Ik denk als je het ei heel goed bekijkt dat je al hele dunne barstjes zal zien van het pikken van binnenuit.
Veel sicces met je nestje en laat even weten als het eitje is uitgekomen.

Groetjes, Paul