29 april 2024, 08:44:32

Help! plukken

Gestart door Saskia, 1 maart 2004, 12:59:47

« vorige - volgende »

Saskia

1 maart 2004, 12:59:47 Last Edit: 1 maart 2004, 13:04:22 by Saskia
Elmo word helemaal kaal geplukt door Kuifje en ze plukt ook zichzelf.Het is al een heletijd aan de gang.Ik was naar de dierenarts geweest en toen kreeg ik Ivomec tegen ongedierte,maar de oorzaak is dus plukken.Ik weet het zeker want heb het ze zien doen en ze bloed nu ook.Ik ben bang dat straks ook de jongen geplukt worden.Moet ik bitterspray halen?of wat moet/kan ik doen?Ik vind het zo zielig voor Elmo,ze is echt heel erg kaal,vooral onder haar vleugels en erop en al helemaal omdat er nu wondjes komen die beginnen te bloeden.

Speedy

In een boekje van mij, staat dat je er Aloë poeder op kan strooien dagelijks, dat het ook een beetje kan helpen tegen het veren plukken.
Het schijnt bitter te zijn.
Ik hoop dat je er wat mee kan en dat het helpt.

Groetjes,
   Trudie

Saskia

1 maart 2004, 15:03:05 #2 Last Edit: 1 maart 2004, 18:47:41 by Saskia
Aloevera poeder is nergens te koop :( ook heb ik gelezen dat je Byte-x erop kan doen,maar dat wil ik ook niet want dat doet hartstikke zeer op die wondjes lijkt me en het word denk ik een zooitje als je dat op de veertjes smeert,het ziet er al zo rommelig uit. Ik had Elmo appart gezet,maar nu laat Kuifje de jonkies en het ei in de steek dus heb ik haar maar snel weer teruggezet.Een kapje is ook geen optie,want dan kan ze de jonkies niet meer voeren.Ik weet het niet meer :'(
Zo ziet ze er nu uit:




onder haar vleugels:


op haar rug:


En ook haar pootjes zijn kaal.

Lique

Hoi,

Zo te zien, wordt ze flink geplukt. Is kuifje ook op meerdere plaatsen kaal?
Onder de vleugels en bij de pootjes plukken ze vaak zelf.
Bitterspray werkt niet volgens Feld.
ik heb zelf ook een koppel wat elkaar plukt, Jaco en Storm. Storm heeft geen veer meer op haar koppie en jaco ook niet, alleen jaco is onder zijn vleugels en bij de poten ook kaal.
Zij hebben een nest gehad, en plukten je jongen ook tot bloegens aan toe. Deze heb ik met de hand moeten voeren, wat een lastig karwijtje is.

Wat wel zou helpen is een kapje omdoen:

Alleen is dit ook niet erg optimaal.
ik zou zelf kiezen om ze uit mekaar te halen, en Elmo een kapje opdoen, omdat zij zichzelf ook plukt.
Het is heel pijnlijk, maar je moet er wel wat aan doen, want zo te zien is het al heel ver bij jou.

groetjes Lique

Saskia

1 maart 2004, 15:57:31 #4 Last Edit: 1 maart 2004, 18:48:07 by Saskia
Aan kuifje is niks te zien.
Ik kan ze niet uit elkaar halen want ze hebben ook een nest en het jongste jong is net een dag,toen ik Elmo net appart had gezet,gooide kuifje het eitje door het blok en wilde de jongen niet meer voeren.Dat is dus geen optie.Ook een kapje kan niet,want dan kan ze de jongen niet meer voeren.Misschien moet ik dan toch maar Byte-X (dat is tegen nagelbijten) proberen? of werkt dat ook niet.

bedankt in iedergeval voor je reactie.

Mandy

Ach gos, wat naar zeg, op die ene foto zie je zelfs de zon door haar vleugel heen schijnen... :(
Ik weet helaas ook wat het is, de afgelopen 3 jaar was het iedere keer raak, wat ik ook deed. :-/
Ik heb ook bitterspray gebruikt, vaseline op de kopjes, blok open laten, pikblokje in blok, extra vitamines geven (met daarin de belangrijke aminozuren die bij een tekort het pikken kunnen veroorzaken), maar niets hielp... Vorig jaar heb ik nog 2 jongen met de hand groot gebracht omdat ze flink geplukt werden.
Als een valk eenmaal plukt schijnen ze daar niet meer mee te stoppen.
En nog niemand heeft de oorzaak met bijbehorende oplossing aan kunnen wijzen. Er zijn alleen verschillende hypothesen waarom een valk plukt, maar DE oplossing is er nog steeds niet...
Je zou het kapje kunnen proberen, maar verder weet ik het ook niet... ::)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Lique

Ojee, ik wist niet dat je nu al jongen had.
Dat is nog veel lastiger, dan is het enige wat je kan doen is toekijken. Alleen nu kan je je wel op een heel zwaar karwijtje voorbereiden, en dat is zelf voeren.
Zodra de jongen 3/4 weken zijn, zullen ze als een gek alle veren van de jongen af plukken. Als je dat merkt moet je gelijk ingrijpen, door de jongen apart te zetten. je kan ieder uur de jongen overzetten naar de ouders, en je kan ze zelf gaan voeren met nutribird, CeDe of een ander handopfok merk.
Als het zover is, en het gaat je niet lukken, bied ik je bij deze aan, dat ik de jongen wil voeren, ik heb hier alle tijd, en middelen.

groetjes Lique

Saskia

1 maart 2004, 16:31:45 #7 Last Edit: 1 maart 2004, 16:33:58 by Saskia
Bedankt dat je me je hulp aanbied.mocht het nodig zijn dan neem ik je aanbod graag aan.Ik heb Elmo een kapje omgedaan,maar dit werkt niet,Elmo raakt er van gedesorienteerd,Kuifje raakt erdoor in de stress,een jonkie begon ook te sissen dus heb ik het er maar weer afgehaald.Het is een regelrechte ramp.

Saskia

Ze wilde allebei de jonkies niet meer voeren,gelukkig is Elmo er wel weer op gaan zitten,ik hoop dat ze ze ook weer wil voeren.Kuifje hebben we maar appart gezet want nadat ik Elmo met Byte-x ingesmeerd had werd het alleen nog maar aantrekkelijker en ging ie zelfs achter elmo aan hollen en veren eruit trekken en Elmo maar gillen.Dit is de enige oplossing die ik kan bedenken,ik hoop alleen dat ze vanavond ook gevoerd worden,Dommel heeft ook al in het blok gezeten,hij had 1 jong (de lutino) bij de andere weg gehaald en begon die te voeren,zielig gezicht is dat.Ik hoop dus dat hij vanavond de andere ook wil voeren of dat Elmo dit zelf gaat doen.

Lique

Hoi Saskia,

Hoe oud zijn de jongen? en hoeveel jongen heb je?
Als je 2 nestkasten hebt, kan je de jongen gaan scheiden, devader een paar, de moeder ook een paar.

Saskia

1 maart 2004, 18:23:06 #10 Last Edit: 1 maart 2004, 18:46:51 by Saskia
Ze wilde ze dus niet voeren :'( Ik heb kuifje er maar weer bijgezet en nu voeren ze de jongen wel weer gelukkig :) Ik heb er vier de oudste twee zijn 25-02 geboren en de jongste is pas gisteren geboren.alleen hoor ik Elmo af en toe gillen en Kuifje trekt erg hard aan haar veertjes en ze probeert kuifje wel weg te jagen maar dat lukt niet.Hij doet het vaak als ze samen in het blok zitten dus dan kan ze niet weg.Ik laat het maar zo (arme Elmo :( )maar ik wil de jongen niet ook nog verliezen.

Paul

Hoi Saskia,

Ik heb hier ook twee valkjes die hun partner plukken en twee plukken zichzelf :-(
Een hele tijd na het nest is het ene koppel wel gestopt met de partner te plukken maar de ander doet het nog steeds.
Die ene is nog veel erger geplukt dan die van jou alleen zie ik nooit bloed gelukkig alleen maar kale plekken.
Ik hoorde van Ron dat je ze in moet smeren met uierzalf dan zouden ze niet meer plukken.
Ik heb dat zelf nog nooit geprobeerd omdat ik alleen maar uiercreme kon krijgen en dat is wat anders.
Dus dat zou je nog kunnen proberen.
Byte X is een soort nagellag toch dat zou ik liever niet op de valkjes smeren lijkt me.

Groetjes, Paul

Saskia

2 maart 2004, 00:02:25 #12 Last Edit: 2 maart 2004, 00:03:14 by Saskia
Ik heb nog een pot uierzalf staan toevallig.Ga ik dat proberen,bedankt voor de tip.Ik heb het van kruidvat,dus mocht je het in de toekomst ook willen proberen,kun je het daar krijgen.Byte-x is geen nagellak,je wast het er gewoon af met water en zeep.Het vormt ook geen hard laagje zoals nagellak wel doet.

Speedy

Uh, ik dacht dat Byte x iets was om juist tegen het nagelbijten te gebruiken.
Helaas kan ik ook niet aan die Aloë poeder komen, anders had ik je wel kunnen helpen misschien.
Ik heb het ook gebruikt, uierzalf toen Speedy het bij Punky deed toen ze nog klein was.
Gelukkig is dat wel overgegaan, omdat Punky een andere partner kreeg.

Groetjes,
   Trudie.

Saskia

2 maart 2004, 00:11:48 #14 Last Edit: 2 maart 2004, 00:26:22 by Saskia
Byte-x is inderdaad om van nagelbijten af te komen.Op internet vond ik op verschillende sites dat je byte-x kon gebruiken tegen plukken.
Ik vond o.a. deze text:

Sommige poppen hebben dan de eigenaardige gewoonte de jongen te plukken.Gewoonlijk houdt het plukken op als de jongen uitvliegen, maar in ernstige gevallen kunnen we niet zolang wachten. Tot op een leeftijd van 3 weken kunnen we de jongen wel bij pleegouders onderbrengen. Hebt u die mogelijkheid niet, dan moet u de jongen gedurende een week dagelijks inwrijven met Byte-x.Daarna is het plukken gegarandeerd afgelopen. Byte-x is een volkomen onschuldig middel tegen duimzuigen van kinderen en heeft een bittere smaak. Het middel is bij elke apotheker en drogist verkrijgbaar.Zijn de jongen al wat ouder, dan kunnen we volstaan met het deksel van het broedblok te halen. In de meeste gevallen worden de jongen dan met rust gelaten.
Over de oorzaken van het verenplukken zijn de meningen verdeeld. Opvallend is dat het plukken in de buitenvolière praktisch niet voorkomt. Proeven die ik met grasparkieten heb genomen, toonden aan dat een eiwitrijk dieet,waarin het aminozuur arginine in voldoende mate aanwezig is, het verenpikken doet beëindigen.

Deze text vond ik op de site van dierenkliniek de toren:

Bitterspray
Als een vogel al pikt kunt U nog proberen deze sensatie voor de vogel onaangenamer te maken door iets bitters op de veren te doen. U kunt hiervoor BITEX gebruiken, een middeltje dat ook gebruikt wordt tegen nagelbijten en verkrijgbaar is bij de drogist. U moet de vogel dan wel vangen en insmeren. Een andere oplossing is verkrijgbaar bij de dierenarts en bestaat uit een bitterspray (LEO). Dit kan op enige afstand toegediend worden zonder de vogel eerst te vangen.

Ik ben op dit moment echt ten einde raad en zou alles wel willen doen als het zou helpen.