7 mei 2025, 09:08:21

Allergisch... en nu?

Gestart door Linda29, 25 september 2014, 11:27:16

« vorige - volgende »

Linda29

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, lees wel al een tijdje mee op dit forum maar ik ga nu toch maar eens om advies vragen.

Wij hebben 2 valkjes, beide niet handtam maar wonen wel in een open kooi (alleen voor de nacht gaat deze dicht). Ze slopen niets, vliegen af en toe een rondje of even naar hun speeltuin in de vensterbank, maar zitten vooral bovenop de kooi. Ze zijn in november 2013 geboren en wonen sinds februari 2014 bij ons.

9 jaar geleden heb ik weleens een uitgebreide allergietest gehad, en bleek ik voor een aantal zaken allergisch te zijn maar NIET voor vogels/veren, huisstofmijt, huidschilfers etc. Nu heb ik de laatste maanden veel last van mijn luchtwegen/longen, zelfs een longontsteking opgelopen. De ontsteking is verholpen door 2 kuren, maar de irritatie en het hoesten, niesen en de steeds maar terugkerende eczeemplekken blijven... De huisarts heeft een bloedtest gedaan en daaruit is gebleken dat ik in de afgelopen jaren sinds de laatste allergietest wèl een allergie heb ontwikkeld voor huisstofmijt, dons en huidschilfers van vogels. Wegens medische redenen kan ik geen antihistaminica innemen om de symptomen te verminderen.

Nu zitten wij thuis in tweestrijd. We wonen op een flat aan een drukke weg, onze vogels zijn niet gewend aan een buitenvoliere dus om ze op het balkon in een voliere te plaatsen lijkt me bijna onmogelijk. Ze zijn het niet gewend, het is koud op 6-hoog, al die uitlaatgassen...

De vogels binnen in de huiskamer houden is wat mijn vriend het liefste wil (en ik uiteraard ook, ik ben absoluut geen voorstander van dieren wegdoen), maar ik wil ook geen risico lopen op blijvende longproblemen en daar is wel een reeële kans op. Mijn moeder heeft chronisch geworden bronchitis (inmiddels beginnend COPD) en ik zit daar toch echt niet op te wachten, mijn leven lang aan de inhalators, ik ben pas 29...

Wij zijn beide enorme dierenliefhebbers. Wat kunnen we doen? Mijn eigen welzijn/gezondheid achterstellen is niet de bedoeling, maar zomaar vogels wegdoen is ook zeker niet mijn bedoeling. We zitten zó erg in tweestrijd dat als dit zo doorgaat zonder dat er een oplossing komt, onze relatie kapotgaat. Mocht iemand ervaring hebben met een vogelallergie en toch een oplossing weten, dan hou ik me van harte aanbevolen!

Groetjes,
Linda

Rianne

Ik kan je helaas niet de gouden tip geven. Mijn moeder is ook allergisch voor het stof. Ze heeft haar vogels toen naar mij gebracht. Zelfs haar buitenvoliere was gevaarlijk, bij voeren en verschonen en zrlfs in de tuin zitten kon ze stof binnen krijgen wat litteken weefsel zou veroorzaken op haar longen. De enige oplossing voor jullie zou zijn de vogels bij bekenden te plaatsen zodat je ze evengoed kunt opzoeken.

mariannenl

heb je niet de mogelijkheid ( ik weet niet of je een tuin hebt ) de vogels buiten te doen ?
Ik heb ook hoestproblemen maar heb dat opgelost door geen vogels binnen te hebben en bij het schoonmaken moet ik wel even hoesten maar heb dat er voor over
( ik zou bv een kapje op kunnen doen maar dat doe ik dan weer niet )
Nu er sinds kort een kaketoe binnen zit merk ik dat ik weer iets meer ga hoesten , maar ik zou ze niet kunnen missen

Linda29

Bedankt voor jullie reacties. Zoals ik al schreef, wonen wij in een flat op 6 hoog. We hebben wel een balkon, maar we wonen aan een hele drukke doorgaande weg, waar erg veel uitlaatgassen aanwezig zijn. Ik vind het zielig om ze buiten te zetten (we hebben ze niet voor niks in huis genomen), en zoals ik al zei, ik wil ze helemaal niet weg hebben.. wat een moeilijke situatie zeg. Ik wacht nog even op wat meer ervaringen, ik hoop dat iemand tips heeft waardoor de vogels toch in huis kunnen blijven..

Rianne

Er zijn luchtreinigers te koop maar ik weet niet of die de klachten wegnemen. Voor de duidelijkheid, mocht je door je allergie ook benauwd worden, en/of koortsaanvallen krijgt dan is er geen keus. Littekenweefsel in de longen is blijvend en waar dat zit, kan het bloed geen zuurstof opnemen.