16 juni 2024, 08:22:49

nieuw valkparkietje help!

Gestart door JOYx, 7 september 2014, 23:08:20

« vorige - volgende »

JOYx

7 september 2014, 23:08:20 Last Edit: 8 september 2014, 10:23:51 by JOYx
Hallo,

Gisteren heb ik mijn eeste valkparkietje opgehaald. hij zit in een mooie ruime kooi van 150 hoog en 65 breed. Ik heb een speeltouw met belletje en houten stokjes voor hem opgehangen zodat hij daar wat mee kan spelen, hij kwam namelijk uit een voiliere waar hij samen met een groep soortgenootjes zat en hij zit nu alleen. ook heb ik een paar stokken voor hem aangeschaft maar hij doet met geen van beide iets. toen ik vanochtend wakker werd zat hij nog exact op dezelfde plaats als dat hij zat toen ik ging slapen.. ook nu heeft hij de hele middag op dezelfde stok gezeten (wel een andere als gisteravond)  is dit normaal en komt het doordat hij even moet wennen? vogeltje ziet er verder gezond uit, zit mooi in de veren en zit niet bol. ook lijkt het alsof de vogel zich niet kan draaien op de stok, heb het al geprobeerd door het trosgierst steeds zo te verpaatsen dat hij wel moet draaien om er bij te kunnen maar hij blijft gewoon zitten en negeert het trosgierst als hij er niet bij kan.

ik kan hem ook al voeren met trosgierst met mijn hand redelijk dichtbij. omdat hij in de kooi niet vliegt ( maar hij heeft er zeker wel de ruimte voor) wil ik hem morgen even in de kamer laten vliegen zodat hij zijn vleugeltjes even kan strekken. Ik ben wel een beetje bang dat hij zijn kooi niet meer in wil/kan en dat ik hem dan moet vangen wat voor hem ook weer een nare ervaring opleverd. is het beter om te wachten tot hij wat tammer is voordat ik hem echt uit de kooi laat?

volgens de man waar ik hem vandaan heb is de vogel van juni/juli. kan ik ook ergens aan zien of dit klopt? Ik ben bang dat als hij toch ouder blijkt te zijn, ik hem niet meer tam ga krijgen omdat hij in een voiliere is ''opgegroeid''.

ik hoop dat iemand mij wat tips wil geven want ik wil het graag goed doen!




carco

Als eerst leuk dat je een valkparkiet aangeschaft hebt.
Je kan misschien een foto plaatsen zodat wij wat meer kunnen zien?
( via photobucket of iets dergelijks anders werkt het niet)

Het is logisch dat je valkje even moet wennen hoor, dit kan wel een paar dagen duren dus is niets om je zorgen over te maken.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




JOYx

heel erg bedankt voor je reactie!

http://www.mijnalbum.nl/Album=JV7GCXZP
photobucket lukte niet dus ik heb het maar even zo gedaan, hoop dat de link werkt. hierbij dus een paar foto's van hem/ haar (?)

toen ik vanmorgen wakker werd zag ik dat hij weer de hele nacht op dezelfde plek gezeten heeft. wel een andere plek dan gisternacht. Ik heb net voor 20 min de deur van het kooitje open gezet in de hoop dat hij even zijn vleugeltjes ging strekken, maar hij heeft geen vin verroerd.

groetjes

JOYx

Citaat van: JOYx op  8 september 2014, 10:11:57
heel erg bedankt voor je reactie!

http://www.mijnalbum.nl/Album=JV7GCXZP
photobucket lukte niet dus ik heb het maar even zo gedaan, hoop dat de link werkt. hierbij dus een paar foto's van hem/ haar (?)

toen ik vanmorgen wakker werd zag ik dat hij weer de hele nacht op dezelfde plek gezeten heeft. wel een andere plek dan gisternacht. Ik heb net voor 20 min de deur van het kooitje open gezet in de hoop dat hij even zijn vleugeltjes ging strekken, maar hij heeft geen vin verroerd.

groetjes


er lag een steng trosgierst dwars over zijn stok en toen hij achteruit liep stond hij daar op, hij verliest dan meteen zijn evenwicht en begint wild te fladderen en te schreeuwen.. is dit normaal? ik dacht dat vogels wel enigsinds gevoel voor over takken lopen hadden haha

carco

Ik zou hem/haar nog niet laten vliegen voor die vertrouwen heeft in je anders krijg je hem nooit de kooi meer in.

Is die geringd? Kan een jonge vogel zijn, maar ook een volwassen pop dit is moeilijk te zien.

Een volière vogel is niet gewend aan een kooi, dus moet echt wennen. Dat ie soms in de stress raakt is heel logisch.

Heb je voldoende voerbakken in de kooi ? Hang het trosgierst anders eens bij hem in de buurt zodat ie geen moeite hoeft te doen het te zoeken.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




JOYx

Citaat van: carco op  8 september 2014, 11:33:22
Ik zou hem/haar nog niet laten vliegen voor die vertrouwen heeft in je anders krijg je hem nooit de kooi meer in.

Is die geringd? Kan een jonge vogel zijn, maar ook een volwassen pop dit is moeilijk te zien.

Een volière vogel is niet gewend aan een kooi, dus moet echt wennen. Dat ie soms in de stress raakt is heel logisch.

Heb je voldoende voerbakken in de kooi ? Hang het trosgierst anders eens bij hem in de buurt zodat ie geen moeite hoeft te doen het te zoeken.

Groetjes: Caroline.


trosgierst heb ik al voor hem gehangen en gehouden, hier eet hij dankbaar van. ik probeer hem ook heel voorzichtig wat te laten lopen over de stok zodat hij misschien wat meer evenwicht krijgt. gisteren lukte het en zette hij een paar stapjes maar hij lijkt het trosgierst niet helemaal geweldig te vinden dat hij er ontzettend veel moeite voor wil doen inderdaad, misschien maar even wat anders proberen kokos ofzo? net vloog hij al even door de kooi en dat ging hem best goed af, moet vooral wennen aan dat hij wat voorzichtiger moet vliegen in een kooi. hij zit nu naast me en kijkt me steeds aan terwijl zijn oogjes zachtjes dicht vallen, hij is behoorlijk moe. ik laat hem vandaag maar eventjes en ga gewoon naast hem zitten en praat wat tegen hem, geduld is een schone zaak!

ja de vogels is geringd, blauw ringetje. wat veranderd er precies als ze in de eerste rui zijn geweest?

heel erg bedankt voor je tip, dan laat ik hem in ieder geval nog een paar daagjes niet uit de kooi.

groetjes

carco

Een blauwe ring zeg je?

Dan zal ik maar even contact met de kweker opnemen, want dan is het een volwassen pop van 2011!

Ben bang dat je die echt niet meer tam gaat krijgen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




JOYx


carco

oké dan haha, dan is die wel van dit jaar ;)

Als die wat trosgierst eet is het al prima.
Verhongert in ieder geval niet, het eten zal die vanzelf wel weten te vinden vermoed ik dan.

Hoe is zijn gedrag? Een man krijgt een gele kop na de rui, maar voor de rui gaan ze zich al wel macho gedragen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




JOYx

de vogel zit vooral nog heel stil maar is wel heel nieuwsgierig naar mij, als ik tegen hem praat kijkt ie me wel aan enzo, zit nu ook gewoon naast me terwijl als hij echt angstig was, hij wel aan de andere kant van de kooi zou gaan zitten lijkt me. de tv vind hij ook reuze interessant. Ik zie nog geen echt macho gedrag, misschien dat dit nog kan komen. wacht gewoon af wat het is, geslacht maakt me niet zo veel uit. maar ik praat steeds in de hijvorm dus daar voor is het wel handig om te weten wat het is haha.
bedankt!


JOYx

Zijn er nog meer mensen met tips uit ervaring? De vogel zit nu al weer twee uur op de grond en loopt zo af en toe even..