advies bij schreeuw/roep gedrag. wanneer is het genoeg?

Gestart door Fender, 6 september 2014, 12:38:27

« vorige - volgende »

Fender

Hallo!
Sinds +/- een jaar heb ik 2 valkparkieten in huis.
En eigenlijk is het al een jaar lang best pittig.

Ik ben begonnen met 1 en na een paar maanden heb ik er een maatje voor 'm bij gehaald. Omdat dit me toch wel zo leuk leek voor ze.

Nu weet ik dat ze best wel wat van zich kunnen laten horen. En op zich is dat best leuk. Het reguliere fluit gedrag heb ik dan ook niet zo'n problemen mee.

Maar het constant roepen als je uit het zicht verdwijnt begint na een jaar toch wel z'n tol te eisen. Het is roepen als ik uit het zicht ben en nu ik een weekje vrij ben zelfs als ik in het zicht op de bank zit. Met als gevolg dat zo nu en dan toch echt even de doek over de kooi gaat overdag. En zelfs dat helpt maar matig vind ik..

Volgende heb ik al geprobeerd:
- Negeren / geen oogcontact
- Pas weer in zicht komen als ze stil zijn (kan wel eens 30min duren)
- Verschillende plekken in huis
- Veel bezigheden in de kooi zodat ze lekker kunnen slopen etc.

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik nog moet doen.. Stomme is dat ze best leuk zijn. En echt belachelijk tam als je ze bij je hebt. Maar ze zijn erg gefixeerd op me.

Ik zie dit eigenlijk ook niet veranderen. Maar ga dit niet volhouden zo.

Wat moet je in zo'n situatie?

PSVeindhoven

Ik zit nu in dezelfde situatie en herken je probleem. Helaas heb ik er tot nu toe geen oplossing voor gevonden. Vóórdat ik valkparkieten besloot aan te schaffen heb ik veel op internet gezocht naar informatie en boeken gelezen. Ik ging er dus vanuit goed voorbereid te zijn en zo geen schreeuwende valkjes te krijgen. Dit was helaas een illusie.

Je kan nog zo goed voorbereid zijn, je hebt nog altijd te maken met levende wezens die een eigen wil hebben. Helaas hebben wij beide valkjes getroffen die ervan houden zich te laten horen.

Omdat ik geen schreeuwende huisdieren wilde besloot ik de volgende dingen te doen toen ik valkjes nam:

  • Twee valkparkieten tegelijk aanschaffen zodat ze zich niet alleen hoeven te voelen als ik niet thuis ben. Ze kunnen met elkaar spelen en communiceren (een mens kan een valkparkietenmaatje sowieso niet vervangen denk ik).

  • Een grote kooi zodat ze genoeg bewegingsruimte hebben. Hierbij zorgen voor horizontale tralies, genoeg zitstokken, speeltjes, meerdere voer- en drinkbakjes.

  • De kooi op een goede plek in de kamer zetten: niet vlakbij het raam, niet vlakbij een tv of radio, niet op de tocht, zicht op de kamer.

  • Altijd zorgen voor voldoende eten, drinken, speelgoed en sloopmateriaal.

  • Ervoor zorgen dat ze er elke dag minstens een uur uit kunnen om te vliegen en te spelen.



Dit waren zo'n beetje de belangrijkste punten die ik overal op internet en in de literatuur terug zag komen. Hier heb ik dan ook rekening mee gehouden voordat de ik valken kocht.

Mijn conclusie hier bij is dat ik moet accepteren dat mijn valken zijn zoals ze zijn. Slecht gedrag negeren is het enige dat je kunt doen vrees ik.

Helena

Ook ik zit met dit probleem heb inmiddels 3 valkjes 2 waren er al. Nr. 3 zorgt nu voor problemen die is erg gericht op mij blijft gillen als ze mij ziet of hoort negeren doek erover niets helpt. Help iemand advies???

PSVeindhoven

14 september 2014, 17:18:00 #3 Last Edit: 14 september 2014, 17:21:52 by PSVeindhoven
    Citaat van: Helena op 14 september 2014, 13:16:02
    Ook ik zit met dit probleem heb inmiddels 3 valkjes 2 waren er al. Nr. 3 zorgt nu voor problemen die is erg gericht op mij blijft gillen als ze mij ziet of hoort negeren doek erover niets helpt. Help iemand advies???

    Inmiddels heb ik zo'n beetje het hele forum en het internet afgezocht naar informatie over dit probleem. Overal wordt eigenlijk hetzelfde advies gegeven:

    "Probeer ongewenst gedrag (bijv. schreeuwen) te negeren en beloon de parkiet wanneer het gewenst gedrag vertoont (spelen, liedjes fluiten, rustig zitten)."

    Dit is helaas zo'n algemeen advies. Nergens staat precies omschreven wat er met negeren bedoelt wordt, hoelang deze strategie volgehouden moet worden etc. Verder worden vaak de volgende oorzaken die tot schreeuwen zouden leiden genoemd:


    • "Eenzaamheid (geen soortgenoten)

    • Te weinig speeltjes

    • Te weinig eten en drinken

    • Te weinig vlieguren

    • Te weinig aandacht

    • Te kleine kooi

    • Puberteit

    • Broeds

    • In de rui"


    Bij ons alle drie zijn de meeste mogelijkheden volgens mij niet van toepassing, aangezien we meerdere valkjes hebben. Het enige wat het zou kunnen zijn is pubergedrag of broedsheid.

    Helaas kan ik weinig vinden over de puberteit bij valken. Staat zelfs niks over in de boekjes die ik heb. Alleen vaag wat op internet, maar de informatie die ik erover vind is erg tegenstrijdig.

    Ik weet zelf ook niet meer wat te doen. Ik probeer het negeren vol te houden en anders zal ik misschien toch over moeten gaan op herplaatsing. Dit alleen wel in het uiterste geval, want ik ben er geen voorstander van.

    Ik hoop dat er iemand is die ons tips kan geven![/list]

    de_vogelkamer

    Ik denk dat het schreeuw gedrag van valken verschillende oorzaken kan hebben. Daarom is het  belangrijk om er eerst achter te komen waarom het valkje schreeuwt. En dat is natuurlijk niet altijd makkelijk.

    Een veel voorkomende reden is dat een valkje alleen wordt gehouden en daardoor de mens als soortgenootje ziet waar hij constant bij wil zijn. Als hij dan niet naar je toe kan gaat hij schreeuwen. Dat doen ze in de natuur ook naar elkaar om elkaar niet kwijt te raken.



    Citaat van: Helena op 14 september 2014, 13:16:02
    Ook ik zit met dit probleem heb inmiddels 3 valkjes 2 waren er al. Nr. 3 zorgt nu voor problemen die is erg gericht op mij blijft gillen als ze mij ziet of hoort negeren doek erover niets helpt. Help iemand advies???


    Helena, jij hebt een nieuw valkje erbij gekocht, je had er al 2. Deze twee kennen elkaar al en zijn misschien zelfs een koppeltje. Die nieuwe valt dan buiten de boot. Het beste is om altijd een even aantal te hebben. Dus het zou goed kunnen helpen om er een vierde bij te nemen. Dan heeft hij ook een valkje waar hij een koppeltje mee kan vormen. Uiteraard is het geen garantie, want het moet wel klikken en daar kan ook nog wel tijd overheen gaan.

    Ook denk ik dat een grote reden is dat valkjes gaan schreeuwen omdat ze te weinig hun energie kwijt kunnen. Als je valkjes binnen in een kooi houd moet je ze veel de mogelijkheid geven om hun energie kwijt te kunnen door ze uit de kooi te laten zodat ze kunnen vliegen en rondlopen. Daarom is het belangrijk ze wel een aantal momenten op de dag een geruime tijd eruit te halen.

    Nu snap ik ook wel dat je ze niet de hele dag uit de kooi kunt laten. En misschien heb je net een vogel getroffen die geen rust in zijn kont heeft en steeds super actief is. Deze zal dan ook gaan schreeuwen omdat hij zijn energie niet genoeg kwijt kan. Dan is het voor zo'n vogel beter dat hij in een voliere terecht komt.

    Nouja, er zijn veel redenen waardoor ze kunnen gaan schreeuwen. blijft lastig er een duidelijke en eenvoudige oplossing voor te vinden..  :-\

    Groetjes Neline

    PSVeindhoven

    Bedankt voor je reactie Neline!

    Ik vind het raar dat mijn een valkje (man) wel schreeuwt maar mijn andere valkje (pop) zelden tot nooit. Ook valt me op dat hij begint te schreeuwen als ik de kamer uit ga. In de ochtend houdt hij dat gillen makkelijk een half uur vol. Terwijl als ik in de middag of de avond de kamer verlaat hij maar 5 minuten gilt of alleen een beetje piept.

    Ik vraag me af of het aandacht vragen is, want als ik in de kamer ben schreeuwt hij ook vaak (vooral in de ochtend). Tegenwoordig gilt
    hij zelf als hij op mijn schouder zit. Hij is dan ook boos tegen het popje en jaagt haar van mijn schouder af.

    Is dit pubergedrag? Is dit aandacht vragen? Heeft hij misschien ergens pijn? Ik weet het niet meer zo goed..

    PSVeindhoven

    Het mannetje bijt nu ook steeds vaker het popje zonder reden. En niet gewoon op haar snavel maar echt in haar vleugel. Ik kan dit echt niet aanzien. Bij het popje zitten er inmiddels als een paar hapjes in haar vleugel. Gelukkig geen bloed of vlees te zien, maar het ziet er niet mooi uit.

    Wat moet ik nou?? Ik hoop dat iemand nog reageert..

    de_vogelkamer


    het lijkt erop, als ik dit allemaal zo lees, dat het mannetje jou als zijn partner ziet. Hij wil niet dat je weg gaat, dus schreeuwt dan. Eigenlijk wil hij gewoon constant bij jou zijn.
    Het popje ziet hij als een indringer. Hij schreeuwt en pikt haar als ze op je schouder zit omdat ze van hem weg moet. alleen hij mag bij jou zitten. zij zit alleen maar in de weg.
    Hij lijkt me ook vrij dominant omdat hij haar zelfs in de kooi niet tolereert. ook daar ziet hij haar als indringer.

    Dit is hoe ik denk dat de situatie is, mocht iemand andere ideeen hebben hoor ik het graag  ;)

    Maar als dit nog lang aanhoud, dan zou ik toch beslissen een ander baasje voor hem te vinden. En dan één waarbij hij lekker in een voliere kan met veel soortgenoten.
    Dit gedrag is natuurlijk voor jou heel irritant. Voor je popje is het nou ook niet bepaald leuk. En het mannetje is eigenlijk ook steeds gefrustreerd, wat voor hem ook niet leuk is. dus dit is eigenlijk voor niemand leuk.



    PSVeindhoven

    Neline bedankt voor je reactie!

    Ik snap jouw uitleg, maar ik vind het wel vreemd dat het mannetje mij als zijn partner ziet. Ik de heb de valkjes namelijk tegelijk gekocht en bij elkaar gezet. Er is dus geen sprake van dat ik het mannetje al langer heb dan het popje.

    Ook heb ik nooit op de rug van de valkjes geaaid, omdat ik had gelezen dat dat seksuele gevoelens kan opwekken bij een valk. Kan ik hier nog iets aan doen?

    p.s. volgens mij heb ik de valkjes bij jou gekocht! Als jij tenminste de Neline uit Katwijk bent haha. Misschien weet jij een reden waarom het ene valkje zo doet?

    de_vogelkamer

    17 september 2014, 14:25:59 #9 Last Edit: 17 september 2014, 14:29:04 by de_vogelkamer
    klopt!
    Heb je misschien foto'tje van ze? dan weet ik over welke het gaat. ben wel benieuwd!  ;D

    Maar ze waren als het goed is al tam toen je ze kreeg. Ze waren dus al aardig op mensen gericht. Nu kan het zijn dat het mannetje toch jou verkiest boven het popje. Dat komt inderdaad niet zo vaak voor als je ze tegelijk aanschaft, maar het kan wel.
    Duidelijk is in iedergeval dat hij het popje niet als zijn maatje beschouwd.

    Hoe lang heb je ze nu samen? vanaf dit jaar?
    Dit jaar heb ik maar één kweekronde gedaan en volgend jaar wil ik vroeg beginnen (rond februari, ik kweek nu binnen) met weer een nieuwe ronde.
    Mocht hij tot die tijd zich nog steeds zo aanvallend naar het popje toe gedragen dan mag je hem best bij mij omruilen voor een ander jong valkje. Dan zorg ik dat hij een fijn nieuw plekje bij iemand in een voliere krijgt. lijkt me dan beter voor jullie allemaal  ;)

    Oja en dat op de rug aaien kan voor een popje aanvoelen alsof er met haar gepaard wordt. Hierdoor kan ze broeds worden. Bij een mannetje is dit volgens mij niet het geval. Een mannetje gaat vaak vanzelf op je hand "rijden". als hij dit doet moet je dat uiteraard niet toelaten  ;)

    PSVeindhoven

    Bedankt voor je snelle reactie!

    Ze waren inderdaad allebei tam toen ik ze bij je kwam ophalen, daar ligt het dus niet aan! Het is ook geen verwijt naar jou toe, maar ik vroeg me af of je misschien gedrag herkent van je valkjes.

    Ik denk dat het mannetje eerst het popje boven mij verkoos, maar het popje ging niet (en gaat nog steeds niet) in op zijn machogedrag. Misschien komt dit omdat het mannetje (4 maanden oud) jonger is dan het popje (iets meer dan 1 jaar oud). Ik denk dat hij daardoor gefrustreerd is geraakt en sindsdien maar mij is gaan zien als partner.

    De valkjes heb ik nog niet zo lang, daarom zou ik het jammer vinden om ze nu al te moeten herplaatsen. Ik heb ze in Juni van dit jaar bij jou opgehaald (het waren je laatste twee valkjes die weg mochten). Foto's heb ik wel, maar ik weet niet hoe ik die op het forum kan plaatsen.

    Ik wil uiteraard wel het beste voor de valkjes. Als het beter is dat ze niet meer bij elkaar zitten of met meerdere valkjes in een voliere dan moet dat gewoon. Maar omdat ik de verantwoordelijkheid heb genomen om voor ze te zorgen zou ik me ook wel schuldig voelen als ik ze terug breng.

    In ieder geval bedankt voor je hulp!

    PSVeindhoven

    17 september 2014, 17:38:44 #11 Last Edit: 17 september 2014, 17:40:52 by PSVeindhoven
    Volgens mij is het gelukt om een foto te plaatsen!

    de_vogelkamer

    18 september 2014, 18:05:00 #12 Last Edit: 18 september 2014, 18:21:09 by de_vogelkamer
    Nee ik zie het ook totaal niet als een verwijt hoor  ;)

    Kijk het nog maar een aantal maandjes aan. Het kan even duren voordat ze een koppeltje worden. soms is dat heel snel, soms duurt het een jaar, soms komt de klik er nooit.

    Kan zomaar zijn dat dit schreeuwgedrag en agressie naar het popje een periode is en dat het binnenkort over is.
    Maar het moet natuurlijk wel leuk blijven. Dus veranderd het niet, dan weet je in iedergeval dat je hem best terug mag brengen of mag ruilen voor een ander jong valkje  ;)

    Ik weet nu welke het zijn. Popje is inderdaad een rustig beestje. gaat lekker haar eigen gang. andere valkjes intereseerden haar bij mij ook al niet zoveel. al merkte ik dat ze de gezelligheid van een ander valkje wel op prijs stelt.

    Ik herken het gedrag verder niet bij mijn eigen valken. De vader en moeder van hem zijn totaal niet bazig. Zijn juist schijters  :P En het enige moment dat mijn valken even schreeuwen is 's ochtends. Maar dat is even een half uurtje/uurtje en dan hoor ik ze de rest van de dag bijna niet meer.

    PSVeindhoven

    Citaat van: de_vogelkamer op 18 september 2014, 18:05:00
    Kijk het nog maar een aantal maandjes aan. Het kan even duren voordat ze een koppeltje worden. soms is dat heel snel, soms duurt het een jaar, soms komt de klik er nooit.

    Ik zal het inderdaad nog even afwachten! Hopelijk komt de klik als nog. Misschien heeft het er ook mee te maken dat hun karakters zo verschillen. Maar ik wacht het af!

    Citaat van: de_vogelkamer op 18 september 2014, 18:05:00
    Kan zomaar zijn dat dit schreeuwgedrag en agressie naar het popje een periode is en dat het binnenkort over is.
    Maar het moet natuurlijk wel leuk blijven. Dus veranderd het niet, dan weet je in iedergeval dat je hem best terug mag brengen of mag ruilen voor een ander jong valkje  ;)


    Zal best wel eens kunnen ja! Hij is denk ik teleurgesteld dat ze niet ingaat op zijn flirtgedrag haha. Hij doet namelijk nog steeds pogingen, maar zodra ze er niet op ingaat probeert hij haar te bijten.

    Citaat van: de_vogelkamer op 18 september 2014, 18:05:00
    Ik weet nu welke het zijn. Popje is inderdaad een rustig beestje. gaat lekker haar eigen gang. andere valkjes intereseerden haar bij mij ook al niet zoveel. al merkte ik dat ze de gezelligheid van een ander valkje wel op prijs stelt.

    Klopt inderdaad. Het popje is heel rustig en die hoor ik haast nooit. Zit ook heel vaak zelf te spelen in een hoekje van de kooi. Het mannetje is juist heel aanwezig en heeft heel veel energie haha.

    Citaat van: de_vogelkamer op 18 september 2014, 18:05:00
    Ik herken het gedrag verder niet bij mijn eigen valken. De vader en moeder van hem zijn totaal niet bazig. Zijn juist schijters  :P En het enige moment dat mijn valken even schreeuwen is 's ochtends. Maar dat is even een half uurtje/uurtje en dan hoor ik ze de rest van de dag bijna niet meer.

    Misschien valt het dan bij mij toch wel mee qua schreeuwgedrag. Het is inderdaad vaak 's ochtends als ik de gordijnen heb opengedaan en ik de kamer verlaat. Dan beginnen ze te schreeuwen praktisch tot ik terug kom. Maar als ik 's middags of 's avonds de kamer verlaat dan roepen ze niet. Heel gek is dat.

    Kortom, ik zal het nog even afwachten en in ieder geval bedankt voor je hulp!!