7 juni 2024, 02:19:29

Valkje blaast

Gestart door Buddy-1, 30 augustus 2014, 14:36:42

« vorige - volgende »

Buddy-1

30 augustus 2014, 14:36:42 Last Edit: 30 augustus 2014, 14:39:03 by Buddy-1
Gister heb ik een jong valkje gekocht. Hij is ongeveer 1 tot 8 weken oud. Ik heb hem rustig in zijn kooi gezet en hem laten slapen want het begon al donker te worden. De volgende dag ging ik zachtjes met hem praten en noemde zijn naam vaak. Hij reageerde er vaak op en ging zijn kooi verkenen dat deed hij elke keer. Toen ik dat zag liep ik zachtjes naar de kooi en praatte rustig tegen hem. Ik deed de kooi zachtjes open en had een stuk trosgierst in mijn handen. Toen hij me hand zag sloeg hij op hol en lande op de bodem van de kooi. Hij blaasde naar me. Mijn vraag is nu is dit normaal voor in het begin of ben ik een beetje te vroeg begonnen?



jfvhl

Nou sorry hoor, wat denk je nu? En wat betekent 1 tot 8 weken oud? Hoeveel weken is dit dingetje eigenlijk? Natuurlijk is het diertje doodsbang, kan ie eigenlijk al wel zelfstandig eten? Heb je je van tevoren al eens goed ingelezen wat het betekent een valkparkiet te hebben, te onderhouden en verzorgen? Zachtjes benaderen is goed, maar doe het rustig aan, laat het diertje eerst een paar dagen aan de omgeving wennen en probeer uit te vinden hoeveel weken dat ie echt is. Als ie zelf kan eten dan zal het wel lukken maar anders heb je een probleem! Waarschijnlijk heeft ie nog nooit trosgierst gezien, komt er opeens een hand met een pluk van weet ik veel.... dat beest is hartstikke bang van dit grote enge gebeuren..... Ik hoop voor je dat ie oud genoeg is.
Succes ermee.
Jantina

Buddy-1

30 augustus 2014, 16:47:42 #2 Last Edit: 30 augustus 2014, 21:39:47 by Buddy-1
Ik weet helaas niet precies hoe oud hij is. Ik heb het al gevraagd toen ik hem kocht maar ze zijden 1 tot 8 weken ongeveer dus ik denk 7 weken. En hij kan zeker zelfstandig eten hij is geen baby meer. Hij lijkt zelfs volwassen.

Sanna

30 augustus 2014, 17:33:22 #3 Last Edit: 30 augustus 2014, 17:35:22 by Sanna
Hallo Buddy,

Je doet het helemaal niet slecht hoor. Zachtjes praten en rustig bewegen is heel goed. Ik begrijp dat je niet zo veel informatie van de kweker hebt gekregen. Komt je valkje uit een volière of is hij bij de kweker binnen opgegroeid?  Als ik hoor hoe het valkje reageert denk ik dat hij uit een volière komt. Je zult veel geduld moeten hebben en veel met hem oefenen. Hij moet gaan ontdekken dat er niks engs gebeurt als je je hand in de kooi doet, maar dat je juist wat lekkers voor hem hebt. Wanneer hij je begint te vertrouwen kun je steeds een beetje verder gaan. Maar het is heel normaal hoor dat je valkje de eerste dag of dagen wat bang is en naar je blaast. Met geduld zul je een heel lief valkje krijgen.

Lees ook het stappenplan eens hier op de site, daar vind je ook veel nuttige info.
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Groetjes, Sanna

Buddy-1

Heel erg bedankt hier kan ik wat mee. Ik heb hem gekocht bij een dierenspecial zaak. Ik vroeg hou oud hij was maar ze wisten het niet goed. Maar bedankt ik zal hem nog wat daagjes geven om te wennen dit is namelijk mijn eerste valkparkiet.

Sanna

Hoi Buddy,

Ja dat dacht ik al wel. Dierenzaken zeggen over het algemeen dat het valkje dat je koopt 8 weken oud is, maar meestal hebben ze werkelijk geen idee. Ik zou zeggen, lees veel rond op het forum. Dit forum is het resultaat van jarenlang ervaringen delen tussen valkparkiet liefhebbers en je kunt er een schat aan informatie vinden. Heel veel succes met je valkje verder, het komt helemaal goed.

Groetjes, Sanna

carco

Het zou zomaar kunnen zijn dat je valkje dus al een paar jaar is :-X
Ik weet niet of je een foto hebt toevallig?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!





jfvhl

Ik vind het lastig te zien, 'k heb echt geen idee.....
gr. Jantina

Sanna

Volgens mij zie ik een jong bekkie, ik denk wel dat je een jong valkje hebt. Overigens, het beestje ziet er prima uit. Mooi in de veren en niet te mager ofzo.

Succes met 'trainen' samen ;).

Groetjes, Sanna

Buddy-1

1 september 2014, 21:01:00 #10 Last Edit: 1 september 2014, 21:47:36 by Buddy-1
Bedankt sanne je hebt me gerust gesteld. Gister ben ik officeel met het tam maken begonnen. De eerste keer zonder trosgierst. ik deed mijn hand in de kooi de eerste keer blaaste hij en wilde hij uit hallen.  De 2 keer deed ik het nog een keer en toen deed hij niks. Daar was ik ontzettend blij om. De 3 keer het zelfde geval. 4 keer was een beetje minder hij probeerde uit te halen maar voor straf liet ik me hand in de kooi. Toen hij rustig was haalde ik me hand eruit. De 5de keer was ik tevreden. Hij deet toen ook niks en plus ik beweegte met mijn vingers. Aan het einde van de dag (ongeveer een uurtje geleden) besloot ik het met trosgierst te doen. Hij was er totaal niet bang voor ik kon zelfs het voor zijn kopje doen. Hij haalde wel uit de 2 keer uit  Maar gelukkig beet hij in het trosgierst nu weet hij dat het eten is. Ik denk dat hij morgen meer zal verkennen. Nog twee  vraagjes is het goed als ik hem nu wat minder eten geef zodat hij wel het trosgierst gaat eten? En zou ik ook een stokje voor zijn buikje kunnen doen zodat hij erop springt en het later doen met mijn vinger?

Groeten

Sanna

Minder eten geven is geen goed idee, vogeltjes moeten de hele dag kunnen eten en trosgierst is niet voedzaam genoeg om het gewone zaadvoer te vervangen. Wat je bijvoorbeeld wel zou kunnen doen is 's morgens, voordat je het voer vervangt, het voer er alvast een half uurtje of uurtje eruit halen en dan met trosgierst naar binnen gaan. Als hij nu al door heeft dat dat eetbaar is dan gaat hij daar binnenkort echt wel van eten als je ermee in de kooi komt. En dan hoef je echt geen eten meer weg te halen om hem ervan te laten eten. Het grootste probleem waarom hij er nu nog niet zo enthousiast van eet is denk ik omdat jij eraan vast zit ;). Hij moet je nog leren vertrouwen.

Ik had nooit zo veel succes met de methode om een valkje op een stokje te laten stappen. Wat ik altijd doe is, wanneer een valkje eenmaal lekker op z'n gemak van de trosgierst eet in de kooi, steeds mijn vinger ertussen doen totdat hij daaraan gewend is. En dan het trosgierst steeds wat verder naar mij toe doen, zodat hij op mijn vinger moet stappen om erbij te kunnen komen.

Het zal misschien even duren, maar je moet het vertrouwen winnen van je valkje. Als nog nooit iemand met hem gewerkt heeft kan dat best eventjes tijd kosten. Maar als hij jou straks helemaal vertrouwt krijg je een hardstikke lief valkje dat je lekker rond kunt laten vliegen.

Mijn allereerste vogeltje was een grasparkiet die van de vogeltjesmarkt kwam. Ik was toen 15 en had een week hersftvakantie. De eerste dag vloog hij zichzelf bijna kapot tegen de wanden van de kooi als ik met mijn hand naar binnen ging. En als ik in de buurt van de kooi kwam begon hij al zenuwachtig te fladderen. Door heel rustig te blijven en elke dag op bovenstaande manier met te trainen zat hij aan het einde van de week in de kooi op mijn vinger. Hij is uiteindelijk super tam geworden, echt mijn maatje.

Groetjes, Sanna

Buddy-1

Het probleem is dat hij super weinig eet. Ik heb nog niet eens kunnen vervangen. Zo weinig eet hij. Ik heb een stukje trosgierst in zijn bakje eten gestopt op de hoop dat hij ervan gaat eten. Maar het is dus geen optie om het stokje te gebruiken?

Sanna

Op de foto die je plaatste ziet hij er niet slecht uit. Ik denk dat hij meer eet dan jij denkt, waarschijnlijk wanneer jij niet naast de kooi staat. Hij pelt zijn zaadjes, dus misschien zie je de schilletjes aan voor nog ongepelde zaadjes. Je kunt beter gewoon iedere dag vers voer geven, dadelijk leidt hij honger omdat jij denkt dat hij nog genoeg heeft. Vogels kunnen niet lang zonder voer, iedere dag moeten ze kunnen eten. Meestal zit er wel een maatbekertje bij een verpakking voer. Geef hem een flinke volle schep per dag.

Als een stokje werkt bij jou is dat natuurlijk een optie. Je moet zelf uitvinden wat wel en niet werkt, ieder valkje is anders.

Groetjes, Sanna

Buddy-1

Ik heb inderdaad restjes gezien. hij eet veel in de ochtend. Ik heb hem nieuw eten gegeven. Hij werd heel blij. Hij reageerde op wat ik zij. Ik heb ook gelijk vers water gegeven.