8 mei 2025, 08:25:24

Valkparkietman en tafeltennisballetje

Gestart door pjbreevaart, 28 augustus 2014, 12:09:21

« vorige - volgende »

pjbreevaart

Hallo allemaal,

Ik houdt nu al een jaar of 16 valkparkieten. De eerste werd slecht 8. Mijn huidige valk is 8 en in de rui. Hij is tam.

Ik heb enkele dagen geleden een wit rond glad balletje in de kooi gelegd met tekst erop. Het vorige geribbelde balletje lag in de kooi en deed er niets mee. Ooit verdwenen.

Ik zag vanmorgen mij valk stilletjes op de bodem van de kooi zitten. Dacht hij is ziekjes, maar nee.......  Hij probeert het balletje zover onder zijn lichaam te krijgen en daarna is te zien dat zijn veren opgezet zijn. Als ik in de buurt kom wordt hij agressief.

Ik denk dat mijn valk het balletje aanziet als ei die hij moet broeden. Het balletje zo groot als tafeltennisbal wilt hij duidelijk warm houden.

Komt iemand dit bekend voor? Wat is het beste? Balletje uit de kooi halen?

carco

Zal het balletje uit de kooi halen, hij denkt inderdaad dat het een ei is wat niet zo gek is want dat lijkt er natuurlijk wel op ;)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

pjbreevaart

28 augustus 2014, 14:53:10 #2 Last Edit: 28 augustus 2014, 14:56:00 by pjbreevaart
Carco,

Bedankt voor je antwoord

Ik heb een paar testen uitgevoerd. Pak ik een stukje brood dan komt hij naar de opening van de kooi en eet het uit mijn hand op.
Gaat er volgens naar het balletje en schuift het weer onder zijn lijf. Pak ik het balletje dan wordt ie kwaad en zit snel op mijn hand om in zijn ogen bij ei te zijn. Leg ik het dan weer in de kooi dan gaat het balletje zo snel mogelijk weer onder de veren.

Zou het kwaad kunnen het balletje te laten leggen of creeer ik dan  een situatie dat hij nooit meer gaat vliegen door de kamer zoals hij tot gisteren deed.

Hij heeft een ringetje om van Europarrot. Heeft nog geen jaar bij andere valkjes in de kooi gezeten. Wij kregen hem in 2006. Ringtje van Europarrot ook uit 2006. Met de hand groot gebracht door verkoper.

Ik heb weleens gelezen dat valkparkietpaartjes elkaar afwisselen met broeden.

Maarten Vermeulen

na twee weken (ongeveer) weten ze dat het niet meer uitkomt.
dan laten ze het met rust.
maar ik zou hem daarna zo snel mogelijk eruit halen.
anders denkt hij het volgende jaar of volgende maand daarna dat het alsnog een ei van hem is.

het mannetje broed overdag en het vrouwtje s'nachts 
groet netraam70 en de twee gezellige  valkjes  Knaagje en edtih

carco

Waarom zou je een situatie creƫren die er niet is?
Lijkt me niet zinnig om hem op een tennisbal te laten broeden.

pjbreevaart

Ik heb de parkiet nu 6 jaar heeft nog nooit een pop bij gezeten :-). Dus ei kan nooit van hem zijn  :)

carco

de_vogelkamer

Ik zou het balletje er ook uithalen hoor ;) Het is een beetje nutteloos om hem erop te laten broeden. Dat maakt hem ook alleen maar onrustig omdat hij het "ei" wil beschermen.

Groetjes Neline

pjbreevaart

Bedankt allemaal voor de reacties. Het balletje heb ik uit de kooi gehaald. Mijn valkparkietman is er een stuk rustiger onder :-)

jfvhl

Maarten Vermeulen

ik had het over het balletje.
en wat jullie zeggen kan ook.
groet netraam70 en de twee gezellige  valkjes  Knaagje en edtih