11 mei 2025, 22:53:13

nestje valkjes

Gestart door cinnamon, 3 augustus 2014, 16:57:07

« vorige - volgende »

cinnamon

Ik heb al meerdere jaren een buitenvoliëre met grasparkietjes turquoisines en valkparkietjes. Verschillende jaren nestjes gehad met mn graspatkietjes. Mijn ene koppel valkjes wat ik als koppel gekocht heb (onverwant werd gezegd) is een waardeloos kweekkoppel of (bevruchte) eitjes komen niet uit óf de jongen sterven vrijwel meteen. Het andere koppel heeft enkele jaren geleden met succes donsjes uitgebroed.eentje heeft t overleefd de andere twee binnen een week overleden. Op het moment dat t waardeloze kweekkoppel hun jong dood had.hebben ze de ouders van t andere nest verjaagd en hun kleintje groot gebracht. Nu twee jaar later wilde ik t nog één keer proberen.  T ene koppel wederom een jong dood. T andere koppel vier jonkies eentje vlak na uitkomen dood. Nu echter.. zorgen mijn vier valken allemaal voor de drie donsjes. Zonder ruzie oid..Ze zijn nu een dag of tien oud en ziet ze met de dag veranderen. Komt t vaker voor dat meerdere koppels voor 1 nestje zorgen? En is t normaal dat een koppel een ander koppel van hun donsjes verjaagd en de zorgtaak overneemt? Vandaag voor t eerst het nest verschoond zonder paniekerig schreeuwende/aggresieve ouders/verzorgers..

Maarten Vermeulen

ze leven in groepen dus ze zorgen voor elkaar.
en ik heb wel vaker gelezen dat het wegjagen en verder verzorgen vaak voorkomt.

groet maarten
groet netraam70 en de twee gezellige  valkjes  Knaagje en edtih