8 mei 2025, 19:52:01

Tic of iets anders?

Gestart door LXCX, 2 augustus 2014, 01:17:44

« vorige - volgende »

LXCX

Hi!

Altijd lees ik hier trouw alle antwoorden op mijn vragen als het om m'n valkparkieten gaat. Nu toch tijd om zelf eens iets te posten, want dit keer kan ik het antwoord niet vinden.

Ik bezit 2 valkparkietjes: Mookie een lutino popje van bijna 3 jr en Yoshie en albino mannetje van ruim 2 jr. Beiden zijn helemaal handtam en ik heb ze op advies van de vogelarts sinds 2 maanden volledig over op pallets van Harrison.

Mijn Yoshie heeft de afgelopen 4 dagen een tic ofzo. Hij zit continu met z'n snavel te raspen als een soort morsecode. Dit heeft hij nooit eerder gedaan en is anders dan het knarsetanden wat ze allebei voor het slapengaan doen. Ik heb een filmpje toegevoegd van wat Yoshie nu zo'n beetje continu met z'n snavel doet: http://youtu.be/EDKbBraTzUs.

Ik ben benieuwd of jullie weten wat hij doet en vooral waarom?
Hoop dat het niks ernstigs is.

Groetjes, Liza

jfvhl

Nou, ik zou me maar geen zorgen maken, de vogel ziet er fantastisch uit en als ie goed eet en drinkt zal het wel meevallen. De vogels die wij hier hebben doen dit ook zo af en toe. Maar misschien heeft ie ergens een 'hapertje' aan de snavel dat ie weg wil hebben. We hebben ook valkjes die dit doen als ze heel erg 'in the mood' zijn van een ander valkje. Het kunnen net zo goed gedrags-hormoon bewegingen zijn. Maar ja, als het dagen achter elkaar aan één stuk betreft dan lijkt het me dat je er beter even naar moet laten kijken. Lastig om dit zo te beoordelen.
Blijf even goed opletten of er niet nog wat anders speelt, en of ie goed blijft drinken en eten.
succes en laat weten hoe of wat?
gr. Jantina

LXCX

Dank voor je reactie!
Wilde je even laten weten dat het nog steeds helemaal goed gaat met Yoshie. Ik vermoed inderdaad dat je gelijkt hebt en iets hem irriteerde aan z'n snavel. Hij doet het nog steeds wel af en toe maar dan zonder dat raspende geluid, valt me op dat hij het doet als hij net lekker heeft gegeten. Volgens mij zit hij gewoon lekker te genieten want verder is het een levendig vrolijk ventje :)

Maarten Vermeulen

hoi,

mijn valkparkieten tikken overal op.
dus ikmzou me inderdaad geen zorgen maken.

groet maarten
groet netraam70 en de twee gezellige  valkjes  Knaagje en edtih