13 mei 2025, 01:34:47

Man jaagt Pop van nest

Gestart door Bastiaan89, 15 juli 2014, 09:22:38

« vorige - volgende »

Bastiaan89

Goedemorgen allemaal,

Wij hebben twee tamme valkparkieten, Nacho (pop) en Cheddar (man) en we houden ze binnen in een kooi. Nu hadden we ze al eens zien paren en Nacho leek op zoek naar een nest (buiten de kooi). Nu hebben we afgelopen weekend, omdat Nacho eruit zag alsof ze zeer binnenkort eitjes zou gaan leggen een nestkastje gekocht voor in de kooi. Deze staat op de grond en ze accepteerde het al snel. Gisterochtend legde ze daar dan ook een eitje. Maar toen wij s'middags thuis kwamen zat geen van twee te broeden en het ei was koud. Nu zagen we Nacho dus steeds ernaar toe gaan, maar werd gelijk gevolgd door Cheddar en werd er steeds uit gejaagd. Hoe moeten wij hier mee omgaan? Zo zullen de eitjes nooit warm blijven. En als Nacho weer een nieuw ei gaat leggen vraag ik me ook af hoe dat gaat aangezien ze nog geen 10 seconden in het kastje kan zijn. Ik hoor graag jullie meningen.

valkparkiet.net

Rustig afwachten. Heel vaak start het broeden pas na het leggen van het tweede, derde of zelfs vierde eitje. En uiteraard: ze kunnen "er nog niet aan toe zijn" en helemaal niet beginnen met broeden!

De "19" dagen broeden moet je pas gaan tellen op het moment dat ze daadwerkelijk op de eitjes blijven zitten.

de_vogelkamer

Hey Bastiaan,

Ik had je al een mailtje gestuurd. Hoe gaat het nu? Laat hij haar al het broedhok in zodat ze haar volgende eitje kan leggen?

Groetjes Neline

Bastiaan89

Ze heeft het tweede eitje wel kunnen leggen gelukkig. Maar verder nog weinig verandering eigenlijk. Ik heb wat meer op zitten letten en het lijkt er ook wel op dat Cheddar meer uit interesse het kastje inloopt en Nacho uit reactie er gelijk uit rent. Dus het komt een beetje van twee kanten.
Mocht er verandering komen dan zal ik weer een berichtje plaatsen.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

de_vogelkamer

fijn dat ze in iedergeval haar eitjes kwijt kan. Ik denk dat het wel goed komt. Bij een eerste nestje snappen ze het soms nog niet helemaal en ze zijn nog jong  ;)

Bastiaan89

Het gaat inmiddels een stuk beter,

Hij jaagt haar eigenlijk niet meer van het nest af, en ze laat hem zelfs toe in het kastje. Wel gaat ze er dan soms nog uit omdat ze het eigenlijk maar niks vind.

Inmiddels heeft ze 5 eitjes gelegd waarvan er 1 helaas gesneuveld is, waarschijnlijk is er 1 van de 2 op gaan staan met een kleine ruzie in de kast.

Cheddar snapt nog niet dat hij ook kan broeden maar wie weet komt dat nog. Ook vraag ik me af of de eitjes wel bevrucht zijn. Mocht dat niet zo zijn dan is het jammer, maar aan de andere kant ook niet erg want een eventueel volgend nest zal waarschijnlijk beter gaan.

Bedankt voor de reacties!