Valkje 4mnd erg gemeen, misschien verkopen?

Gestart door xEmilyx, 13 juli 2014, 16:19:00

« vorige - volgende »

xEmilyx

13 juli 2014, 16:19:00 Last Edit: 13 juli 2014, 16:28:13 by xEmilyx
Hallo!

Ik heb mijn valkje Willem nu ongeveer 3 maanden. Ben er vol goede moed aan begonnen, alles in huis gehaald, Willem flink verwend en heb erg veel tijd met hem doorgebracht in de hoop een hele goede band met hem op te bouwen.
Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik nu op het punt sta waarop ik twijfel of ik hem nog wil houden of niet.

Ik kreeg hem toen hij 7 weken en zelfstandig was. Het begon super goed en na 2 dagen stapte hij al op mijn vinger. Maar na ongeveer 1 week begon hij echt heel agressief te doen zoals blazen en veel bijten. In het begin schrok ik daar van en heb ik ook een paar keer mijn hand teruggetrokken maar later deed ik dat niet meer. Ik negeerde het gewoon als hij het deed maar het werd steeds vaker en harder en ik wou niet dat mijn valkje mij de baas werd dus ben ik hem gaan straffen door te blazen alsof ik een kaarsje uitblies als hij beet (was een tip van een vogelkenner). Maar dat heeft niet geholpen want hij blijft het doen.

Hij is is nu ook op de sloop tour, alles wat ook maar een beetje los kan heeft hij binnen no time gesloopt. Zelfs mijn laptop die ik regelmatig nodig heb maakt hij helemaal kapot, al mijn toetsen heeft hij er al een keer uitgefloept waar door helft nog maar werkt. Ik word er gewoon een beetje radeloos van, ik geef hem echt veel aandacht en liefde de kooi staat de hele dag open zodat hij lekker kan spelen maar hij blijft zo doen, ik heb speciaal knaagspeeltjes gehaald in de hoop dat hij van mijn spullen af zou blijven maar alles maakt hij keer op keer kapot. Ik heb het er gewoon niet voor over dat een vogel al mijn bezittingen stuk maakt, ik bij alles wat ik goed bedoel in mijn fikken word gebeten en hij de hele boel op stelten zet.

Ik ben gek genoeg wel echt aan hem gehecht geraakt daarom vind het ik het zo lastig.
Ik merk gewoon dat ik hem meer en meer vervelend ga vinden. Als ik hem wegdoe voel ik me weer schuldig tegen over hem omdat ik normaal niet iemand ben die het opgeeft of dieren haalt om ze vervolgens weer weg te doen maar het is gewoon zo frustrerend. Want stel ik doe hem weg en hij doet ook zo bij zijn nieuwe baasje, dan gaat hij straks van baasje naar baasje en dat vind ik gewoon zielig. En nu begint school ook weer na de zomer waardoor ik het super druk krijg en niet meer zo vaak bij hem kan zijn, ik ben bang dat het dan nog erger word.

Hebben jullie tips waardoor ik zijn gedrag kan veranderen of is het een beetje vergaande glorie? Ik heb echt gevoel alles geprobeerd te hebben maar niets lijkt te helpen. Ik word er gewoon een beetje verdrietig van.
Ik wil echt alleen maar wat het beste is voor Willem maar het moet niet ten koste gaan van mij.

vanyascheide

Hallo,

Ik heb precies hetzelfde met mijn valkje. Hij is wel handtam,stapt goed op me vinger maar inderdaad sloopgedrag en bijterig.

Het sloopgedrag hoort bij de valkparkiet, zorg ervoor dat hij voldoende speelgoed heeft. Bij mij kijken ze niet om naar al dat dure speelgoed uit de winkel maar zijn ze een uur zoet met een veter. Je moet zelf goed opletten of hij/zij geen kostbare en schadelijke dingen kapot maakt, maar dat is eigenlijk met elk dier wel zo. En valkparkieten staan er ook echt bekend om, maar als je hem op het moment dat hij aan iets bijt wat jij niet leuk vind weg zet of in ze kooi zet en geen aandacht geeft, gaat hij dat snel genoeg snappen.

Ik heb ook een tijdje naar mijn valkparkiet 'geblaast' als hij beet of foei zeggen en met mijn vinger bij zijn snavel of zijn snavel zachtjes vasthouden, dit werkt gewoon niet en naar mijn ervaring maakt dit ze alleen maar bijteriger. Bijten doen ze overigens ook uit enthousiasme, ook al komt het voor ons, de mens, heel anders over. Ik zou proberen om je vogel te negeren. Op het moment dat hij je bijt zet je hem gelijk neer op de plek waar je bent. Je loopt zonder te zeggen of te blazen etc weg, een andere kamer in zodat je buiten zijn gezichtsveld ben. Na paar minuten kan je weer terug komen en kijken of hij gekalmeerd is, al is dit niet zo doe je hetzelfde, als hij wel gekalmeerd is beloon je hem door aandacht te geven of iets lekkers. Dit werkt echt bij mij vogel, hij vind het vreselijk al negeer ik hem.

Ik hoop dat het ook bij jou lukt! veel succes  :-*

valkparkiet.net

Een valkje is nooit "vals" of "bijterig" of zo uit zichzelf! Daar moet een aanleiding voor zijn. Dat kan zijn een "slechte" opvoeding tot handtam of zoals hierboven beschreven een "schrikreactie, terugtrekken". En blazen is helemaal verkeerd! Dan kan door een valk als zeer prettig of als zeer onprettig worden ervaren. Het is in ieder geval niet iets wat hem of haar in een natuurlijke omgeving (in een valkparkieten kolonie) kan overkomen. Niet doen dus!

En denk eraan: aanleren is veel eenvoudiger dan afleren. Maar ook fout gedrag is dus eenvoudig aan te leren. Vriendelijk doen, rustig praten, belonen van goed gewenst gedrag. Kooi staat hele dag open: maar dat geeft ook de mogelijkheid de hele dag ongewenst gedrag te vertonen. Zet de valk in de kooi gedurende lange periode's, haal 'm zo nu en dan eruit: geeft 'm dan alle aandacht, speel ermee, beloon 'm met trosgierst, een nootje. Klaar met spelen? Retour, de kooi weer in! Niet de kans geven je toetsenbord te slopen! Eenmaal aangeleerd: altijd leuk om weer te doen! Niet negeren als de valk uit de kooi is: eerst de kooi in, dan negeren!

Knagen: hoort bij een valkparkiet. Geef 'm wilgentakjes, hazelaarstukjes, trosgierst.