9 mei 2025, 00:39:13

nieuw valkje vreemd gedrag

Gestart door dimi859, 3 juli 2014, 12:08:06

« vorige - volgende »

dimi859

3 juli 2014, 12:08:06 Last Edit: 3 juli 2014, 12:19:31 by dimi859
Hallo Iedereen

Sinds kort heb ik een tam valkparkietje bij. Ik heb hem gekocht uit een winkel en toen ik hem zag was ik direct verkocht. Hij is vrij tam want komt graag uit zijn kooi, eet uit de hand en je kan hem echt overal aaien en zelfs heel je hand over leggen. Ondanks de vele vogels die er zaten bleef hij bij mij zitten. Na lang beslissen heb ik hem meegenomen.

Nu merk ik wel dat sinds een paar dagen hij niet op mijn schouder wil blijven zitten. ook niet (lang) op de vinger eigenlijk... Hij of zij (geen idee :p)heeft echt geen stilzittend gat zou ik maar zeggen terwijl dat in de winkel wel zo was ondanks die enorme drukte. Ik merk vooral dat hij constant van mijn schouder naar beneden klautert tot hij onder mijn hals zit en ik hem dus niet meer zie (dus eigenlijk onder mijn kin)

Ik begin dit toch wel een beetje vervelend te vinden want een handige houding is het niet en omtenduur springt hij eraf en probeert hij een stukje te vliegen( hij is gebout/geknipt) in de winkel dus ver kan hij niet vliegen. Desondanks is hij niet paniekerig dus het is niet echt angst dat hij heeft.
Ik vermoed dat het komt doordat ik eens achterover heb gezeten met hem en hem dan eens vastgehouden heb onder mijn kin in mijn handen en dan heeft hij zo geslapen een tijdje... Misschien ben ik daar in de fout gegaan en wil hij/zij dat nu constant ??? ???
Ik heb al geprobeerd hem constant terug te zetten op mijn schouder en snoepje(trosgierst) te geven maar op een mum van tijd kruipt hij weer naar beneden onder mijn hals.

Heeft er toevallig iemand raad mee en hoe ik dat best aanpak? Want het is toch een vrij vervelend iets vind ik. Het moet nog een vrij jong beestje zijn aangezien de verkoper zij dat hij nog maar 14 dagen alleen at. Het is een gele valkparkiet dus lutino ofzoiets eh?

Hopelijk zijn jullie wat met deze informatie

groeten dimi

edit1: ik heb het nog even "getest" en ik wil nog iets extra's meegeven. Hij blijft wel zitten op de schouder zolang ik hem aai/ bezighoud, maar als ik hem gewoon op de schouder laat zitten kruipt hij weer naar beneden  ::)

carco

Waarschijnlijk vindt hij dit gewoon een heel prettig plekje om te zitten.
Vind je het zelf minder, dan toch steeds op je schouder zetten zodat hij het gaat snappen dat jij dat plekje juist niet zo leuk vindt.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

dimi859

Ok dan zal ik dat volhouden Caroline :)
bedankt voor de info.

LXCX

Ik denk ook dat hij het erg naar zijn zin heeft daar en zich op z'n gemak voelt bij je. 1 van mijn valkjes kruipt ook heel graag onder mijn kin, het zal er vast lekker warm zijn. Het liefst wil ze dan continu knuffelen en kusjes krijgen. Als ik bezig ben en dus zelf rondloop en niet stil zit, dan zit ze  het liefst de hele tijd bij me op m'n schouder.
Mijn andere valkje daarentegen zit liever naast me en vraagt vanaf daar om gekroeld te worden op z'n kopje. Als ik bezig ben zit hij op de vanaf de kooi of op de kastjes toe te kijken, hij zit dus liever altijd op een afstandje.
Verschilt dus denk ik per karakter wat ze prettig vinden.
Groetjes Liza

jfvhl

Jawel, het klopt wel. Een van onze valken is een eigenwijs mormel, de directeur van het 'bedrijf" zeg maar.... Als ik hem op mijn borst zet, onder mijn kin, leg mijn hand over hem heen en lekker in zijn nekje rommelen, en dan staan we gerust een kwartier te kroelen. Dan is hij of ik het weer zat, gaat ie op de schouder, effe nakletsen en weer terug in de volière.......naar de anderen. Naar zijn vrouwtje die smachtend op hem zit te wachten, maar ook zij wordt steeds hechter... helaas zijn er nog een aantal die ook aandacht willen maar dat weer op een andere manier gekroeld willen worden. Ook daar wordt aan voldaan. Ik vind het heerlijk, zo beestje onder mijn kin, je arm er overheen en heerlijk ontspannen knuffelen.
Niks vreemds aan dit gebeuren.
gr. Jantina