29 april 2024, 19:48:16

Vragen over aanschaf valkparkiet

Gestart door PSVeindhoven, 16 juni 2014, 14:32:39

« vorige - volgende »

PSVeindhoven

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje ben ik aan het overwegen om een valkparkietje aan te schaffen. Een kennis van mij, die een valkparkiet heeft, stuurde een filmpje door van zijn vogel. Hierdoor ben ik geïnteresseerd geraakt.

Ik loop echter tegen een paar uitdagingen aan voordat ik een valkparkiet aanschaf. Thuis hebben wij namelijk twee katten; uiteraard gaat dit niet samen met een vogel. Daarom ben ik van plan de vogel op mijn slaapkamer te houden. De kamer heeft voldoende ramen en kan dus makkelijk geventileerd worden.

Een ander 'probleem' is dat ik op dit moment een opleiding volg. Ik ben hierdoor vaak overdag op school (meestal 4 dagen in de week). Uiteraard heb ik 's middags en 's avonds wel tijd voor de vogel en ook in het weekend, maar is dit voldoende?

Daarbij komt ook meteen mijn volgende vraag: doe ik er verstandig aan om een pop of een man te kopen? Het lijkt me hartstikke leuk als de vogel wat liedjes fluit of gewoon gezellige geluiden maakt. Maar soms moet ik ook leren en dan vraag ik me af of dit dan storend kan zijn? Doe ik er daardoor beter aan om een pop te nemen?

En tot slot, doordat ik soms niet thuis ben is het dan beter om twee vogels tegelijk aan te schaffen? Is dit niet wat veel voor op een slaapkamer en krijg ik ze dan nog wel hand tam?

Ik hoor graag van u, bij voorbaat dank!

PSVeindhoven

Kan iemand mij misschien helpen of van advies voorzien?

Bij voorbaat dank!

BvZwolle

Als ik je verhaal zo lees ben je erg druk en wil je de vogel op je slaapkamer houden... Allebei geen goede omstandigheden om aan een valkparkiet te beginnen. Daarbij komt dat elke valkparkiet geluid (soms lawaai) maakt en dat is voor je studie niet bevordelijk.

Ik zou er als ik jou was niet aan beginnen!!!

carco

Als je een valkparkiet op je kamer wilt, maar je bent zelf regelmatig weg zou ik er zeker 2 nemen. Dan 2 poppen of een koppeltje.
Het geluid daar kom je niet onderuit, dat is iets wat je voor jezelf af moet wegen voor je er aan begint.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




PSVeindhoven

Citaat van: BvZwolle op 18 juni 2014, 23:15:58
Als ik je verhaal zo lees ben je erg druk en wil je de vogel op je slaapkamer houden... Allebei geen goede omstandigheden om aan een valkparkiet te beginnen. Daarbij komt dat elke valkparkiet geluid (soms lawaai) maakt en dat is voor je studie niet bevordelijk.

Ik zou er als ik jou was niet aan beginnen!!!

Bedankt voor uw reactie! Tsja, wat is druk? Mijn schoolrooster verschilt per week waardoor het lastig aan te geven is hoeveel uur ik per dag gemiddeld van huis ben. Soms is het twee uurtjes, soms zes. Maar ik ga er vanuit dat meer mensen dit hebben (er moet toch ook geld verdient worden om de vogels te kunnen verzorgen?).

Dat ik de vogel op mijn slaapkamer wil houden is geen vrijwillige keuze maar het lijkt mij verstandig in verband met de katten die voornamelijk in de woonkamer leven. Ik kan me voorstellen dat een valkparkiet heel angstig kan worden van katten. Ook laat ik een vogel natuurlijk niet los als er katten bij zijn. Vandaar dat ik de vogel op mijn slaapkamer wil houden. Als ik een ionisator aanschaf zal de stofoverlast ook wel meevallen toch?

Citaat van: carco op 19 juni 2014, 09:50:25
Als je een valkparkiet op je kamer wilt, maar je bent zelf regelmatig weg zou ik er zeker 2 nemen. Dan 2 poppen of een koppeltje.
Het geluid daar kom je niet onderuit, dat is iets wat je voor jezelf af moet wegen voor je er aan begint.

Groetjes: Caroline.

Bedank voor uw reactie! Twee valkparkieten is waarschijnlijk wel beter, omdat het van nature groepsdieren zijn. Maar is dit niet te druk voor op een slaapkamer? En hebben ze dan wel genoeg ruimte?

Verder heb ik begrepen dat poppen rustiger zijn dan mannen, maar dat mannen liedjes kunnen fluiten en een aantal woordjes kunnen. Klopt dat?

Ik dank u beide voor uw adviezen, maar het brengt me nog meer aan het twijfelen haha. Ik heb inmiddels aan meerdere mensen raad gevraagd, waarbij de ene helft zegt dat het geen probleem hoeft te zijn en de andere helft het mij afraad. Ik hoop op meer reacties en adviezen!

carco

Het ligt eraan hoe groot je kamer is  ;) En je moet natuurlijk een ruime kooi hebben. Moet op zich kunnen. Ken er wel meer die dat hebben.
En druk.. mijn ervaring is dat een koppeltje minder druk is dan een man of pop alleen. Een man kan je inderdaad meer leren qua liedjes fluiten, maar een pop kan ook best luidruchtig aanwezig zijn.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




PSVeindhoven

Citaat van: carco op 19 juni 2014, 15:43:11
Het ligt eraan hoe groot je kamer is  ;) En je moet natuurlijk een ruime kooi hebben. Moet op zich kunnen. Ken er wel meer die dat hebben.
En druk.. mijn ervaring is dat een koppeltje minder druk is dan een man of pop alleen. Een man kan je inderdaad meer leren qua liedjes fluiten, maar een pop kan ook best luidruchtig aanwezig zijn.

Groetjes: Caroline.

Ik heb mijn kamer even opgemeten! Het is ongeveer 5 meter lang en 4 meter breed. Qua hoogte verschilt het omdat het een zolder betreft. Hoogste punt is ongeveer 2 meter.

Vandaag heb ik bovendien een boek besteld over valkparkieten zodat ik me nog iets beter kan inlezen. Daarna is het mijn bedoeling om eens bij een kweker langs te gaan. Dan kan ik zien hoe de vogels zijn. Wellicht hoop ik dan twee te reserveren (als ze nog niet allemaal weg zijn haha!). Als ik vervolgens terug kom van vakantie zou ik ze eventueel willen aanschaffen. Is dit een logische volgorde?

carco

Ik denk dat je goed bezig bent zo. Je gaat niet over 1 nacht ijs ;)

Groetjes: Caroline
Klik op het plaatje voor onze site!




PSVeindhoven

Ik ben vandaag bij twee tuincentra wezen kijken, maar de valkparkieten die ze daar hadden zagen er niet echt blij uit. Het viel me op dat ze stil op de grond zaten en dat ze allemaal niet geringd waren. Sommigen zaten zelfs te rillen van angst.

Het liefst wil ik binnenkort eens langsgaan bij een kweker om daar te kijken naar valkjes. Is het mogelijk om een afspraak te maken bij een kweker als je nog niet zeker weet of je een valke wilt kopen? Of moet je eerst een valkje reserveren voordat je langs mag komen?

BvZwolle

Waar woon je? Misschien heb ik een paar mooie valkjes voor je? Jong en daardoor makkelijk tam te krijgen!

PSVeindhoven

Citaat van: BvZwolle op 22 juni 2014, 20:42:26
Waar woon je? Misschien heb ik een paar mooie valkjes voor je? Jong en daardoor makkelijk tam te krijgen!

Ik woon in Amersfoort. Het liefst zou ik eerst komen kijken en daarna (indien mogelijk) twee parkietjes reserveren. Als ik dan terugkom van vakantie heb ik alle tijd om ze te ontvangen.

Zijn uw valkjes al handtam of moet ik dit nog helemaal zelf doen? Ik heb hier namelijk geen ervaring mee. Ik ben trouwens wel geïnteresseerd om eens langs te komen als dat mogelijk is.

carco

Je hebt in ieder geval gezien hoe het niet moet  ;)
Ik denk dat het per kweker afhangt of je er mag kijken. De meeste zullen er vast niet moeilijk over doen.
Gewoon een aantal benaderen zou ik zeggen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




PSVeindhoven

Citaat van: carco op 22 juni 2014, 22:28:46
Je hebt in ieder geval gezien hoe het niet moet  ;)
Ik denk dat het per kweker afhangt of je er mag kijken. De meeste zullen er vast niet moeilijk over doen.
Gewoon een aantal benaderen zou ik zeggen.

Groetjes: Caroline.

Bedankt voor uw reactie. Ik zal binnenkort eens opzoeken waar kwekers zitten en hen benaderen. Verder heb ik vandaag gekeken voor mooie vogelkooien. In gedachte heb ik gehouden dat de kooi groot genoeg moet zijn voor twee valkparkieten. Het liefst niet heel hoog maar eerder breed en diep.

Ik kwam op de volgende kooien uit, die helaas wel erg duur zijn:


Heeft iemand ervaring met deze kooien en zijn die een aanrader? Of zijn er goedkopere/betere alternatieven?

BvZwolle

Citaat van: PSVeindhoven op 22 juni 2014, 20:54:46
Citaat van: BvZwolle op 22 juni 2014, 20:42:26
Waar woon je? Misschien heb ik een paar mooie valkjes voor je? Jong en daardoor makkelijk tam te krijgen!

Ik woon in Amersfoort. Het liefst zou ik eerst komen kijken en daarna (indien mogelijk) twee parkietjes reserveren. Als ik dan terugkom van vakantie heb ik alle tijd om ze te ontvangen.

Zijn uw valkjes al handtam of moet ik dit nog helemaal zelf doen? Ik heb hier namelijk geen ervaring mee. Ik ben trouwens wel geïnteresseerd om eens langs te komen als dat mogelijk is.


Je mag altijd komen kijken! Ik maak ze niet handtam, maar na je vakantie zijn ze nog jong genoeg om handtam te krijgen.
Je kunt deze week komen kijken op dinsdag en donderdag. Daarna ben ik er een tijd niet meer. Maar ik heb bij het andere koppel alweer eieren en tot nu toe nog 6 jongen die te koop zijn.
Jongen genoeg dus na je vakantie!!!

Voor je kooi zou ik toch eens op marktplaats gaan kijken. Nieuw is onnodig duur. Daarbij vind ik een kooi met meer ruimte tussen de tralies wat diervriendelijker!

Groetjes Martijn

PSVeindhoven

Citaat van: BvZwolle op 23 juni 2014, 21:59:56
Je mag altijd komen kijken! Ik maak ze niet handtam, maar na je vakantie zijn ze nog jong genoeg om handtam te krijgen.
Je kunt deze week komen kijken op dinsdag en donderdag. Daarna ben ik er een tijd niet meer. Maar ik heb bij het andere koppel alweer eieren en tot nu toe nog 6 jongen die te koop zijn.
Jongen genoeg dus na je vakantie!!!

Voor je kooi zou ik toch eens op marktplaats gaan kijken. Nieuw is onnodig duur. Daarbij vind ik een kooi met meer ruimte tussen de tralies wat diervriendelijker!

Groetjes Martijn

Wederom bedankt voor uw reactie! Helaas zit ik deze week al vrij vol dus ik zie helaas geen mogelijkheid om dan langs te komen. Ik zal u nog een privébericht sturen om een verdere afspraak te maken!

Toen ik de kooi in de winkel zag leek mij de afstand tussen de tralies niet bijzonder klein, maar dat vind u dus wel? Het valt mij op dat in de winkels en op internet voornamelijk hoge kooien zijn te vinden i.p.v. diepe en brede. Heeft u misschien een suggestie voor een goede kooi?