11 mei 2025, 20:16:43

baby tot leven gekomen

Gestart door Goldy87, 5 juni 2014, 15:46:40

« vorige - volgende »

Goldy87

Hoi allemaal,

ik zag gisteravond dat een eitje is uitgekomen, maar buiten het broedhok. Daar lagen ook 2 andere eitjes, waarvan eentje ook uitkomende is (namelijk voor de helft uitgetikt). Ik heb de jonkie en de andere eitjes weer in het hok gelegd. Maar vanochtend lag de baby weer buiten het hok en nog wel helemaal uitgestrekt, dus dacht dat deze dood was. Ik durfde het even niet te pakken, ook de ouders die zaten nog in het hok. Na 5 a 10 minuten zag ik deze bewegen en heb daarna deze direct weer onder de ouders gelegd. Komt het nu wel goed? Toen ik uit huis ging lag de baby nog onder de ouders. Hoe kan dit gebeuren? Dat de baby ver van het broedhok lag? Iemand enig idee? En het andere ei is nog niet uitgekomen, hoelang duurt het voordat een tikkende ei uitkomt?

Gr. Nada

jfvhl

Er zijn een heleboel theorieën mogelijk. Ouders weten soms dat een baby 'niet goed' is en verwaarlozen of gooien het jong soms gewoon uit het nest, omdat zij instinctief weten dat het niet levensvatbaar of zwaar mankerende is. Het kan ook onkunde zijn van de ouders, vaak bij een eerste nestje. En een ei wat niet uit wil komen kan betekenen dat het jong niet sterk genoeg is om de schaal kapot te maken. Soms kan een beetje hulp geen kwaad en een beginnetje maken met een stukje kapot tikken. Ik weet niet of dit kwaad kan. Maar als het jong er niet uit kan gaat ie zeker dood -in het ei! En is ie gewoon niet sterk genoeg om te leven gaat ie ook dood. Dat is een keuze die je zal moeten maken. Ik weet niet of je allang vogels hebt, maar op den duur doe je dingen op gevoel en het is heel moeilijk voor een ander om je iets aan te raden, daarom geef ik je ook alleen maar ideeën, wat niet wil zeggen dat ik gelijk heb, maar doe je niks, dan gaat het ook niet goed. Iedere situatie is anders. Heel veel succes met wat je gaat doen. 
groeten, Jantina

Goldy87

Hoi Jantina,

dankjewel voor je reactie. De valkjes hebben de baby al 3 x uit de nest gegooid. Telkens als we deze terugplaatsen liggen ze er weer op alleen na een tijdje weer niet. Ook het andere (half doorgetikte ei) lag buiten. Ik denk dat ze bewust zijn dat deze 2 het niet gaan redden of de kuiken in het ei is al dood. We proberen de baby warm te houden met een deken, want een warmtelamp hebben we nog niet. Heel duidelijk dat deze niet geaccepteerd wordt door de ouders, erg jammer. Ik hoop dat we deze baby kunnen redden, maar schat heel eerlijk gezegd de overlevingskans erg klein, want las dat je een babyvalkje van jonger dan 2 weken moeilijk kan voeren (ik ga het proberen omdat ik toevallig nog handopfokvoer heb liggen).