8 mei 2025, 13:01:51

Hoe houd ik het eitje nu warm??

Gestart door ziralioness, 26 februari 2004, 00:15:03

« vorige - volgende »

ziralioness

26 februari 2004, 00:15:03 Last Edit: 26 februari 2004, 00:19:24 by ziralioness
Goed, daar ligt ineens een ei!!! (zie dagboek)

Dus, bij gebrek aan broedblok, gauw een mandje neergezet en hup eitje erin.
Maar... die koelt natuurlijk snel af...

Wat kan ik doen om hem warm te houden?

En, is een broedblok per se nodig, of kun je ze ook iets anders geven om in/op te broeden?

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

diederick

als het goed is houd je valkje die zelf warm en anders kan je er ook een lamp boven hangen die geeft ook warmte maar ik ben ook geen prof in dat soort dingne maar zo zou ik het doen

mischien komen er nog wel reakties van mensen die er veel verstand van hebben

gr diederick ;)

ziralioness

Kiko durft al wel op de rand van het mandje te zitten om te eten. Misschien gaat ze het eitje ook wel bebroeden.

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!

diederick

heb je al gekeken of het eitje bevrucht is

met een sterk lampje op schijnen en als je rooie dloedvaatjes zie is het bevrucht en als je niks zie niet maar het eitje wel laten liggen

Lique

Hoi Diane,

Als het eitje vandaag gelegd is, hoef je hem echt niet warm te houden
leg hem maar weer lekker terug, onderin de kooi, en als het kan morgen een nestkastje kopen. Daar kan je het eitje naartoe verplaatsen en zal ze daar meerdere eitjes in leggen.
het eitje zal nu nog niet bevrucht zijn, dat kan je pas met en dag of 3 zien.

groetjes Lique

ziralioness

Oh gelukkig... het eitje ligt nu ook gewoon weer in de kooi hoor, in een rieten mandje. Kiko heeft er wel ingezeten maar is niet blijven zitten broeden.

Ik vermoed dat zij degene ook is die het ei gelegd heeft.... de veren rond haar cloaca staan uiteen en ze krabt en knabbelt steeds aan haar onderlijf.

Morgen maar even een broedblok halen... Hopelijk kan ik er nu alleen wél een vinden voor valkjes!   :-/

Paul

Hoi Diane,

Zoals Lique al zei hoef je het eitje niet warm te houden als het net gelegd is.
Het beginnen van de ontwikkeling van het ei gebeurd pas als ze echt gaan broeden.
Een net gelegd eitje kan je dus bij normale temperatuur wel 2 weken koel bewaren en als je valkjes dan gaan broeden komt het gewoon uit.
Valkjes gaan ook vaak pas broeden bij het 2e of 3e eitje en tot die tijd laten ze de eitjes koud.
De eerste jongen komen dan ongeveer gelijk uit omdat het broeden tegelijk begint.
DUs als je een broedhokje hebt gewoon het eitje daar in leggen dan legt de pop de rest van de eitjes er vaak naast.

Groetjes, Paul

ziralioness

Helaas helaas, weer geen broedblokken kunnen vinden!  :(
Ik zoek me suf maar geen enkele winkel hier heeft één voor valkjes.

Echt :censuur... maar ik blijf proberen.

Paul

Hoi Diane,

Als je een beetje handig bent kan je het zo zelf maken dan zijn ze vaak ook veel steviger dan de gekochte.
Ik heb hier een beetje beschreven wat je er voor nodig hebt met de maten erbij.
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=Huisvesting;action=display;num=1076953746
Misschien kan je er wat mee of kan je je vader of vriend aan het werk zetten :-)

Groetjes, Paul

Speedy

Hoi Zira,

Hoe gaat het nu met het eitje? Zijn er inmiddels al meer gelegd?
En heb je nu al een broedblok?
Hier kun je ze wel kopen hoor, die 6 kantige, maar ja dat is niet in jou buurt.
Je zou kunnen vragen of ze die willen bestellen voor je.
Ze kosten 12.50 en het bestelnummer van zo een blok is: 020 4883 het heet valkparkietenblok.

Succes ermee,
  Trudie