29 april 2024, 00:46:14

adhd gedrag

Gestart door zwaluw, 23 mei 2014, 23:00:51

« vorige - volgende »

zwaluw

Onze valkjes hebben sinds 10 dagen 3 jongen. De eerste twee zijn op dezelfde dag geboren, de derde na drie dagen. Ze worden goed verzorgd. Zowel de jongen als de ouders eten zich een slag in de ronte.
Maar nu het gedrag van het vrouwtje. De kooi staat bijna de hele dag open. Dit ging altijd goed omdat de vogels in en rond de kooi klauterden en speelden. Af en toe vlogen zij uit en trippelden dan over de tafel en de vloer. Maar sinds er jongen zijn. wil het vrouwtje overdag niks anders meer. En dat is gevaarlijk. Als ik de kooi dicht doe blijft ze gillen. Als ik hem opendoe wil ze op het vloerkleed lopen. Behalve dat dit gevaarlijk is, omdat wij heen en weer lopen, poept ze alles onder. Vroeger peopten ze ook maar dat was af en toe. Maar nu eten ze zo veel, dat ze een vat zonder bodem lijkt en ik blijf poepjes ruimen. Ik heb de achterkamer al tot hun beschikking gesteld en dat proberen af te bakenen met een gordijn zodat ze niet naar de voorkamer fladderen, maar dan gaat ze weer gillen. Is dit normaal? Ze is zo wild! En is dat vele eten normaal? Ze eten echt enorm veel! Ze krijgen gemengd zaad, en krachteivoer. Extra vitamientjes in hun water, en grit.

de_vogelkamer

dat ze zoveel eet is normaal. Ze moet haar jongen voeren en die eten ook behoorlijk veel. je hebt nu ineens 5 hongerige bekkies in plaats van 2, dus dat is al dubbel zo veel  ;)
ik denk dat ze vanwege haar jongen de kooi zoveel mogelijk schoon probeert te houden en dus steeds buiten de kooi poept. zo blijf je inderdaad poep rapen. en het zijn vast ook niet van die kleine hoopjes.. :-X

Het lijkt erop dat ze buiten de kooi op zoek gaat naar eten voor haar jongen, daarom wil ze er zo graag uit.
het zou goed zijn om haar wat meer aan te bieden. Ikzelf geef de valkparkieten als ze jongen hebben volkorenbrood, meergranen- en notenrijst (gekookt), andijvie, gekiemd zaad, eivoer. en, zoals altijd aanwezig, hun zaadmengeling, sepia, grit, maagkiezel en een mineralenblok.
Al dat zachte voer (brood, rijst, kiemzaad, enz.) voeren ze graag aan hun jongen. Wanneer dat op is wordt ik er ook meteen van op de hoogte gebracht doordat ze gaan gillen  ;D

ik raad je wel aan om ze meer aan te bieden. groenvoer is belangrijk om te gaan geven. ook een sepiaschelp is belangrijk, zodat de jongen voldoende calcium binnenkrijgen.

Groetjes Neline



zwaluw

bedankt voor je reactie. Ze hebben zo'n roze blok hangen in hun kooi waar ze van af schrapen. is dat sepia? Groenvoer eten ze weinig. Krijg het er niet in. Alleen een beetje brocoli, of een blaadje lof, en dan nog zeer weinig. Heb al alles geprobeerd.  Ze hebben een grote bak gemengd zaad staan wat ik steeds bijvul, en een apart bakje eiwitkrachtvoer wat elke dag opgaat. Dat van bruinbrood of rijst wist ik niet, ik ga dat geven! Kiemzaad???????

de_vogelkamer

nee, wat je beschrijft is een mineraalblok. sepia is wit. je kunt er in de dierenwinkel naar vragen. Ze hebben het in elke dierenwinkel.

kiemzaad zijn zaden die je laat kiemen. als je het intypt op google vind je veel sites die je vertellen hoe het moet. vaak hebben ze in de dierenwinkel ook wel speciaal "kiemzaad" die je kunt gebruiken om te kiemen.

Als ze geen groenvoer lusten kun je ook graszaad proberen. Dat zijn van die sprietjes met zaden die je tussen het gras in ziet staan, vaak vinden ze dat wel erg lekker. Ook paardenbloembladeren zijn ze bij mij gek op. ook heel gezond. of vogelmuur of herderstasje.. allemaal dingen die je gewoon kunt plukken  ;D Maar let wel op dat je het goede plantje plukt, niet alles is natuurlijk gezond voor ze  ;)

als je brood gaat geven, kun je het beste brood nemen waar je veel zaden in ziet zitten. En van het rijst kun je notenrijst en meergranenrijst van het merk "lassie" nemen. Ligt in elke supermarkt wel, denk ik.

Succes!