26 april 2024, 08:44:22

BEEESTJES

Gestart door yentltjeh_fluppekeh, 25 februari 2004, 20:28:42

« vorige - volgende »

yentltjeh_fluppekeh

eyz!
ik heb pas punchke weggedaan naar mijn tante...
maar terwijl ze nog bij ons zat en nu nog terwijl ze daar is, plukt ze zich tot bloedens toe.er is een dierenarts pas geweest voor hun honden en die heeft ineens naar de vogel gekeken. Die zei dat punchke beestjes heeft  :o! Ik weet niet wat voor een beestjes,jullie waarschijnlijk wel. Geen enkele vogel in de volière plukt zich bij mij weten, maar zou het kunnen dat....?

weet er iemand wat ik moet doen????? HELP!!! :o

yentltjeeh

hey mensen, ik had totaaaaal geen beestjes gezien bij punch... ik heb hier al enkele berichtjes over gelezen maar k kan er niet meer aan uit...

grtz

Paul

Hoi Yentl,

Met beestjes zal luis of mijt bedoeld worden.
Vaak als je tijdens het slapen een velletje papier onder de bewuste valk legt en je kijkt de volgende dag dan zie je zwarte puntjes liggen als ze luis of mijt  hebben.
Bij lichte kleuren valkjes kan je even de vleugels sprijden en tussen de veren kijken dan zie je ze vaak ook zitten.
Je kan er spray voor kopen daar spuit je ze mee in dat om de 10 dagen een paar keer herhalen dan verdwijnen ze.
Ook moet je de kooi helemaal bespuiten vooral in hoeken en kieren.

Groetjes, Paul

yentltjjeeeh

heykes...
erg bedankt voor je berichtje paul... maar mss een probleempje? mijn vogels zitten in een volière... hoe moet ik het dan doen?

grtz Yentl

yentltjeh

hoi allemaal,
volgens mij heeft punchke helemaal geen beestjes, de dierenarts zei niet eens wat voor beestjes het waren! ze pikt zich op haar buik tot bloedens toe maar dat is het dan ook... en geen enkele andere valk bij ons doet dit. Dus zou het kunnen dat ze verenpikken heeft, alhoewel ik het raar vind dat ze zich dààr alleen plukt én dan nog tot het helemaal open ligt...

waarom zou ze dit doen???

ik kan er echt niet meer aan uit!
groetjes Yentl

Inger m

26 februari 2004, 21:25:09 #5 Last Edit: 26 februari 2004, 21:26:12 by Cinnamon_valk
Hoi,
Ik zou haar nog eens goed laten onderzoeken door een goede vogelarts, want dit is geen normaal gedrag (ook niet voor een valk die veren plukt). Deze vogel heeft duidelijk ergens last van of zit niet goed in d'r vel. Mss heeft ze een schimmelinfectie of een ander huidprobleem, dat irriteert. Hiervoor moet ze behandeld worden. En zolang je niet weet wat het is, kan het ook nog eens besmettelijk zijn voor je andere vogels, mss kun je haar apart zetten? Probeer in iedergeval zsm de oorzaak te achterhalen voordat je gaat behandelen!

Soms is het overigens lastig om luizen/ mijten te herkennen. De witte doek helpt vooral bij bloedluizen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Yentl,

Ik heb hier ook valkjes die zichzelf de veren plukken helaas :-(
Ik ben er toen ook mee naar de dierenarts geweest en ze hadden ook een schimmelinfectie maar dat heb ik behandeld maar ze blijven toch plukken.
Alleen plukken ze alleen de veren ze pikken hun huid niet open gelukkig.
Een goede vogelarts neemt een veertje van de vogel en zet dat dan op de kweek en kan dan precies vertellen of ze last hebben van een schimmel.

Groetjes, Paul

yentltjeh

hey,
flup & quick lijken het ook te doen nu...maar ze pikken niets open, alhoewel ik het bij flupke toch betwijfel, bij kyra lijkt er ook iets op duiken. flupke pikt zich volgens mij ook in haar nek. k heb al eens over een vogelarts begonnen en mijn moeder wil zich er nu al niet meer mee moeien...

groetjes Yentl

Inger m

28 februari 2004, 15:55:27 #8 Last Edit: 28 februari 2004, 15:58:41 by Cinnamon_valk
Tja, als je dieren hebt, betekent dit ook een verantwoordelijkheid ook als ze wat mankeren. Ik zou proberen een goede dierenarts in de buurt te zoeken die ervaring heeft met vogels om de veren/ huid te laten onderzoeken. Mochten inderdaad de andere valken van hetzelfde last krijgen, dan is het besmettelijk en moet je de besmette vogels zo snel mogelijk apart zetten, onderzoeken en behandelen. Anders even goed in de gaten houden en de veren goed nakijken.

Het kapotbijten van de huid is echt niet normaal en er zal wat aangedaan moeten worden, want een vogel heeft er duidelijk last van.

Het zou kunnen dat de vogel wat gestresst is na de verhuizing. Zit de vogel nu ineens alleen, terwijl hij andere valken om zich heen is gewend? Ik ben er zelf geen voorstander van om vogels die normaal in groepen leven (zoals valkparkieten) alleen te houden. Misschien is een maatje een idee (als het niks ernstigs is?)


Succes!
gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

yentltjeh

hey inger,
mijn vader vindt dat de valkjes er erg gezond uitzien. dat is ook wel zo... maar bij flupke lijkt het me te beginnen, en bij quick ook... het is alleen niet zo duidelijk... ik hou hun veren zeker in de gaten, wat er dan nog gebeurd zal ik dan moeten zien... ik denk dat we eerst gaan afwachten of het middeltje bij punchke zal werken... want niemand gelooft me als ik zeg dat hij geen beestjes heeft en dus gaan ze hem bespuiten met zo'n anti-beestjesmiddel ( ::))

als het zo is zal ze waarschijnlijk last hebben van die "beestjes", maar er valt nog niet veel te zien bij onze vogels, het is nog maar slechts een vermoeden bij flup & quick. Punchke zit nu bij Jipke, een oud dwergpapegaaitje. Wat opvallend is, is dat hij daar een heel bad heefd genomen (hij zit binnen, buiten zetten we in de winter geen badjes en sprayen we ze nooit, dit doe ik wel pas als het warm genoeg is). ze wreef zich nl. met haar buik en al helemaal tegen de bodem, het deed haar goed, zei m'n tante, terwijl jipke alleen zijn snuitje in het bad steekt

wat jipke betreft, ze doen elkaar geen kwaad, jipke is ook bijlange niet zo'n agressief papegaaitje. behalve bij de etensbak enzo natuurlijk wel, maarja da's wennen. jipke pikt punchke bijlange niet. dus dat zit o.k. jipke plukt zichzelf helaas wel, maar dat heeft niets met punch te maken. jipke wordt ervoor behandelt.

misschien dat hij dan toch luis of mijt zal hebben, ik weet het ook niet meer en het zal allemaal afwachten zijn...

meer kan ik nog niet vertellen

groetjes Yentl

yentl en flupke

je ziet het nu toch wel dat sommige valkjes in onze volière er last van hebben... maar door wat komt het... had die valk al beestjes toen ze hier kwam (punchke) of zijn het de muizen die ik niet geklopt krijg (tis echt wel erg... we weten nog altijd niet waarlangs ze komen... heb er pas nog een zien wegrennen naast de volière) of kan het andere oorzaken hebben??? en wat moet ik nu met de volière doen???

grtz

yentl

ik twijfel me eraan kapot!!!
ik denk bijlange niet dat ze beestjes hebben!!! ik heb onder Flup en Sparkel hun vleugels gekeken (ik dacht dat zij het ook hadden zitten) maar GEEN BEEST TE ZIEN! helemaal niet op de lijn tussen de vleugels! en mijn vader heeft er ook naar gekeken die zag ook helemaal niks! het moet dus een andere reden zijn waarom punch dit doet! ik heb nog geen nieuws van haar vernomen nu ze bij mn tante zit... k hou jullie wel op de hoogte zeker! maar ik had de laatste week superveel voor school  te doen dat ik gewoon geen tijd heb gehad!

groetjes yentl

chico

 :-/
Hallo vogelvrienden,

Mijn vriend en ik hebben sinds 2 weken een jonge valkparkieten van (nu) 8 weken. Het viel ons na een paar dagen op dat hij wel erg veel sliep. 's Avonds had ik hem op mijn schouder zitten en zagen we een langwerpig beestje lopen. Het meisje uit de dierenwinkel zei dat het dus zeer waarschijnlijk een bloedluis was. Ik heb er een spuitbus voor mee gekregen en wat extra vitamines zodat hij weer op krachten kan komen. Verder hebben mijn vriend en ik ook alle luisjes of nimfen (we weten niet zeker wat we zien) weggehaald. Dit blijven we ook steeds controleren en blijven ze weg halen. De kooi is ook ontsmet.
Chico eet en drink wel heel erg goed en hij is ook best ondernemend.
Is er nog meer wat we kunnen doen om de luizen weg te krijgen?? Kan iemand misschien ook vertellen wat we zien, de luizen of de nimfen? De beestjes zitten op de vleugelveren.
Verder hebben we het probleem dat we een van de week logeetje krijgen: een zeer tamme grasparkiet. Moet deze ook bespoten worden zolang hij bij ons is??

Hopelijk is er iemand die ons kan vertellen hoe te handelen, want ook al woont chico nog maar kort bij ons, we willen hem absoluut niet meer kwijt!!

Groetjes van Linda
 :(

Paul

Hoi Linda,

Meestal helpt het spuiten met die spray heel erg goed.
Ik denk trouwens niet dat het bloedluis is maar eerder vedermijt omdat ze op de veren zitten.
Bloedluis zit op het lijfje van de vogel en zuigt zich vol met bloed waardoor de vogel bloedarmoede kan krijgen.
Als je de vogel en de kooi inspuit moet je dat na 2 weken herhalen om eventuele eitjes die nog uitkomen ook te doden.
Ik denk daarom ook dat je de grasparkiet niet hoeft te behandelen als je die in een apparte kooi hebt zitten tijdens zijn vakantie.
Houd het in elk geval goed in de gaten of je nog beestjes ziet maar ik denk dat je die na het spuiten niet snel meer ziet.
Pas ook op dat je niet op het voer en water spuit dat is niet goed.

Groetjes, Paul