18 juli 2025, 14:57:32

kromme teentjes!

Gestart door kok_roy, 25 februari 2004, 17:24:35

« vorige - volgende »

kok_roy

25 februari 2004, 17:24:35 Last Edit: 25 februari 2004, 17:25:10 by kok_roy
Ik heb vanochtend een valkparkiet gekocht op de kleindierenmarkt in Barneveld... maar ik kwam er net achter dat deze bonte pop beetje rare teentjes heeft. Hier de foto:

Wat kan ik hieraan doen? Is het erg, waar komt het door. Ze zit ook zo op een zitstok met dat ene teentje onder de andere teentjes...
Kan je dierenarts deze gewoonte afleren door iets over de teentjes te plaatsen ofzo? Graag snel een reactie groeten Roy

Lique

25 februari 2004, 17:39:37 #1 Last Edit: 25 februari 2004, 17:57:18 by Angelique
Hoi Roy,

omdat dit aan beide kanten zit, komt het niet door het ringen.
Gebroken zijn ze ook niet.
Het ziet eruit als misvorming. Als hij echt op de pootjes staat en de teentjes zitten eronder, kan dit naregevolgen hebben. De tenen kunnen schuren en de teentjes kunnen daardoor gaan bloeden.

Ik zou totaal niet met deze valk gaan kweken.

verder zal je naar een DA moeten, of de valk weer terug brengen.
Misschien is het verstandig dat de DA de 2 teentjes operatief verwijdert, om verdere problemen te voorkomen, of laten spalken, zodat de teentjes een andere kant op gaan staan.
Wat beter is, zal je aan Dr. Feld moeten vragen, hij heeft er de beste kijk op.

groetjes Lique

kok_roy

lekkere geldverspilling :o! ik weet ook echt niet meer hoe die verkoper er uit zag en ik denk dat niemand deze valkparkiet wil hebben voor 10 euro ofzow (?) :(

Lique

25 februari 2004, 18:31:33 #3 Last Edit: 25 februari 2004, 18:32:35 by Angelique
Hoi Roy,

Ja, dat soort dingen gebeuren, en juist op beurzen.
Het is sneu voor het valkje, alleen had je beter moeten weten, toen je het valkje kocht.
Juist de teentjes ed controleren.
Een goede kweker zal dit ook laten zien. Borstbeen laten voelen, bekijken, onder de vleugels laten bekijken, teentjes tellen met nageltjes ed.

maar waar ik het niet mee eens ben, is dat je gelijk ervanaf wilt.
Je heb een ongelooflijk snelle koop gedaan, en in jouw ogen een slechte koop terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn.

Maar nu zadel je een ander op met afwijkingen, die jij niet hebt gezien. (niet verkeerd bedoeld).

Ik vind dat je nog maar goed moet nadenken, om hem tam te maken ofzo, maar een bezoek aan Dr. Feld heeft hij zeker nodig.

Maar geldverspilling, dat woord is hier totaal niet op zijn plek.
Het komt nogal raar over, je wilt wel een valk kopen, en ermee kweken, maar als hij wat mankeert is het geldverspilling. Dit vind ik niet kloppen.

groetjes Lique

kok_roy

nee oke... maar ik baal er gewoon van... voordat ik nu pas naar die markt kan wordt het mei :(

ik heb er wel op gelet... maar het is me niet opgevallen! geldverspilling vind ik ook niet het goede woord... maar je wilt graag een mooie bonte valkparkiet wilt voor het kweken, baal je ervan als zij zo'n afwijking heeft. Ik zie het wel even... maar ik zet hem wel te koop

Lique

Hoi Roy,

Daarom is het ook zo belangrijk om een valkje voor aankoop goed te observeren, overal op letten, hoe hij eruit ziet, gedrag, maar ook naar de pootjes.
misschien heeft de bonte er wel helemaal geen last van, maar er zal toch een DA naar moeten kijken.
Ik vind ook dat een nieuw baasje daarvoor moet zorgen.
ik denk dat je dat in de voorwaardes moet zetten.
En desnoods dat hij gratis weggaat, maar wel dat hij naar de DA gaat.
Het heeft je dan wel geld gekost, maar je geeft al aan dat je hem niet zelf wilt houden. Het kost je hoe dan ook geld.

groetjes Lique

kok_roy

ik heb besloten om haar te houden... het is natuurlijk jammer maar het gaat om het uiterlijk van de vogel... dat ik er niet mee kan kweken, is geen probleem. Ik zal er nog wel een valkparkiet bij kopen. Ik zal dan eerst moeten zorgen dat dit mannetje een stelletje word samen met de aankomende pop... maar dat zie ik dan nog wel.

Lique

Citaatmaar stel dat ik WEL ermee zou kweken... heb ik dan zeker weten jongen met dezelfde soort gewoonte dat 1 teentje onder de andere zit?
nee, je kan dan mazzel hebben, dat de jongen gezond zijn.
Maar het kan ook zijn dat de valk niet vruchtbaar is.
ook kan zijn, dat de misvormingen overgebracht worden.

Lique

Citaatik heb besloten om haar te houden... het is natuurlijk jammer maar het gaat om het uiterlijk van de vogel... dat ik er niet mee kan kweken, is geen probleem. Ik zal er nog wel een valkparkiet bij kopen. Ik zal dan eerst moeten zorgen dat dit mannetje een stelletje word samen met de aankomende pop... maar dat zie ik dan nog wel.
Ik ben blij dat je de valk houdt. Alleen zal je wel even aan de DA moeten vragen wat het beste is voor haar, ivm de teentjes.
Misschine zegt hij wel dat ze er helemaal geen last van heeft. Je weet niet hoe raar het kan lopen.
Maar ook voor je eigen gemoedsrust zou ik naar de DA gaan.
En dit hoeft helemaal niet veel te kosten. Jij woont meen ik ook vlak bij dr. feld, dus dat is ook te doen.
Hij heeft zulke pootjes vast vaker gezien, en weet wat het beste voor de valk is.

groetjes lique

kok_roy

ik zal hem binnekort bezoeken.... maar is het dan zo dat als je met die valkparkiet gaat kweken... dat je dan net zulke jongen kan verwachten? Ik ga er niet mee kweken hoor maar ik wil het gewoon even weten wat de risico's zijn?

Paul

Hoi kok_roy,

Vaak door inteelt krijg je misvormde pootjes en als je daarmee verder kweekt kunnen de jongen dat dus net zo krijgen.
Maar het kan dus ook zo zijn dat de teentjes door een andere manier misvormd zijn dat dat dus niks met inteelt te maken heeft en dat het niet erfelijk is.
In dat geval kan je dus gewoon kweken met de vogel.
Dr Feld is echt een toparts voor vogels en als je het aan die vraagt kan ie zeker wel zeggen of ermee kweken verantwoord is.
Het zou namelijk heel erg zijn als je jongen hetzelfde zouden hebben dat wil niemand matuurlijk.
Maar een valkje kan zelfs met 1 poot nog goed overleven dus vaak hebben ze van een krom teentje al weinig last maar het is wel kwetsbaar als het zo raar zit.
Zoals Lique al zegt kan je er beter mee naar dr Feld gaan.
Het is natuurlijk geen kwestie van acuut levensgevaar maar je kan er beter niet te lang mee wachten.

Groetjes, Paul

kok_roy

Oke, weet iemand hoeveel het spalken kost?

Inger m

Ik vraag me af of het nog zin heeft om te spalken bij een volwassen, volgroeide vogel, aangezien waarschijnlijk ook de tenen al vergroeid zijn en al in een vaste stand staan, zolang de vogel geen last heeft van de kromme poten zou ik het niet doen, is dat wel zo dan weet een goede DA daar meer van.

Mss is het gebroken geweest en niets aangedaan, waardoor het op een verkeerde manier hersteld is.

Overigens kan vit. B gebrek (tijdens opgroei) ook een oorzaak zijn van kromme tenen/ poten, maar ik weet niet of dat er zo uitziet.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Pucky

Ik zie er eigenlijk niks van alle valkjes hebben kromme nageltjes om mee te klimmen? Heb je geen duidelijke foto van je vogeltje?

Groetjes,
Hester

kok_roy

je moet het zo zien... zoals die foto die houding van de teentjes zo ZIT hij ook op een zitstok... dat ene teentje blijft eronder ook als hij zit enzovoort... ze heeft geen pijn, gelukkig...