8 mei 2025, 20:12:42

schreeuwende valkparkieten

Gestart door xBountyKokos, 7 mei 2014, 08:11:18

« vorige - volgende »

xBountyKokos

Hoi,

Ik had al een tijdje 1 koppeltje valkparkieten in mijn voliere, een geparelde witmasker pop en een albino / lutino witmasker man. deze zijn +- 2, 5 jaar oud maar bleken nog nooit iets te hebben gedaan qua broeden.

Bij mij eten en slapen ze wel samen maar de pop jaagd de man wel weg als hij wil kroelen of naast haar wil zitten. Ze pikt dan met haar snavel naar hem.  :-\ Ook als hij op haar af komt lopen via de takken loopt ze vaak weg.
De man ging af en toe ( max 5x gezien die gehele tijd ) even bij de broedblokken zitten fluiten maar daar bleef het dan bij. Toen heb ik besloten er nog een man en pop bij te zetten. Dit zodat ze wat keuze hebben qua partner. De pop is ook een geparelde witmasker en de man een (lichtelijk) bonte witmasker. Deze zijn een jaar oud en zitten er nu een week bij. Het is natuurlijk nog een beetje wennen voor de nieuwe valkjes maar het gaat over het algemeen wel goed. (Jagen elkaar nog wel een beetje weg als ze dichterbij komen dan 10/20cm maar vallen elkaar niet aan. )
De man zingt zelfs grotendeels van de dag, en dit is bijna altijd voor mijn albino man. Wat eigenlijk best grappig is.  ::) Deze komt vaak ook kijken als de bonte man zingt. De albino jaagd hem wel weg zodra de bonte valk zijn kopje aanbied om te kroelen. ( mijn albino is ook veel rustiger en vertoont geen macho gedrag, zal het dan toch een pop zijn?)

Nu is het zo dat het elke ochtend (vanaf 06:15!) Schreeuwen is in de voliere. Vooral mijn nieuwe pop begint ermee en de andere reageren er dan vaak op. Dit kunnen ze met tussenpozen volhouden tot max 09:15. Dit is dus 3 uur. Ook savonds rond de tijd dat het schemerig word schreeuwen ze 1, 5 uur.
Waarom ze dit doen weet ik niet, er is geen kat of iets anders waar ze bang van kunnen zijn. Is dit omdat alles nog een beetje nieuw is of kan het een andere rede hebben? En Wat zou ik kunnen doen om het te stoppen? Als het zo blijft ben ik bang dat ik ze niet kan houden terwijl ik ze echt heel leuk vind.  :(