9 mei 2025, 01:10:28

oververmoeidheid door broeden

Gestart door Ploezebiest, 7 mei 2014, 13:38:54

« vorige - volgende »

Ploezebiest

Hallo,

Sinds maart hebben wij weer gezellig een valkje in huis.  :D
Dit is de tweede, eerst hadden wij een mannetje. Die is helaas een aantal jaren geleden gestorven. Dat was echt ons maatje.
Nu hebben we er weer één en dit is een vrouwtje. Ook net zo leuk. Maar wat een verschil qua gedrag. Ze is via via bij ons gekomen en heeft een boel meegemaakt. Waarschijnlijk veel alleen gelaten, kooi was erg smerig, en ze was heel bang in het begin. Ze is er nu drie keer uit geweest om te vliegen maar dit is zo vermoeiend. Ze is dit helemaal niet gewent. Maar het lukt al aardig en begint ons te vertrouwen. Ze laat ons zelfs krauwen, dus is best tam.
Nu ze een beetje begint te wennen na een maand, heeft ze inmiddels 6 eieren gelegd. Dit is natuurlijk een goed teken, want ze heeft het blijkbaar goed bij ons. Maar nu komt het volgende. Wij hebben totaal geen verstand van eieren leggende vogels. Via jullie site heb ik heel veel info op gedaan. En ik vind het super dat jullie er zijn. Tot aan het tweede ei ging alles ook goed, maar bij het derde werd ze heel moe en kreeg een enorme dikke kont. Ik dacht die gaat dood. Dachten aan Legnood. We hebben de andere eieren toen weggehaald en haar actief gemaakt zodat het derde ei eruit kon. Dit lukte. Hierna ging het een tijdje goed, maar ze legde toen weer eieren. Toen heb ik de oude eieren teruggelegd, maar nu naar het zesde ei, begint het euvel weer. Ze is nu zelfs zo moe dat ze iedere keer bijna van de stok afvalt. Ze slaapt veel, waarschijnlijk omdat ze s' nachts broed. Heel zielig. Je kunt haar ook zo benaderen, en uit de kooi halen, ze gedraagt zich heel afhankelijk. Ze eet en drinkt wel, maar niet met volle overgave. Er ligt grid, eivoer, trosgierst, en normaal voer. daarnaast krijgt ze elke dag vers water. Dus er ontbreekt niks volgens mij. Wat kunnen we het beste doen, heeft iemand ervaring met een pop alleen. We proberen het broeden en eieren leggen ook te demotiveren, maar dit is tegen het natuurlijke gedrag in.

Wie o wie kan ons helpen.
Bedankt alvast voor eventuele reacties.

Ploezebiest Kuifje 

smiley

direct naar een vogelarts met haar gaan dit is niet goed .
ze heeft waarschijnlijk legnood !!
En daar moet snel iets aan gedaan worden ,wacht niet te lang anders zal ze het niet overleven.
Is het geen legnood dan zal de arts haar wel iets  geven om haar op te peppen .
Er moet ook een kalkblok en een sepia in haar kooi komen te hangen .

Succes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Ploezebiest

Hallo Conny,

Bedankt voor je snelle reactie.
Maar legnood zie ik niet echt.
Ze heeft nu geen mega dikke bult, en dat was de vorige keer wel.

Ik denk toch dat ze oververmoeid is, vanmiddag contact met valkparkiet.com en die zei ook dat ze van hele nacht broeden moe kon zijn. Net toch de eieren maar weggehaald en iets te eten gegeven uit de hand, en wonder boven wonder ze knapt hierdoor weer op. Zit meer leven in, en hangt niet meer zo in mekaar. Zit rechter op haar stok. Ze zit nu zelfs zelf te eten. En poetst haar veren heel voorzichtig weer. Maar slaapt toch nog erg veel. Ik schrok wel heel erg. Ik dacht echt die legt het lootje. Daarnaast had ik ook gelezen dat als je haar nu gaat vervoeren, ze nog meer stress kan krijgen. Met een hartaanval tot gevolg. Dus ik wacht af en hou haar gewoon goed in de gaten. Ze is wel heel aanhankelijk als ik bij haar kom zitten komt ze gelijk naar me toe, de schat.

Nogmaals bedankt voor je reactie.
En ik hou het in de gaten, ook wat betreffende Legnood.
:)

de_vogelkamer

Van een hele nacht broeden hoort ze niet zo moe te zijn. het is heel normaal dat ze op een nestje een hele nacht broed. Bij mij broeden de popjes de hele nacht en de mannetjes de hele dag (en worden dan af en toe afgewisseld door het popje zodat ze kunnen eten). maar de popjes zijn dan gewoon actief overdag. van broeden worden ze niet moe. het leggen van eieren kost echter wel veel energie. nu kan het goed zijn dat ze nog een ei moet leggen. maar het kan inderdaad ook zijn dat ze legnood heeft, dus hou het goed in de gaten en neem op tijd contact op met een vogelarts.
De eitjes kun je vanaf nu beter laten liggen. Als je ze weghaalt blijft ze constant eieren leggen en dat put haar natuurlijk gigantisch uit. Het is beter om haar te laten broeden op haar eieren. na een week of 4 stopt ze vanzelf met broeden en dan kun je de eitjes weghalen.

succes met je kleine knuffelkont  :-*

groetjes Neline

Ploezebiest

Hallo Neliene,

Jij ook bedankt voor je reactie.

Moet toegeven dat Conny en jijzelf idd gelijk hebben. Er zat een eitje in de weg, moeilijke bevalling dus.
Want ze had vanmorgen weer een eitje !
Gisteren na het voeren van trosgierst uit de hand werd ze weer een beetje fitter. Zo fit zelfs dat ze ons weer ging roepen als we de kamer uit gingen. En weer actief van stok tot stok ging. Later ging ze op zoek naar haar eitjes en dit vond ik zo zielig dat we besloten er eentje in de kooi te leggen. Ze is er toen op gaan zitten broeden en vanmorgen zagen we het resultaat. Een tweede ei erbij. Nu laat ik de eitjes ook liggen en laat haar natuurlijke instinkt zijn werk doen. We houden haar goed in de gaten, maar als ik haar gisteren niet bijgevoerd had, of aan het werk was geweest, was het zeker haar einde geweest.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Zit alleen nog met het volgende,
Ik moet de eitjes laten liggen totdat het haar niet meer interesseert, maar kan ze aan dit dag en nacht ?
Wat als ze niet meer genoeg eet en drinkt ?

Echt super blij met jullie !!!
:-* :-* :-* ;D

Groetjes van ons ploezebiest Kuifje.

de_vogelkamer

fijn dat het weer beter met haar gaat  :D Waarschijnlijk zal ze er nog wel een aantal eitjes bijleggen. meestal stoppen ze met leggen als er +/- 5 eitjes liggen. Dag en nacht broeden kan ze wel aan. dat deed mijn eerste valkparkietje ook. af en toe zal ze vanzelf van haar nestje afgaan om even te eten en te drinken. Je zou ook een bakje met voer en water bij haar op de grond kunnen zetten. dan kan ze er makkelijker bij. :)

Groetjes!