Bijten, blazen en meer van dat leuks; help!

Gestart door Belle, 1 mei 2014, 12:25:26

« vorige - volgende »

Belle

Hoi allemaal, ik zit er echt een beetje doorheen op dit moment- ik post niet zo gek veel op dit forum, maar er zitten hier wel een aantal mensen aan wiens advies ik al een paar keer veel heb gehad, dus hopelijk kunnen jullie me nog een keer uit de brand helpen c:

Sinds ongeveer een week is mijn valk heel boos en agressief. Hij fluit bijna geen liedjes meer en zit constant hetzelfde 'twiet' geluid te maken; om gek van te worden. Nu vind ik dat geroep nog niet zo erg want dat kun je negeren(hoewel dat soms moeilijk is), maar van de week heeft hij me voor het eerst echt gebeten. En mijn huisgenoot ook- normaal gesproken zit hij bij haar helemaal macho op de schouder; vleugeltjes wijd en lieve deuntjes fluiten (dat doet hij alleen bij haar; hoewel hij het niet toelaat dat ze hem kroelt of op de hand stapt). Hij heeft haar in haar vinger gebeten en bij mij naar mijn wang uitgehaald (was mis, maar toch).

Vandaag was het heel erg; ik heb zijn kooi schoongemaakt en normaal gesproken zit hij dan in de kamer of op mijn schouder omdat hij het machtig mooi vind om te kijken wat ik allemaal aan het doen ben. Het is een soort vast ritueel; muziekje op de achtergrond, een beetje tegen hem praten en dan als hij wil ook nog in bad (hij durft niet onder de kraan maar druppels op zijn lijfe laten vallen en wassen vindt hij heerlijk).

Opeens uit het niets begint hij weer te blazen en te bijten zodra ik bij hem in de buurt kom- nu was het vandaag zo dat hij op mijn schouder sprong en ineens keihard in mijn wang beet. Ik boos natuurlijk- maar meneer wil van z'n leven niet terug de kooi in. Gaat in paniek rondvliegen, valt op je gezicht aan; en wil dan op mijn hoofd gaan zitten, maar o wee als ik hem dan op mijn hand wil laten stappen want dan begint het feest van voor af aan. Uiteindelijk toch met veel moeite terug in de kooi gekregen, maar wat doe ik nu? Hoe pak ik dit verder aan? Hij heeft nooit eerder zulk gedrag vertoond en ik ben hem niet opeens anders gaan benaderen- kan eigenlijk niks bedenken wat opeens drastisch veranderd is voor hem. Behalve dan dat ik nu echt een beetje schrikachtig ben van hem en de neiging heb mijn hand weg te trekken als hij zo doet.

Oh ja, twee minuten later nadat ik alle overgebleven troepjes had opgeruimd was het opeens over en drukt meneer zijn kopje tegen de kooi aan om gekroeld te worden.

Moet ik weer terug bij nul beginnen en hem soort van 'her-opvoeden'? Waar denken jullie dat dit gedrag vandaan komt; een bevriende kennis die ook valken houdt zegt dat het misschien komt omdat hij én pubert, én broeds is (hij wil ook honderd keer per dag op je hand zitten 'rijden'- wat ik niet toelaat) en dat het dus vanzelf minder wordt of over gaat? Help!

PS: mijn valk is een mannetje; hij is bijna een jaar oud en zoals gezegd; nooit eerder echt dit soort gedrag vertoond.