9 mei 2025, 21:45:41

Knagen; alles al geprobeerd!

Gestart door Belle, 16 april 2014, 15:32:42

« vorige - volgende »

Belle

Hoi allemaal,

Iemand enig idee hoe ik mijn valk afleer op de kast te bijten? Ik heb thuis een hoge houten kast staan waar Pitou precies graag op gaat zitten; de rand van die kast vind hij prachtig om stuk te knabbelen. Nu ben ik daar zelf iets minder blij mee, haha. Een tijd lang ging het ook goed en bleef hij eraf, maar de laatste tijd vind hij het weer schitterend om mijn kast te slopen. Ik heb de gaatjes die hij in de rand gemaakt heeft gedicht met meubelwas, en omdat dat nogal smerig spul is dacht ik dat het nu wel over zou zijn- niet dus, hij zit die was er dus gewoon het liefst uit te peuteren. :T

Ik heb ook al van alles geprobeerd om het hem aan zijn verstand te krijgen dat hij er niet aan moet knagen; Pitou van de kast pakken, terug in de kooi zetten, 'enge' dingen op de kast leggen (zoals CD's), meer/nieuwe speeltjes in de kooi om aan te knagen enzovoorts. Geen idee wat ik ermee aan moet :C

Pitou is trouwens een manneke van bijna een jaar oud; lekker hormonaal macho pubertje op dit moment. Bijna niet te voorspellen hoe zijn pet weer staat; het ene moment wil hij kroelen en bij je zitten, het andere moment moet hij niks van je hebben. Hoop dat dat snel een beetje bijtrekt c:

valkparkiet.net

Groene zeep erop smeren, maar bovenal: valkparkieten knagen nu eenmaal graag en helemaal als ze lekker broeds zijn. Ook in de natuur knagen ze dan allerhande takken aan flarden en gebruiken het knaagsel dan vaak in hun broedhok/gat/blok/holte. Bij ons zijn nestkasten vaak na één broedseizoen al zodanig kapot dat we ze moeten vervangen/repareren. En ook al geven we ze wilgentakken / hazelaartakken (ideaal zijn momenteel de zogenaamde paastakken), het stopt hun knaaggedrag niet of nauwelijks. Dus knaagspul blijven aanbieden en daar waar ze niet aan mogen knagen bescherming aanbrengen. Groene zeep, afwasmiddel, doek erover, afdekken met aluminium plaatjes / strips etc.