16 juni 2024, 03:19:57

Valkparkiet blijft krijsen/roepen

Gestart door Hollandia, 9 april 2014, 09:57:19

« vorige - volgende »

Hollandia

9 april 2014, 09:57:19 Last Edit: 9 april 2014, 10:39:49 by Hollandia
Hallo iedereen die dit leest,

Ik heb sinds vorig jaar zomer een valkparkiet aangeschaft. Leek me hartstikke leuk zo'n mooie vogel die ook nog tam is. Nou heb ik alleen een probleem, hij/zij blijft alleen maar piepen, bijna de hele dag door. En als ie dat niet doet, dan is ie aan het knarsen met z'n snavel. Ik heb als tip gelezen om er nog 1 aan te schaffen. Dit heb ik gedaan. Alleen mijn oude parkiet negeert mijn nieuwe parkiet compleet en heeft alleen maar oog voor mij. Nu imiteert mijn nieuwe parkiet mijn oude parkiet ook nog, dus zit ik met 2 piepende parkieten. Heb nu een grotere kooi gekocht, hoogte: 180cm lengte: 90cm en breedte 80cm en vol met speelgoed. Ze zijn wel tam en komen ook naar mij toe vliegen om op mijn schouder te zitten.
Ik probeer ze nu zoveel mogelijk te negeren wanneer ze roepen en aandacht te geven wanneer ze rustig/stil zijn, maar dit is nogal lastig omdat er maar weinig pauzes tussen komen. Ook wanneer ik een andere ruimte inloop roepen ze mij, ik probeer dan niet eerder terug te komen dan dat ze stil zijn, maar heb geen tijd om iedere keer 2 uren op de wc te blijven zitten :)

Heeft er iemand nog raad?
Alvast bedankt.

Gr. Erik

Hollandia

Ik heb de oplossing gevonden.

Ik ben teruggegaan naar de bron, de valkparkiet zelf.
Heb er ondertussen veel over gelezen en wat mij opviel is dat deze vogels, in het wild, buiten leven.

Bij deze heb ik ze dus maar vrijgelaten.

Eenieder heel erg bedankt voor de input.

Mvgr. Erik

Tamara8

Vrij gelaten?! Is dit een grap? Ik hoop oprecht van wel. De valk was tam zeg je, die overleefd het hoogstwaarschijnlijk niet :'(

Hollandia

Nee, is natuurlijk een grap, probeerde een beetje aandacht te trekken, sorry...

Is wel gelukt zo te zien :)

Tamara8

Oke, gelukkig.
Maar ik kan je verder niet helpen. Het enige wat ik je kan aanraden om het gedrag te negeren en ook niet naar de kooi kijken. Het zal wat tijd vergen maar als het goed is zal het moeten helpen op den duur.

Hollandia

Dankjewel voor de tip.

Ik vind het wel leuk als ze af en toe wat fluiten als ik in de kamer ben, alleen ze beginnen om 7 uur 's ochtends al. Wanneer ik nachtdienst heb is dit wel lastig.
En bij mij is het nogal gehorig.


Hollandia

Ik ben er nu wel achter dat het 2 popjes zijn. Aangezien ze beide vrouwelijk paargedrag vertonen.
Misschien is het een optie om 1 van de popjes te ruilen voor een mannetje.
Is dit een goed idee?

Alleen bij de dierenwinkel waar ik ze vandaan heb, kunnen ze alleen na de 1e rui zien welk geslacht het is.

Gr. Erik

jfvhl

Ik zit te denken en ik geloof niet dat je het goed aanpakt. Als je zeker weet dat je twee dames hebt kan je er misschien beter eentje wegdoen (herplaatsen) en een kereltje ervoor terug kopen, misschien is er te ruilen met iemand. Waarschijnlijk dat het dan beter zal gaan? Ik bied niets aan, want bij ons gaat er niet één weg, tenzij ze overlijden. Af en toe een adoptie hier opnemen, jawel, maar alleen als er sprake is van een onhoudbare situatie bij die of gene..... Wij zouden er best nog een paar dames er nog bij willen hebben, maar er wordt helaas niet geruild bij ons. We gaan n.l. nogal een band krijgen met de fladdertjes, dus dat doen we niet!
Helaas denk ik niet dat er verbetering zal gaan optreden zoals het nu er aan toe gaat bij je, tenzij je zelf drastische verandering gaat invoeren, en dat is lastig, heel lastig. Enne.....vergeet je even niet dat ALLE vogels vroeg 'op' zijn? Bij ons beginnen ze al om kwart voor 7 en dat wordt straks kwart over 6 als het nog eerder licht word....is toch heel normaal? Maar dat roepen...jammer dat je waarschijnlijk niet helemaal goed voorbereid bent geweest voordat je aan de valkparkiet begon, maar ze roepen wel eens, en soms ook heel hard en langdradig, ja... het kan goed gaan, maar ieder individu is anders, ook een vogel. Je zal iets moeten gaan doen, maar een zoet lief valkje, daar kan je alleen maar van dromen en als je geluk hebt wordt die droom ook bewaarheid. Maar het kunnen loeders, etters, krengen, rotzakken zijn en weet ik veel wat nog meer allemaal.....maar uiteindelijk zijn ze zo lief en zo mooi en kunnen ze zo zingen en aanhankelijk zijn. Ben wel heel benieuwd hoe het gaat, laat het maar weten, als je niet kan slapen overdag omdat je nachtdienst hebt gehad.....
Succes, Jantina

Rianne

Een pop ruilen voor een man zal niks veranderen aan het roepen.

jfvhl

IK heb je een mail terug gestuurd Eric, op jou vraag over de vogels, maar dan mag je me antwoorden hoor.
groeten,
Jantina

carco

Jantina, dit bericht is van april 2014??
Klik op het plaatje voor onze site!