7 mei 2025, 02:17:56

eitjes niet in broedhok

Gestart door ruben08, 7 april 2014, 21:26:31

« vorige - volgende »

ruben08

7 april 2014, 21:26:31 Last Edit: 12 april 2014, 21:12:36 by ruben08
Hallo,

Ik heb het broedhok er 2 weken geleden ingezet. Hij heeft 3 eitjes op de grond van de kooi laten vallen & 1 in het eetbakje.

Ik heb dan achter het  3de eitje een nep ei in het broedhok gedaan. Ze broeden goed op het nep ei, want het is altijd warm. Maar 1/2 dagen erna heeft hij weer een eitje gelegd buiten zijn kooi. Ik heb het nep ei maar kunnen leggen achter de eerste 3 eitjes omdat ik in duitsland was voor 3 dagen.

Weet iemand hoe dit komt?

We hebben al een paar keer gekweekt & maar 1 keer is het goed gelukt.

Vorig jaar had ik hetzelfde probleem, heb ik ook gepost op de forum maar er was niet echt een duidelijk antwoord.

Ruben

12/04/14 Edit: Ondertussen heeft Pinky nog een eitje gelegt op de bodem van zijn kooi. Het ei is prima in orde & we hebben het in het broedhok gedaan. Wanneer moet ik het nep ei wegnemen uit het broedhok?
Ruben en valkje Pinky(rechts) en bertje(links) ^^

Goldy87

Hoi hoi,

Heel ervaren ben ik niet, mijn valkjes hebben sinds kort hun eerste nestje. Maar had ooit hier op het forum gelezen dat valkjes niet kunnen tellen en dat je een eitje weeg kan halen zonder problemen.
Ook heb ik gehad dat er kapotte eitjes lagen en heb die toen weg gehaald, dat vonden ze niet erg. Als er nog maar eieren liggen.

Gr. Nada

valkparkiet.net

"Hij" kan geen eitjes hebben gelegd op bodem en/of voerbak! Leg eitjes maar gerust in broedhok, haal het nepeitje weg en controleer een dag of 10 nadat een ei gelegd is of het bevrucht is. Een leuk hulpmiddel is om op het ei met een viltstift een nummer te zetten en op een lijstje bij te houden wat de legdatum en wat straks de uitkomdatum is. Dat zou 19 dagen later moeten zijn als de ouders direct echt goed met broeden beginnen. Je zou wel eens moeten bekijken waarom de ouders de eitjes BUITEN het broedhok leggen en wel IN het broedhok op een nepei gaan zitten? Kun je iets meer schrijven over formaat en uiterlijk nestkast, de plaats in kooi/volière, de leeftijd van de ouders, etc.?