11 mei 2025, 17:20:23

Popje wilt niks van hem weten

Gestart door vanyascheide, 7 april 2014, 12:57:09

« vorige - volgende »

vanyascheide

Hallo,

Ik had al een valkparkiet (buddy, mannetje), na een tijdje wou ik graag een vriendinnetje voor hem en die hebben we dus ook gekocht. We hebben Pino(vrouwtje) met de hand opgevoed, buddy is dat trouwens ook maar door andere mensen. We hebben ze aan elkaar laten wennen, af en toe op neutraal terrein elkaar zien, kooien naast elkaar etc maar het heeft niet goed uitgepakt. Ik heb echt een gigantische kooi gekocht en daar hebben we ze samen in gedaan. Buddy vertoont macho gedrag naar haar toe, hij ''danst'' en zingt de liedjes die ik hem heb geleerd. Buddy doet dit soms ook naar mij, hij is erg aan me gehecht, pino is wat minder aan mensen gehecht. Soms pikt buddy pino en andersom ook. Pino is nu 4 maanden en buddy 10 maanden.

Op een dag kwam ik thuis en zat de hele kooi onder het bloed, het zag er echt gruwelijk uit! Allebei de vogels zaten onder het bloed maar ik kon geen wondjes ontdekken, ook niet na een bad, erg vreemd dus. We hebben ze maar uit elkaar gehaald omdat we niet zeker wisten wat er gebeurd was. Nu is het zo dat buddy boven staat op me kamer( moeder vind het krijsen vervelend) en pino beneden. Als ze elkaar weer zien is het weer dat buddy macho gedrag gaat vertonen en pino ontwijkt hem.

Nu is mijn vraag, zijn deze twee gewoon een slechte match of ligt het ergens anders aan. Want las ook dat popjes die met de hand zijn gevoerd zulke signalen niet begrijpen van mannetjes. Ik las ook dat een valkparkiet ook al een menselijke partner heeft gekozen en dat het popje dan niks meer uitmaakt.
Ik weet niet goed wat ik moet doen, ik zit erover na te denken om Pino dan weg te doen en anders Buddy alleen te houden, kan iemand me advies geven?! Alvast bedankt :-*

carco

Kan het niet zijn dat ze ergens van geschrokken zijn?
Valkjes vechten niet zo snel met elkaar tot bloedens toe hoor.
Ik vermoed dan eerder een bloedpen of schrikreactie ergens op.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Sanna

Hallo Vanya,

Ik denk dat Caroline gelijk heeft, vooral omdat je nadien geen wondjes hebt kunnen vinden. Een bloedpen geeft erg veel bloed, maar wanneer die er eenmaal uit is zie je niks meer. Als er paniek was geweest had je wel wondjes op de neus ofzo gevonden van het tegen de kooi aan vliegen.

Beide valkjes zijn met de hand opgevoed en vertonen niet echt heel natuurlijk gedrag meer. Maar dat ze niet zitten te kroelen met elkaar wil nog niet zeggen dat ze niet tevreden zijn met elkaar. Ik heb twee popjes die meer moeite doen om door mij gekroeld te worden dan dat ze elkaar opzoeken. Toch slapen ze in de kooi altijd naast elkaar. En als ze overdag zitten te dutten buiten de kooi zitten ze meestal ook wel bij elkaar in de buurt. Soms pikt de ene de andere bij de voerbak weg en soms is het andersom, ligt er maar net aan in welke bui ze zijn.

Ik zou ze weer lekker bij elkaar doen, in het weekend ofzo wanneer je ze in de gaten kunt houden (voor je eigen gemoedsrust ;)). Het zullen misschien nooit kroelmaatjes worden, maar dan hebben ze wel gezelschap aan elkaar als er niemand van jullie thuis is.

Groetjes, Sanna

smiley

hoi

Deze valkjes zijn ook nog erg jong 4 maanden popje en 10 maanden man.
Ik zou ze ook weer bij elkaar zetten en geef het even de tijd !
Ik zeg het zelfde als Caroline valkjes vechten niet zo snel met elkaar en zeker als ze zo jong zijn niet .
Niemand heeft gezien dat ze elkaar echt aanvielen ,en de kooi zat onder het bloed maar niemand was zichtbaar gewond .
Dat duid sterk op een bloed pen en die hebt je waarschijnlijk ook gevonden .
Een bloedpen is een veer waar in de punt van de veer bloed zit .
Dat ze nu zo naar elkaar gillen is omdat ze elkaar toch wel missen  ;)
Ik heb hier ook een popje dat met de hand is groot gebracht en als plakband aan mij hangt ,maar als ze broeds is stap er toch een man op haar rug en weet ze wel hoe het moet hoor!!
En dat beetje bekvechten dat ze doen is ook heel normaal ,dat doen koppeltjes hier bij mij ook !

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht