Eitjes op grond kooi, waar aan te denken.

Gestart door Priscilla__, 3 januari 2014, 08:05:29

« vorige - volgende »

Priscilla__

Hoi allemaal,

Mijn koppeltje Snowy & Chico hebben voor de 2e keer eitjes gelegd onderin de kooi. De 1e keer geen bevruchtte eitjes maar nu zijn 4 van de 5 eitjes bevrucht. Ze wisselen nu ook mooi af met broeden en de eitjes zijn altijd warm.

De data van de eitjes:
1e ei 17 december
2e ei 19 december
3e ei 21 december
4e ei 23 december
5e ei 25 december

Nu heb ik op de kweekkalender gekeken en dit houdt in dat het eerste eitje rond 9 januari uit moet gaan komen.

Nu had ik alleen wat vraagjes m.b.t. dat de eitjes onderin de kooi liggen. Ik heb een montana kooi dus de bakken zijn van plastic, ik weet niet of dit eventueel problemen kan geven voor de jongen? Ik gebruik als bodembedekking beukensnippers en aangezien ik wel een aantal dingen heb gelezen over spreidpoten?

Is de temperatuur een probleem? In een blok kan ik me voorstellen dat het warmer is omdat de temperatuur meer blijft hangen. Moet ik hier iets extra's mee doen om te jongen warm te houden? Het is hierbinnen altijd rond de 18 graden.

Hoe zit het met uitvliegen? Mensen die ook een netje hebben gehad zonder blok die hier ervaringen mee hebben?

Zijn er dingen die ik sowieso in huis moet hebben als 1 van de eitjes op het punt staat uit te komen?

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen met de vragen.

Alvast bedankt.
★ Valkparkietenkwekerij Little Stars ★
Tamme valkparkieten in diverse mutaties

http://www.kwekerijlittlestars.nl
www.Facebook.com/KwekerijLittleStars
info@kwekerijlittlestars.nl

carco

Spannend! Ook mijn eerste nestje is op de grond uitgebroed.
In een blok kan je ook beuksnippers leggen dus dat zou niet voor problemen moeten zorgen in principe. Wel opletten dat de jongen niet door heel de kooi gaan in het begin omdat ze zoveel ruimte hebben dat pa en ma ze kwijtraken.
Pa en ma houden zelf als het goed is de jongen warm, dus daar hoef je niets voor te doen.
Uitvliegen gaat vanzelf hoor, is alleen wat gemakkelijker voor ze dan wanneer ze in een blok zitten.

Je hoeft eigenlijk niets extra's in huis te halen behalve misschien pap( maar zou zeker de eerste week niet gaan helpen)
Wel extra voeding aanbieden, zoals trosgierst, eivoer, rijst , brood, groenvoer en dergelijke.

Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!

Priscilla__

Ja alleen nou vind ik het lastig met de beukensnippers omdat op de plek waar de eitjes liggen de valkjes natuurlijk de beukensnippers opzij hebben geschoven.

Wat voor pap zou jij aanraden? Ik lees veel over nutribird a21?

Trosgierst, eivoer en gedroogd fruit hebben ze altijd tot hun beschikking. Af en toe krijgen ze een stukje brood of toastje. Rijst wist ik niet, gewoon gekookt neem ik aan?

Heel erg bedankt! Ik vind het zelf ook heel spannend, hoop zo dat de eitjes uitkomen en er mooie donsjes van mogen komen!

carco

Dit doen ze in het blok ook vaak: meestal schuif ik het terug, waarop zij het vaak halsstarrig weer wegschuiven ::)
Je kan proberen een beetje zaagsel eronder te leggen, maar zou niet te veel gaan storen omdat de kans er dan in zit dat ze van de eitjes afgaan.

Nutribird A19 of A 21 kan je beide gebruiken: de a 19 is wat vetter, maar maakt verder niet zo veel uit.

Priscilla__

Bedankt, zaagsel had ik inderdaad bij de vorige keer eitjes geprobeerd. Moet toen ging Snowy er niet meer opzitten.

Hoe kan ik zien dat een eitje op het punt van uitkomen staat?

Dan ga ik sowieso volgende week even pap in huis halen. :)

carco

Vooral als de eitjes op de grond liggen hoor je het vanzelf!
De eitjes gaan tikken, piepen en je ziet er barstjes inkomen.
Dus goed luisteren de aankomende tijd.

Priscilla__

Dan ga ik goed luisteren.

Ik heb op de grond van de kooi trouwens een bakje met water staan als badje. Kan ik deze het beste weghalen als de baby valkjes zijn geboren? Ivm. eventueel gevaar dat ze in het water terecht zouden kunnen komen?

carco

Ik zou nu goed opletten met het water. Ik haal zelf altijd de bakjes water weg als de jongen uitgevlogen zijn, maar deze kleintjes kunnen de hele kooi door. Nu ze zo klein zijn zal het zo'n vaart nog niet lopen, maar over een weekje ws. al meer.

Priscilla__

Ik heb inderdaad vanaf gister het water op de grond weggelaten. Bedankt!