5 mei 2025, 10:27:34

Nieuw valkje weegt erg weinig

Gestart door campco, 11 januari 2014, 12:19:17

« vorige - volgende »

campco

Hallo,
Sinds kort heb ik een valkje van november '13. Volgens de planning heb ik er nu een maatje bij gekocht.

Deze laatste is een popje van juni '13 en weegt  72 gr.
De kennismaking verliep goed. Mijn valkje ging meteen op de versiertoer, maar het popje houdt de hem nog op afstand. Verder is ze is actief en eet/drinkt.

Ik maak me zorgen over haar gewicht en het lijkt of ze kortademig is (ik heb nog geen ervaring met het houden van vogels, laat staan met valkjes).

Heb ik een 'valkje in de zak' gekocht?

Groet,
Ben

.Alexandra.

Hoi,

Aan de hand van het gewicht is het lastig te beoordelen of een valkje te zwaar of te licht is. Sommige valkjes zijn kleiner dan andere valkjes en wegen daardoor ook minder. Om te beoordelen of jouw valkje te weinig weegt zul je het borstbeen moeten voelen. 72 gram is niet veel inderdaad maar als jouw valkje kleiner dan gemiddeld is, kan dit gewicht bij haar passen.
Op de site staat een stukje waarin wordt uitgelegd over het voelen van het borstbeen: http://www.valkparkiet.com/nl/files/gezondheidziekevogel.htm
Mocht je valkje een scherp aanvoelend borstbeen hebben, kun je haar misschien wat extra vette dingen geven zoals zonnebloempitten, hennepzaadjes en pasta. Of naar een vogelarts gaan om uit te sluiten dat ze niet ziek is.

Groetjes Alexandra  :)

campco

Hartelijk dank Alexandra.

Ze is inderdaad aan de kleine kant, tenminste vergeleken met de man (90gr.)

Groet,

Ben

Lentemorgen

Het klinkt wel wat weinig. Ik heb een valkparkietenpopje van eind juli 2013 en die weegt ruim 120 gram. Maar dat is wel een hele flinkerd hoor!