11 mei 2025, 18:16:08

Valkparkiet rijdt op speeltje

Gestart door rieterrrd, 29 december 2013, 13:32:38

« vorige - volgende »

rieterrrd

Hallo,

Wij hebben 2 valkjes (lara en stewie, beide zo'n anderhalf jaar oud), is alleen nog steeds niet duidelijk wie mannetje en wie vrouwtje is.

Stewie rijdt sinds kort op een speeltje in de kooi (is een soort touw), dan schuifelt hij/zij daarop heen en weer. Op het moment dat Stewie dat doet komt lara iedere keer met haar kop tegen zijn borstje aan wrijven en bijt zachtjes in zijn pootjes ook.

Dit doet stewie vrij regelmatig. Soms lijkt het alsofLlara heb niet kan hebben dat stewie dat doet en dan jaagt ze hem weg.

wij vragen osn af of dit gedrag van Stewie (en ook van lara) normaal is en of zij wellicht met elkaar willen paren maar niet weten hoe ofzo?

Lijkt mij toch instinctief zo iets. Heeft iemand van jullie dit ook wel eens ervaren met valkjes? Weet iemand wat dit betekentt?

Gr.

rieterrrd

ok, ik heb inmiddels verder op de site kunnen lezen dat het wel normaal is wat Stewie doet. Nu alleen dan nog de vraag of het normaal is wat Lara doet?

Suus91

Ik herken dit gedrag wel ja. Dit is aandacht vragen van de man. Ook zij tikt wel eens tegen hem aan kopje omlaag hij reageert meestal door ook zijn kopje tegen haar aan te leggen, erg schattig gezicht.
Deze 2 zijn overigens ook al 2x ouders geweest, en krijgen deze winter waarschijnlijk binnen jongen.
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

rieterrrd

Hallo Suus,

oké hoef mij er dan waarschijnlijk geen zorgen om te maken :) ja ziet er inderdaad schattig uit. Leuk dat er jongen komen! Ik weet niet of dat bij ons ook gaat gebeuren maar we zullen het wel zien  ;D

bedankt voor je reactie!