10 mei 2025, 12:45:04

Hoe vaak paren (tamme) valkparkieten?

Gestart door Priscilla__, 16 december 2013, 12:16:29

« vorige - volgende »

Priscilla__

Hoi allemaal,

Ik zal mijn situatie eventjes uitleggen.  Ik heb een koppeltje tamme valken binnenshuis. Het mannetje Chico is nu 2 jaar oud en het popje Snowy is 1,5 jaar.

Snowy heeft pas voor het eerst eitjes gelegd, om precies te zijn:
19 november 1e ei
21 november 2e ei
23 november 3e ei
25 november 4e ei

Ik heb deze eitjes nagekeken met een schouwlampje en er zat niks in. Ze had deze eitjes gewoon onderin de kooi op de grond gelegd (heb geen broedblok). Ze heeft altijd netjes gebroed (man broedde niet) en afgelopen weekend (zondag) heb ik de eitjes weggehaald want ze had er geen interesse meer in en zat er niet meer op.

Nu wouden ze al een paar keer paren van het weekend maar de man ging elke keer maar half op m'n pop zitten. Nu heb ik ze gister en vandaag wel op de goede manier zien paren. Betekend dit dan dat ik binnenkort weer eitjs kan verwachten? En is dit dan wel gezond voor mijn pop om dan weer eitjes te gaan leggen? Hoe vaak paren ze eigenlijk?

Ik hoop dat iemand antwoord kan geven op mijn vragen. Alvast bedankt!

Groetjes,
Priscilla
★ Valkparkietenkwekerij Little Stars ★
Tamme valkparkieten in diverse mutaties

http://www.kwekerijlittlestars.nl
www.Facebook.com/KwekerijLittleStars
info@kwekerijlittlestars.nl

BvZwolle

Gezien de leeftijd van de man, denk ik dat hij wat "opstartprobleempjes"heeft.  ;)
Vaak gaat paren vanzelf, maar soms zijn er valkjes die langer de tijd nodig hebben om door te krijgen hoe "het" moet. ;D
Laat ze rustig de gang gaan en laat het popje de broedtijd maar gewoon op de eieren zitten. Ze zal vanzelf de interesse erin verliezen.

De paring gaat bij mij in de voliere het hele jaar door. Zelfs in de winter, maar eieren worden alleen gelegd als er een broedblok is, dus blijkbaar wordt de conditie goed op pijl gehouden zo.

Succes!!!

Priscilla__

Oke bedankt voor je reactie.

Nou ik dacht het gaat wel even duren voor ik nieuwe eitjes heb. Maar Snowy heeft dinsdag weer een ei gelegd. Chico begon er nou ook al een beetje op te zitten, wat hij bij de vorige eitjes niet deed. Is het nou wel goed dat ze zo snel nadat ik de eitjes weg heb gehaald weer een ei legt? Heb ik misschien de eitjes te snel weggehaald? Is er een mogelijk dat deze wel bevrucht is?

Sorry voor mijn vele vragen maar wil goed voorbereid zijn haha..
Ja ik heb er nog nooit een blok in gehad, ik weet niet of het een probleem is dat de eitjes op de 'grond' liggen. Jullie zouden het dus gewoon zo laten?
★ Valkparkietenkwekerij Little Stars ★
Tamme valkparkieten in diverse mutaties

http://www.kwekerijlittlestars.nl
www.Facebook.com/KwekerijLittleStars
info@kwekerijlittlestars.nl