11 mei 2025, 08:38:36

Eitje

Gestart door ErikNAnn, 7 december 2013, 17:20:03

« vorige - volgende »

ErikNAnn

Wij hebben sinds 3 jaar twee valkjes en zijn nooit zeker geweest over het geslacht. De kweker waar we ze hebben gekocht beweerde dat het allebei mannetjes waren maar we hebben altijd onze twijfels gehad (kleur, gedrag, ...). Enkele dagen geleden had echter 1 van de mannetjes een eitje gelegd  ;D Volgens mij is dit typisch vrouwelijk  :D Van deze zijn we nu dus 100% zeker dat het een vrouwtje is.

De rechtse heeft een eitje gelegd en de linkse is 80% zeker ook een vrouwtje. Hij blijft veel te geel en is heel rustig.

Maar wat moeten we nu met het eitje doen? Aangezien onze ander parkietje (bijna zeker ook een vrouwtje is) is het toch niet bevrucht. De parkiet die op het eitje zit, is nogal beschermend en blaast als ik nog maar in de buurt kom.

jfvhl

Tja, wat ik zou doen is het eitje weghalen. Het heeft geen zin, maar we hebt wel kans dat er een nieuwe word gelegd.
Ze kunnen behoorlijk hardnekkig zijn, maar ja, dat is de natuur en een vogels steriliseren, dat gaat geloof ik niet  :-\
Wat een schatjes om te zien zeg.
Je weet zéker dat die andere geen manneke is? Want dan pleeg je moord of zo..... nee, zonder dollen, je moet wel heel zeker van hun gedrag zijn. 'k Weet het echt niet, als ik die andere zie.......
groeten,
Jantina

ErikNAnn

Nee, we zijn niet héél zeker dat die andere ook een vrouwtje is maar die is echt heel rustig. En qua kleur is die toch veel te geel. Die had na de eerste rui toch wit moeten worden als het een manneke was?

Suus91

Bij de lutino kun je het zien onder de staart. Als deze een zogenaamde vissengraat op de onderkant van de staart heeft is het een popje. Verder kun je ook de vleugel uitspreiden. Zitten er aan de binnenkant stippen ook wel spots genoemd kun je ook zeggen dat het een vrouw is.

Dit geldt voor de meesten kleurslagen.
Echter bij lutino geldt niet de regel van geelheid en oranje wangen bij de kop. Heb hierdoor ook wat onenigheid gehad met degene van wie ik mijn lutino heb overgenomen. Ook kwekers zitten er wel eens naast
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

ErikNAnn

Ik heb het eitje weggenomen (zoals hier gezegd) maar de dag erop lag er al een nieuw.

Hoevaak legt een valkparkiet normaal een ei? En hoe kan ik voorkomen dat ze er meer legt? (zoals gezegd zijn ze toch niet bevrucht en ik neem ze liever niet weg)

Rianne

Ik zou de eieren laten liggen, juist omdat ze weer een nieuwe legt. Ze zal doorgaan tot ze 5 a 6 eieren heeft en hier zal ze op gaan broeden. Ook al komt er niks uit. Ze zal vanzelf de interesse in de eieren verliezen en dan pas kun je ze weghalen.

ErikNAnn

Ok, zal het zo eens proberen. Bedankt.