Valkparkiet ineens bijten en bedreigen HELP!

Gestart door CocoChoco, 4 juli 2014, 23:21:09

« vorige - volgende »

CocoChoco

Hallo iedereen!

Ik heb een probleem ik heb nu 4 weken mijn nieuwe valkparkietje Coco hij is nu ongeveer 11 weken oud en is dus nog een baby.

Sinds 3 dagen geleden is hij tam en komt hij op mijn schouder enzovoorts maar sinds gisteren doet hij ineens heel gemeen. Ik was hem gewoon uit de hand aan het voeren en ineens spreidde hij zijn vleugels wijd uit en begon mij te bijten, hij bijt niet door gelukkig maar ik vind het toch vervelend. Het rare is dus dat hij daarna gewoon weer verder at en daarna zich weer ineens groot maakte en weet aanviel. Dit deed hij vandaag ook weer.

Kan iemand mij vertellen waarom hij dit doet?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Groetjes,

Jane en Coco

jfvhl

Elf weken is inderdaad nog wel heel piep. Het gedrag bespeur ik bij onze kakariki's maar die zijn al een aantal jaartjes ouder. Als ik voer in de kooi breng (alleen in de kooi wordt gegeten) dan kunnen ze ook wel eens onberekenbaar reageren en even lelijk doen. Ik beschouw dat als een natuurlijk gedrag om het voedsel dat ze hebben/krijgen te verdedigen. In de natuur geldt dat voedsel 'leven en overleven' betekend, dus dat dient met hand en tand verdedigd te worden. Maar deze is wel heel jong om dat al te beseffen. Maar in de natuur en bij dieren is alles mogelijk.
Zou het diertje eraan laten wennen dat ie alleen in de kooi eten en drinken krijgt, dat weten ze al heel snel.
Bij ons in de buiten volière weten alle valken (en het zijn er een aantal......) dat er alleen binnen word gegeten, en dat weten ze héél snel.
Succes ermee.
Gr. Jantina

CocoChoco

Hoi Jantina,

Erg bedankt voor je reactie en betrokkenheid!

Helaas vertoont Coco dit gedrag ook als hij niet gevoerd word. Gisteren zat hij op mijn hand en begon ineens aan te vallen zijn kuif gaat dan ook ineens helemaal omhoog terwijl ik gewoon stil zit en niks anders doe dan normaal. Dit stopt dan weer en na een paar minuten doet hij het weer.

Hij heeft momenteel wel last van vedermijt maar kan mij niet voorstellen dat dit gedrag daar iets mee te maken heeft?

Groetjes,

Jane en Coco

jfvhl

Dat zou ik echt niet weten, gelukkig kan ik daar niet over meepraten, helaas voor je.
Misschien dat iemand anders hier iets over kan vertellen.
gr.
Jantina