26 april 2024, 11:54:09

Hoe maak ik hem schoon?

Gestart door grietje, 3 november 2013, 11:51:17

« vorige - volgende »

grietje

Hallo,

Wij hebben gisteren ons valkparkietje opgehaald. Hij/zij is 8 weken oud en eet nog een beetje pap, maar begint al steeds vaker aan zaadjes te knabbelen... maar daar gaat mijn vraag niet over.

Hij is erg vies van het geven van pap door de vorige eigenaren, van het puntje van zijn kuif, tot en met het onderste van zijn staart zitten harde stukjes pap, vooral onder zijn snavel is het een smerige boel. Het lijkt me niet erg fijn voor het beestje.

Hoe kunnen we dit het beste schoonmaken? Gewoon laten zitten of kunnen we hem een beetje helpen?

Groetjes Melissa

smiley

Hallo

Je kan het met een watje gedrenkt in lauw water een paar keer per dag nat maken dan laat het vanzelf los .
Ik doe altijd de klontjes heel voorzichtig na het nat maken met mijn nagels eruit krabbelen .
Wel zachtjes doen anders doet het pijn !
uiteindelijk maakt het valkje zich zelf ook schoon ...

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

grietje

Dankje! We gaan het vanavond proberen.

grietje

Helaas, het is te veel om het met een nat doekje/watje schoon te krijgen. Zijn kuifje is wel schoon geworden  :D
Maar om hem te laten badderen is hij zeker nog te jong?

Rianne

Als het echt heel erg was, keek ik altijd of ik het ergste er af kon knippen. Het gaat namelijk heel erg trekken als er van die grote klonten aan vast plakken.

grietje

Het ergste is nu wel een beetje weg, alleen onder zijn snavel is het best dik en klonterig.
Na het eten maak ik hem steeds goed schoon, doordat het oude vuil dan ook wat vochtig word kan ik dat er ook een beetje af friemelen. Het is dan heel klef en plakkerig, maar als dat zo elke keer een beetje lukt zal het vast snel schoon zijn.

smiley

Hallo

Het word inderdaad een vies klef plakkerig goedje ,maar juist dan kan je het er voorzichtig tussen je nagels uit krijgen .
Hij is niet te jong om te badderen , maar de meeste jonge vogels gaan nog niet zelf in bad .
En als wij mensen het gaan doen worden ze te nat en gaat hun vetlaagje van de veren waardoor ze snel kou kunnen vatten .
Jonge vogels poetsten nog niet zo optimaal als een volwassen vogel.
Ik denk dus dat je beter stukje voor stukje kan doen zoals je nu al doet !

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht